Η μέτρηση της ισχύος του κινητήρα σε ίππους ή kW

Επειδή δεν μπορεί κανείς να έχει απόλυτη γνώση σε ότι έχει να κάνει με την αυτοκίνηση- αναφέρομαι στους δημοσιογράφους του ειδικού τύπου- αλλά και δεν μπορεί να αγνοεί την ανάγκη των αναγνωστών- εν προκειμένω τους πιστούς φίλους του  skai.gr-για εξειδικευμένη πληροφόρηση κυρίως σε θέματα τεχνολογίας στον τομέα του αυτοκινήτου παραθέτουμε ένα ενδιαφέρον άρθρο του συναδέλφου Νίκου Μαρινόπουλου που ανέβασε στο site του caroto.gr. Το άρθρο επιχειρεί να δώσει απάντηση και κατά την γνώμη μας το τεκμηριώνει σχεδόν απόλυτα, στο ερώτημα γιατί «η ισχύς των αυτοκινήτων έχει καθιερωθεί να μετριέται σε ίππους και όχι σε kW;»
Σύμφωνα με τον Ν. Μαρινόπουλο, η οδηγία της E.E. (80/181/ΕΕC, 1-2010) προβλέπει ως υποχρεωτική την μέγιστη ωφέλιμη ισχύ σε kW (όπως στην άδεια κυκλοφορίας) και ως συμπληρωματική σε ίππους. Πως όμως πέρασε η ένδειξη kW όσον αφορά τη μέτρηση της ισχύος ενός κινητήρα στην καθημερινότητα μας. Διαβάστε το άρθρο και ίσως να σας λυθούν οι όποιες απορίες σας.
Η έννοια του  kW
« Πριν από πάρα πολλά χρόνια η ισχύς μιας μηχανής μετριόταν με την μονάδα που είχε υιοθετήσει ο James Watt από τα τέλη του 18ου αιώνα. Εδώ και πολλές δεκαετίες όμως ως μέτρο σύγκρισης της ισχύς ενός κινητήρας σε ένα αυτοκίνητο λαμβάνεται η ιπποδύναμη που αποτυπώνει  την σχέση των τετράτροχων με τους ίππους πολύ νωρίτερα από το αυτοκίνητο.
Μετά την εφεύρεση της ατμομηχανής το 1712, ο Nicholas Cugnot (Νικολά Κινιό) κατασκευάζει το 1769 ένα ατμοκίνητο όχημα με ένα τεράστιο λέβητα στο εμπρός μέρος. Η ισχύς του έφτανε μερικά kW, δεν μπορούσε άλλωστε να μετρηθεί με κάποια άλλη μονάδα μέτρησης. Ωστόσο, η ταχύτητα μίας άμαξας και η μεταφορική της ικανότητα μπορούσε να γίνει αντιληπτή μόνο από τον αριθμό και την ράτσα των ίππων. Μέσα από την σχέση των ιππήλατων αμαξών καθιερώθηκε ο ορισμός της ιπποδύναμης, της ελκτικής δύναμης που ασκούσαν τα άλογα για να τραβήξουν την άμαξα. Βέβαια, στο αυτοκίνητο δεν υπάρχει αυτή η ελκτική δύναμη αλλά η ροπή του κινητήρα.
Για τους μηχανικούς, σπουδαστές και τους ειδικούς της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι πολύ πιο κατανοητό να μιλούν για την ισχύ χρησιμοποιώντας την μονάδα του kW (1 μετρικός ίππος (PS)= 0,736 kW και ένας 1 αγγλικός ίππους (HP)= 0,746 kW)). Κάτι που είναι ακόμη πιο χρηστικό μιλώντας για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εδώ να υπενθυμίσουμε πως η ισχύς (P) είναι το έργο (W) που παράγεται στη μονάδα του χρόνου (t) όπως ορίζεται από την σχέση P= W/t.
Αντίθετα, ο απλός κόσμος, τα προσπέκτους, οι διαφημίσεις στην τηλεόραση κ.λπ. είθισται να αναφέρονται στην ιπποδύναμη ενός αυτοκινήτου η οποία και έχει καθιερωθεί σχεδόν από τότε που καθιερώθηκε το διεθνές σύστημα μονάδων SI (MKS ή Meter, Kilogram, Second). Σχεδόν όλοι όταν αναφέρονται στην ισχύ ενός αυτοκινήτου μιλούν για ίππους ή άλογα -και όχι για kW. Φυσικά, μπορεί να πρόκειται για μια απλή μετατροπή (kw= PS/0,745 ή PS= kw*1,359) αλλά ο πολύς κόσμος δυσκολεύεται να έχει ως μέτρο σύγκρισης τα kW έχοντας συνηθίσει τους PS.
Από την άλλη, αξιοσημείωτο δε είναι πως οδηγία της E.E. (80/181/ΕΕC, 1-2010) προβλέπει ως υποχρεωτική την μέγιστη ωφέλιμη ισχύ σε kW (όπως στην άδεια κυκλοφορίας) και ως συμπληρωματική σε ίππους. Τα πράγματα αρχίζουν να μπερδεύονται ακόμη περισσότερα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των οποίων η ισχύς δίνεται σε kW επηρεάζοντας τον ψυχολογικό παράγοντα λόγω της μικρότερης αριθμητικά μονάδας.»
Πηγή: Γιάννης Κουτελιέρης