ΚΑΙΡΟΣ

Γιατί ο Ερντογάν φοβάται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Περί της ανύπαρκτης ελευθεροτυπίας στην Τουρκία ο λόγος στην Süddeutsche Zeitung.

Όπως επισημαίνει, η τουρκική κυβέρνηση κατάφερε να θέσει υπό τον έλεγχό της τους περισσότερους τηλεοπτικούς σταθμούς και τις εφημερίδες κάνοντας χρήση κάθε μέσου, τελευταία μάλιστα χρησιμοποιεί κατηγορίες που παραπέμπουν σε κατασκοπεία και προδοσία, τις οποίες αποδίδει στα εγχώρια, ή πιο συγκεκριμένα στα επικριτικά προς εκείνη ΜΜΕ.

"Τέτοια μέσα δεν έχουν απομείνει βέβαια ακόμη πολλά" σημειώνει ο Γερμανός σχολιαστής.

"Ποσοστό που προσεγγίζει το 90% από τις κλασσικού τύπου εφημερίδες και τηλεοπτικούς σταθμούς βρίσκεται σε κρατικά χέρια ή σε φιλικά προς την κυβέρνηση προσκείμενες επιχειρήσεις. Υπό αυτήν την έννοια θα έλεγε κανείς ότι όλα βαίνουν καλώς για την όλο και ποιο αυταρχική τουρκική κυβέρνηση του προέδρου Ερντογάν. Ωστόσο, όλο και περισσότεροι Τούρκοι ενημερώνονται πλέον από επικριτικές ψηφιακές ειδησεογραφικές πλατφόρμες … που είναι δυσκολότερο να ελεγχθούν από τις κλασσικού τύπου συντάξεις".

Στροφή στην ενημέρωση από το διαδίκτυο

Η εφημερίδα του Μονάχου αναφέρεται επίσης στις κυβερνητικές επιθέσεις εναντίον εκείνων των ΜΜΕ που χρηματοδοτούνται από το εξωτερικό, τα οποία, όπως ισχυρίζεται το Ανώτατο Ραδιοφωνικό και Τηλεοπτικό Συμβούλιο της χώρας (RTÜK), επιβουλεύονται δήθεν την εθνική ασφάλεια και είναι σημαντικά όργανα εκείνων που θέλουν να βλάψουν την Τουρκία από το εξωτερικό.

"Ο πρόεδρος Ερντογάν έγινε πιο σαφής απειλώντας ότι θα πλήξει την τρομοκρατία των Fake News" σημειώνει ο αρθρογράφος.

"Υπάρχουν λόγοι γι αυτήν την απειλή. Η κυβέρνησή του έχει κλονιστεί και χάνει σε αξιοπιστία. Δεν πρόκειται μόνο για την προοδευτική κατάρρευση των αρχών του κράτους δικαίου και τη μαζική χρήση μέσων καταστολής. Η κακή οικονομική κατάσταση στη χώρα αφαιρεί από τον πρωταθλητή του λαϊκισμού Ερντογάν όλο και περισσότερους οπαδούς από το συντηρητικό στρατόπεδο. Σύμφωνα με το διεθνές Ινστιτούτο Τύπου από τα 85 εκ. κατοίκων της Τουρκίας, σχεδόν τα 48 εκ. ενημερώνονται από κυβερνητικά μέσα. Ωστόσο, άλλα 33,5 εκ. μπαίνουν σε ψηφιακές ενημερωτικές πλατφόρμες, ενώ η πληροφόρηση διακινείται όλο και περισσότερο μέσα από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης … Η γραμμή Ερντογάν είναι σαφής: Πριν από ένα χρόνο κατηγόρησε τις ξένες επιχειρήσεις κοινωνικής δικτύωσης ότι σχεδόν διασπείρουν ψευδείς ειδήσεις και ασκούν τρομοκρατία. Το αποτέλεσμα ήταν η θέσπιση νόμου, που ορίζει ότι μέσα, όπως το Twitter ή το Facebook, υπόκεινται στην τουρκική νομοθεσία".

Πηγή: DW / Ειρήνη Αναστασοπούλου