ΚΑΙΡΟΣ

Η ελληνική ναυτιλία θα «καταπλεύσει» στο Χρηματιστήριο Αθηνών;

Ο στόλος των 24 ελληνόκτητων εισηγμένων εταιρειών το 2021 αποτελείτο από 819 πλοία συνολικής χωρητικότητας 75,2 εκατομμυρίων dwt.

Ένα πολυετές... φλερτ της ελληνικής χρηματιστηριακής αγοράς προς την ελληνική ναυτιλία, που αποτελεί την κορυφαία ναυτική δύναμη στην υφήλιο, φαίνεται ότι αρχίζει να ευοδώνεται.

Μπορεί εισαγωγή ναυτιλιακής εταιρείας να μην έχει γίνει ακόμη στο ελληνικό χρηματιστήριο, όμως μεγάλες ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων προσεγγίζουν την ελληνική αγορά μέσω της έκδοσης σημαντικών ομολογιακών εκδόσεων. Αρκετοί παράγοντες της ελληνικής κεφαλαιαγοράς εκτιμούν ότι ίσως σύντομα να έχουμε και εισαγωγή μετοχών ναυτιλιακών εταιρειών στο Χ.Α.

Υπενθυμίζεται ότι η Costamare συμφερόντων Κωστή Κωνσταντακόπουλου, ήταν η πρώτη εταιρεία του ελληνικού εφοπλισμού η οποία εισήγαγε ομόλογο στο Χρηματιστήριο Αθηνών, αντλώντας 100 εκατ. ευρώ, τον Μάϊο 2021 .

Η CPLP Shipping , συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη ακολούθησε την Costamare και εισήγαγε κι εκείνη ομόλογο μέσω της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, από το οποίο άντλησε 150 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο του 2021 και προχώρησε σε έκδοση και δεύτερου ομολόγου ύψους 100 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο του 2022.

Τον Φεβρουάριο 2022 είχε εκδοθεί το ομόλογο 100 εκατ. ευρώ από την Safe Bulkers , συμφερόντων Π. Χατζηιωάννου.

Πάντως μέσω των ομολογιακών εκδόσεων έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με το επενδυτικό κοινό, προτού προχωρήσουν σε έκδοση μετοχών, πραγματοποιώντας αύξηση κεφαλαίου.

Πολύ μελάνι έχει χυθεί την τελευταία εικοσαετία, για το θέμα της εισόδου της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας στο ελληνικό χρηματιστήριο.

Παρά τις προσπάθειες που έχουν κάνει οι διοικήσεις της Κεφαλαιαγοράς την τελευταία 20ετία προσαρμόζοντας και το θεσμικό πλαίσιο, οι Έλληνες εφοπλιστές δεν έχουν πραγματοποιήσει κάποια εισαγωγή των εταιρειών τους στην εγχώρια χρηματιστηριακή αγορά.

Στο μακρινό 1998, ο αείμνηστος Θεόδωρος Καρατζάς, διοικητής τότε της Εθνικής τράπεζας, με τις ευλογίες της τότε κυβέρνησης είχε εκπονήσει ένα σχέδιο για είσοδο της ποντοπόρου ναυτιλίας στο ελληνικό χρηματιστήριο και πολλοί τότε εκτιμούσαν ότι οι εφοπλιστές θα καταπλεύσουν στην τότε Σοφοκλέους. Χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Το 2008, έγινε μία νέα προσπάθεια από τον τότε πρόεδρο του Χ.Α Σπύρο Καπράλο σε συνεργασία μάλιστα και με τον τότε υπουργό Ναυτιλίας Γ. Βουλγαράκη. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς μάλιστα άλλαξε τον κανονισμό του Χρηματιστηρίου με στόχο να επιτύχει έστω και την δευτερογενή εισαγωγή μετοχών ναυτιλιακών εταιρειών στο ελληνικό χρηματιστήριο.

O νέος κανονισμός προέβλεπε: την ενιαία αντιμετώπιση όλων των κατηγοριών ναυτιλιακών εταιρειών ανεξάρτητα από τον τύπο των πλοίων που διαχειρίζονται, δηλαδή επιβατηγά πλοία, μεσογειακά, ποντοπόρα ενιαία χρηματοοικονομικά κριτήρια για την εισαγωγή ναυτιλιακών εταιρειών με τους άλλους κλάδους εταιρειών που είναι εισηγμένοι στο XA δίνεται παράλληλα η δυνατότητα εισαγωγής των ναυτιλιακών σε οποιαδήποτε κατηγορία του XA, κύρια ή εναλλακτική.

Όμως ούτε και δευτερογενή εισαγωγή ναυτιλιακών σημειώθηκε στην ελληνική αγορά.

Στο τέλος Ιουλίου 2022 ο αντιπρόεδρος του Ομίλου ΕΧΑΕ Αλέξιος Πιλάβιος, με αφορμή την έκδοση εταιρικού ομολόγου 100 εκατ. ευρώ της CPLP SHIPPING HOLDINGS PLC κάλεσε τις εταιρείες της ποντοπόρου ναυτιλίας να βάλουν τις μετοχές τους στο Χρηματιστήριο.

Εκτός των ατελειών του θεσμικού πλαισίου για την είσοδο των ναυτιλιακών στη χρηματιστηριακή αγορά, η ελληνική αγορά ήταν και είναι ρηχή, σε σχέση με τα μεγάλα διεθνή χρηματιστήρια και δεν μπορούσε να σηκώσει μεγάλες αυξήσεις κεφαλαίου στις οποίες θα προχωρούσαν, λόγω των μεγεθών τους, οι ναυτιλιακές εταιρείες. Η ελληνική αγορά δύσκολα μπορεί να σηκώσει το «βάρος» της κεφαλαιοποίησης των ναυτιλιακών εταιρειών.

Όμως εμπόδιο αποτελούσε μάλλον και η έλλειψη επενδυτικής κουλτούρας, όπως εμμέσως πλην σαφώς υπαινίχθηκε ο αείμνηστος καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, δηλώνοντας: «Πρέπει να το σκεφθούμε καλά (για είσοδο της ποντοπόρου ναυτιλίας στο Χ.Α) γιατί υπάρχει ο κίνδυνος σε μία ενδεχομένη μεγάλη πτώση ο κόσμος που μας εμπιστεύθηκε τα χρήματά του, να μας κατηγορεί ότι του φάγαμε τα λεφτά.»

Οι ελληνικές ναυτιλιακές στο αμερικανικό χρηματιστήριο

Ο στόλος των 24 ελληνόκτητων εισηγμένων εταιρειών το 2021 αποτελείτο από 819 πλοία συνολικής χωρητικότητας 75,2 εκατομμυρίων dwt.

Οι ναυτιλιακές εισηγμένες ελληνικών συμφερόντων στο αμερικανικό χρηματιστήριο είναι οι εξής: Star Bulk Carriers (Πέτρος Παππάς), Costamare (Κωστής Κωνσταντακόπουλος), Danaos Corporation( Γ. Κούστας), Navios Maritime Partners (Αγγελική Φράγκου), Global Ship Lease (Γ. Γιουρούκος), Dorian LPG ( Γ.η Χατζηπατέρας), Safe Bulkers (Π. Χατζηιωάννου), Diana Shipping (οικογένεια Παληού), Capital Product Partners ( Ε. Μαρινάκης), GasLog Partners ( Πήτερ Λιβανός), Tsakos Energy Navigation (Ν. Τσάκος) Seanergy Maritime Holdings (Σταμάτης Τσαντάνης), Castor Maritime (Π. Παναγιωτίδης),

Euroseas (οικογένεια Πίττα), Dynagas LNG Partners (Γ. Προκοπίου), Eurodry ( Αριστείδης Πίττας), StealthGas (Χάρης Βαφειάς), Navios Maritime Holdings (Αγγελική Φράγκου), Imperial Petroleum (Χάρης Βαφειάς), Globus Maritime Limited (οικογένεια Φειδάκη), Top Ships (Ε. Πιστιόλης), Pyxis Tankers (Βαλέντιος Βαλεντή), OceanPal ( Σεμίραμις Παληού) και Performance Shipping (οικογένεια Παληού).

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ