ΚΑΙΡΟΣ

Κι αν δεν απαντήσει το 100;

Απεγνωσμένα ο αυτόπτης μάρτυρας του τροχαίου προσπαθούσε να καλέσει ασθενοφόρο για τον τραυματισμένο οδηγό. Παρά τις επίμονες προσπάθειες από κινητό και σταθερό η ηλικιωμένη κυρία δεν μπορούσε να επικοινωνήσει με το κέντρο της Άμεσης Δράσης για να καταγγείλει τους απατεώνες που την επισκέφθηκαν πριν λίγο και της απέσπασαν δυο χιλιάδες ευρώ λέγοντας ότι ο γιος της χρωστά στην εφορία. Ούτε ο ορειβάτης που είδε φωτιά στην κορυφή του βουνού δεν μπορεί να τηλεφωνήσει στην πυροσβεστική για να ενημερώσει. Οι αριθμοί έκτακτης ανάγκης έχουν νεκρώσει και οι πολίτες δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με τις αρχές. Το κράτος σε κατάσταση συναγερμού.

Δεν πρόκειται για σενάριο ταινίας, αλλά για πραγματικό γεγονός. Συνέβη το πρωί της περασμένης Δευτέρας για τέσσερις ώρες, στη σύγχρονη και υπερανεπτυγμένη  Ολλανδία, όπου επί ώρες κατέρρευσαν οι υποδομές της κρατικής εταιρείας τηλεπικοινωνιών KPN με αποτέλεσμα να μείνει όλη η χώρα δίχως επικοινωνία με πυροσβεστική, αστυνομία και ΕΚΑΒ.Στη χώρα επικράτησε πανικός, καθώς κανείς δεν γνώριζε αν επρόκειτο για κυβερνοεπίθεση, δολιοφθορά ή τεχνική βλάβη.  

Το εναλλακτικό σχέδιο

Ωστόσο, το ενδιαφέρον είναι ότι η χώρα διέθετε σχέδιο για τις κρίσιμες υποδομές της, το οποίο μπήκε άμεσα σε εφαρμογή. Μεταξύ άλλων ενεργοποιήθηκε η επικοινωνία μέσω facebook και twitter με τις αρχές, ενώ λίγο αργότερα δόθηκαν στη δημοσιότητα εναλλακτικοί τηλεφωνικοί αριθμοί αντί των τριψήφιων, επικοινωνία μέσω whatsapp  και sms. 



Κι επειδή υπήρξε ανησυχία ότι ορισμένες ηλικιακές ομάδες δεν θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τα εναλλακτικά δίκτυα, αστυνομικοί ακροβολίστηκαν στους δρόμους των μεγάλων, πόλεων, ασθενοφόρα παρατάχθηκαν σε κεντρικά σημεία, ενώ όλοι οι πυροσβεστικοί σταθμοί επανδρώθηκαν σε επίπεδο έκτακτης ανάγκης.

Οι συγκρίσεις

Κι εδώ γεννάται το ερώτημα. Πόσο προετοιμασμένη είναι η Ελλάδα για μια τέτοια κατάσταση; Τι προεργασία έχει γίνει για περιπτώσεις κατάρρευσης κρίσιμων υποδομών και πόσο επικαιροποιημένα είναι τα σχέδια αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών; Μπορεί η χώρα μας να αντιμετωπίσει ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα στα δίκτυα ρεύματος και τηλεφωνίας; Πόσες μέρες μπορεί να αντέξει ένα νησί χωρίς τηλεφωνία και internet μέσα στο καλοκαίρι;  Μια βλάβη στην κεντρική σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης ή στο δίκτυο του μετρό πόσο εύκολα μπορεί να αντιμετωπιστεί; Υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο για την υδροδότηση μεγάλων πόλεων ή θα επαναληφθεί το σκηνικό του ’18 όταν η Θεσσαλονίκη έμεινε χωρίς νερό για μια εβδομάδα; Η καθημερινότητα μας μπορεί να έχει διευκολυνθεί πολύ από τις σύγχρονες τεχνολογίες, ωστόσο αποδεικνύεται ότι γίνεται πολύ πιο ευάλωτη. 


Τα τελευταία χρονια δεκάδες διακοπές ρεύματος έχουν ταλαιπωρήσει νησιά, όπως η Ύδρα, η Κρήτη, αλλά και μεγάλες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Tι κάνει η Ελλάδα για το νέο κόσμο; Τι έχει μείνει από την κληρονομιά και τα σχέδια των Ολυμπιακών αγώνων; Τα πρόσφατα παραδείγματα δεν μας επιτρέπουν να είμαστε αισιόδοξοι. Στο Μάτι το 112 δεν λειτουργούσε με σύστημα γεωεντοπισμού ή δυνατότητας αποστολής μαζικών μηνυμάτων βάσει τοποθεσίας. Ένα χρόνο μετά, ακόμη δεν έχει ξεκινήσει η επίσημη λειτουργία του. Μετά τη μεγάλη βλάβη στο δίκτυο υδροδότησης της Θεσσαλονίκης, κανείς δεν παρουσίασε εναλλακτικό σχέδιο, ώστε να μην επαναληφθεί το φαινόμενο. Οι δραματικές προβλέψεις για την κατάσταση του δικτύου της ΔΕΗ προκαλούν ανησυχία εν μέσω θέρους, αλλά πέρα από τα γνωστά ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη του στρατού που ακούμε κάθε φορά που ένα νησί παθαίνει black out κανείς δεν έχει ακούσει ή δει κάποιο plan b. Όπως όλα δείχνουν, εκτός από τις σειρήνες του Ξενοκράτη που ενεργοποιούνται 1-2 φορές το χρόνο, η χώρα βρίσκεται πολύ μακριά από την ύπαρξη ενός στρατηγικού σχεδίου για την υποδομές κρίσιμης σημασίας. 

Μήπως, μετά τις 7 Ιουλίου πρέπει να μπει ένα τέτοιο σχέδιο στις προτεραιότητες μας; Αν θέλουμε κάποια στιγμή να έχουμε κι εμείς τα αντανακλαστικά της Ολλανδίας…

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το τι είναι Κρίσιμες υποδομές διαβάστε την μελέτη της διαΝΕΟσις

Ο Γιάννης Αδαμίδης, είναι δημοσιογράφος, διευθυντής σύνταξης ειδήσεων της τηλεόρασης του ΣΚΑΪ.