ΚΑΙΡΟΣ

200 χρόνια ποδήλατο

Σαν σήμερα, στις 12 Ιουλίου 1817 ο Καρλ Ντράις πραγματοποίησε την πρώτη του διαδρομή με το ξύλινο ποδήλατο που εφηύρε στο Μανχάιμ.Ο ίδιος δεν γνώρισε οικονομική επιτυχία. Η ιδέα του όμως, μυϊκή δύναμη να κινεί δύο ρόδες που συνδέονται μεταξύ τους με ένα σκοινί, κατέκτησε σιγά-σιγά όλο τον κόσμο! Με τη βοήθεια άλλων εφευρέσεων, η μορφή του ποδηλάτου εξελίχθηκε πολύ με την πάροδο του χρόνου και σήμερα διατίθεται μεγάλη ποικιλία στα είδη ποδηλάτου. Σύμφωνα με την Ένωση Βιομηχανίας Ποδηλάτων πωλούνται πάνω από 4 εκατομμύρια ποδήλατα κάθε χρόνο στη Γερμανία. Ο κλάδος των ποδηλάτων, συμπεριλαμβανομένου και του ποδηλατικού τουρισμού, κάνει ετησίως πάνω από 16 εκατομμύρια ευρώ τζίρο.

Μετακίνηση με ποδήλατο στην πόλη

Όπως αναφέρει ο Φρέντερικ Ρούντολφ από το Ινστιτούτο για το Κλίμα, το Περιβάλλον και την Ενέργεια στο Βούπερταλ: «Σε διεθνές επίπεδο η Γερμανία μπορεί να χαρακτηριστεί χώρα του ποδηλάτου». Σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποιήθηκε με εντολή του Υπουργείου Συγκοινωνιών της Γερμανίας θα μπορούσε το ποσοστό των ποδηλάτων που κυκλοφορούν να διπλασιαστεί μέχρι το 2030. Η δυσαρέσκεια των μελών της Εταιρείας Ποδηλατικής Βοήθειας της Γερμανίας (ADFC) είναι ωστόσο μεγάλη για την κατάσταση των ποδηλατοδρόμων. «Μόλις οι πόλεις καταφέρουν να παρέχουν στους ποδηλάτες ασφαλείς ποδηλατόδρομους, τότε ο κόσμος θα επιλέγει συχνότερα τη μεταφορά με το ποδήλατο», λέει με σιγουριά ο Μπούρκχαρντ Στορκ, επικεφαλής της συγκεκριμένης εταιρείας. Προσθέτει επίσης ότι «το ποδήλατο αποδεικνύεται συχνά ως η πιο γρήγορη μορφή μετακίνησης, συμφέρει οικονομικά και είναι φιλικό προς το περιβάλλον. Όσο περισσότεροι χρησιμοποιούν το ποδήλατο, τόσο λιγότερο επιβαρύνεται η πόλη με θόρυβο και ρύπους».


Προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου

«Πολύ σημαντικό είναι να δημιουργήσουμε σήμερα κατάλληλες συνθήκες στις πόλεις ώστε να διευκολύνουμε τη μετακίνηση με το ποδήλατο», επισημαίνει η Εύα Λόζε δήμαρχος του Λουντβιχσχάφεν. Συνεχίζει λέγοντας ότι «αναγκαίο είναι να δημιουργηθούν μονόδρομοι και ποδηλατόδρομοι στο κέντρο της πόλης. Οι ποδηλάτες επιθυμούν ασφαλείς, δικούς τους δρόμους κυκλοφορίας». Σε όλη τη χώρα προωθούνται πρωτοποριακά πρότζεκτ με σκοπό να κάνουν πιο δελεαστική τη μετακίνηση με το ποδήλατο. Ακόμη και σε περιοχές μακριά από το κέντρο της πόλης αυξάνεται σταθερά η χρήση του ποδηλάτου. Ο Γιάνικ Μίλερ από τον ποδηλατικό σύλλογο του Ζάουερλαντ, επισημαίνει ότι «όσον αφορά τον ελεύθερο χρόνο, η Γερμανία είναι ξεκάθαρα χώρα του ποδηλάτου. Επίσης υπάρχουν τουριστικές περιοχές με αξιόλογες προσφορές για του λάτρεις της ποδηλασίας».

Τέλος, το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Συγκοινωνιών προτίθεται να χρηματοδοτήσει την κατασκευή ποδηλατοδρόμων για τις καθημερινές διαδρομές με 25 εκατομμύρια ευρώ.


Πηγή: Deutsche Welle 0 Ζόνκε Μολ & Βόλφγκανγκ Γιούνκ (dpa) / Νατάσα Κουκουγιάννη