Σοβαρό πλήγμα για τον Κάμερον η αποχώρηση της Tata Steel από τη Βρετανία

Σοβαρές αναταράξεις στη βρετανική κυβέρνηση έχει προκαλέσει η απόφαση της ινδικής εταιρείας χαλυβουργίας Tata Steel να αποχωρήσει από τη χώρα μετά από σχεδόν μια δεκαετία. Η εξέλιξη αυτή θέτει σε κίνδυνο πάνω από 15.000 θέσεις εργασίας, ενώ έχει γίνει αντικείμενο έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ των υποστηρικτών και των αντιπάλων του Brexit ενόψει του κρίσιμου δημοψηφίσματος της 23ης Ιουνίου.

Ο Βρετανός πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον ανεγνώρισε χθες Πέμπτη ότι δεν υπάρχουν εγγυήσεις πως θα βρεθεί αγοραστής για την μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής χάλυβα στην χώρα, την ώρα που η κυβέρνησης δέχεται έντονες επικρίσεις επειδή δεν προστάτευσε την βιομηχανία από τις φθηνές κινεζικές εισαγωγές. «Θα εργαστούμε πολύ σκληρά με την εταιρία για να κάνουμε ό,τι μπορούμε, αλλά είναι μια δύσκολη κατάσταση, δεν μπορεί να υπάρχουν εγγυήσεις επιτυχίας λόγω των προβλημάτων που η χαλυβουργία αντιμετωπίζει διεθνώς», δήλωσε ο Κάμερον.

«Δεν αποκλείουμε τίποτα, αλλά δεν πιστεύω ότι η εθνικοποίηση είναι η σωστή απάντηση», κατέστησε σαφές ο ίδιος. Αξίζει να σημειωθεί δύο από τις τρεις κύριες ευρωπαϊκές μονάδες της Tata Steel βρίσκονται στο Port Talbot και Scunthorpe στην Βρετανία και η τρίτη στην Ολλανδία.

Συζητήσεις με Γερμανία


Την ίδια ώρα νέο πονοκέφαλο για τον Κάμερον αποτελούν τα δημοσιεύματα περί συζητήσεων της Tata Steel με την Γερμανία. Η γερμανική οικονομική εφημερίδα Rheinische Post, αναφέρει ότι η εταιρία σχεδιάζει να αποκτήσει ποσοστό στην ευρωπαϊκή μονάδα χάλυβα της Thyssenkrupp. Οι συνομιλίες είναι σε προχωρημένο στάδιο, ανέφερε η εφημερίδα, προσθέτοντας ότι συζητούνται πολλά σενάρια, με το πιο πιθανό εξ αυτών να είναι μια κοινοπραξία, στην οποία η Tata Steel θα διατηρεί το δικαίωμα να αυξήσει τη συμμετοχή της στο μέλλον.

Η εφημερίδα ανέφερε ότι εκπρόσωπος της Thyssenkrupp δεν θέλησε να κάνει κάποιο σχόλιο για το δημοσίευμα, προσθέτοντας ότι είναι λογική μια συγκέντρωση στον κλάδο της χαλυβουργίας.

Ποιοι είναι όμως οι λόγοι που οδήγησαν τον δεύτερο μεγαλύτερο παραγωγό χάλυβα στην ΕΕ να αποχωρήσει από τη Βρετανία; Αν και το κόστος ενέργειας και οι «πράσινοι» φόροι που καταβάλλουν οι παραγωγοί χάλυβα στη Βρετανία είναι από τους υψηλότερους στον κόσμο, η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι η κατάρρευση της τιμής του χάλυβα, λόγω της υπερπαραγωγής από την Κίνα.

Η Βρετανία εισήγαγε 826.000 τόνους κινεζικού χάλυβα το 2015, έναντι 361.000 δύο χρόνια νωρίτερα, σύμφωνα με τη διεθνή στατιστική υπηρεσία χάλυβα. Παρά όμως την ανησυχία που προέρχεται από την Κίνα, η κυβέρνηση Κάμερον, που θέλει να καλλιεργήσει στενότερες σχέσεις με το Πεκίνο, έχει αντιταχθεί στη λήψη μέτρων από την Ευρώπη που θα μπορούσαν να αυξήσουν τους δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές χάλυβα και συνεπώς να βάλουν φρένο στην κινεζική «επέλαση».

Το θέμα έχει γίνει πεδίο διαμάχης μεταξύ των υποστηρικτών και των αντιπάλων του Brexit.Το στρατόπεδο υπέρ της εξόδου υποστηρίζει ότι οι Βρυξέλλες αποτελούν μέρος του προβλήματος καθώς οι κανόνες για την κρατική βοήθεια περιορίζουν τα μέτρα που θα μπορούσε να λάβει η Βρετανία για να διασώσει την χαλυβουργία. Οι υπέρμαχοι της παραμονής της χώρας στην ΕΕ, ισχυρίζονται πως για τα προβλήματα της χαλυβουργίας δεν φέρει ευθύνη η Ευρωπαϊκή Ένωση. Άλλωστε, η ΕΕ απορροφά μεγάλο μέρος του χάλυβα της Βρετανίας.
Πηγή: Πηγή: Euractiv.gr