ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ


Το τούνελ που διχάζει πριν καν ξεκινήσει

H υποθαλάσσια σήραγγα Γερμανίας-Δανίας είναι ένα φιλόδοξο έργο με στόχο να ξεκινήσει το 2018. Θα διευκολύνει τις μετακινήσεις και το εμπόριο. Ωστόσο πολλά ζητήματα παραμένουν ακόμη ανοιχτά.

 
Πρόκειται δίχως αμφιβολία για ένα από τα πιο φιλόδοξα και ακριβά έργα υποδομών με ευρωπαϊκά κονδύλια. Πρόκειται επίσης για τη μεγαλύτερη υποθαλάσσια σήραγγα... αν και βρίσκεται ακόμη στα χαρτιά. Ο λόγος για το μεγάλο τούνελ Φέμαρνμπελτ που θα ενώνει υποθαλάσσια τη Γερμανία με τη Δανία, ένα έργο που ήδη έχει περάσει από χίλια κύματα. Παρά τις καθυστερήσεις και τα γραφειοκρατικά εμπόδια το μεγαλεπήβολο τούνελ των 18 χλμ. φαίνεται ότι μπαίνει ήδη στην τελική ευθεία. Μέσα στο 2018 αναμένεται η τελική έγκριση του σχεδίου ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσει η υλοποίηση της κατασκευής.

Η σχετική σύμβαση μεταξύ Δανίας και Γερμανίας έχει υπογραφεί εδώ και επτά χρόνια. Σύμφωνα με την αρχική σύμβαση το έργο περιλαμβάνει την παράδοση σήραγγας με τέσσερις σιδηροδρομικές γραμμές και έναν υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο διπλής κυκλοφορίας. Με τον τρόπο αυτό μελλοντικά θα συνδεθεί η Γερμανία με τη νοτιότερη πόλη της Δανίας μέσω θαλάσσης, κάτι που αναμένεται να διευκολύνει σημαντικά τις εμπορικές συναλλαγές της Γερμανίας όχι μόνο με τη Δανία αλλά και τη Σουηδία, αναφέρει ο Φριτς Χορστ Μελσχάιμερ από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο του Αμβούργου. Το τούνελ αναμένεται να επιφέρει σημαντικά οφέλη και στην τουριστική κίνηση στην ευρύτερη περιοχή.

Φόβος για τη δημιουργία μονοπωλιακών πρακτικών

Ωστόσο πολλά ζητήματα παραμένουν ανοιχτά. Σύμφωνα με αναλυτές το έργο μέχρι στιγμής μπλοκάρεται κυρίως από την πλευρά της Δανίας, η οποία δεν έχει επιδείξει μέχρι στιγμής την απαραίτητη πολιτική βούληση για την επιτάχυνση των διαδικασιών. Άλλωστε η Δανία είναι αυτή που επιβαρύνεται με το μεγαλύτερο κόστος, το οποίο ανέρχεται σε πάνω από 7 δις ευρώ. Σύμφωνα με υπολογισμούς το συνολικό κόστος του τούνελ αναμένεται να αποπληρωθεί σε βάθος 36 χρόνων, κυρίως μέσω των επιβαλλόμενων διοδίων. «Ο λογαριασμός δεν βγαίνει» υπογραμμίζει όμως από την πλευρά του ο Λαρς Χάντριχ από το DIW Econ, παράρτημα του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Μελετών DIW, που έχει αναλάβει συμβουλευτικό ρόλο στο συγκεκριμένο έργο. Μάλιστα σύμφωνα με γνωμοδότηση που συνέταξε κατ' εντολή των Σκανδιναβικών Aκτοπλοϊκών Γραμμών (Scandlines) «το έργο αυτό θα είναι καταστροφικό» από οικονομική άποψη. Σύμφωνα με οικονομολόγους το τούνελ αυτό ενδέχεται να προκαλέσει αναταράξεις στην αγορά, δημιουργώντας νέα μονοπώλια. Κάτι τέτοιο όμως θέλουν να αποφύγουν πάση θυσία οι ναυτιλιακές εταιρείες, όπως οι Scandlines, που δραστηριοποιούνται εδώ και δεκαετίες στην περιοχή.

Πλεονεκτήματα για επιβάτες και περιβάλλον

Στα θετικά πάντως του έργου συγκαταλέγονται η μείωση του απαιτούμενου χρόνου για να φτάσει κανείς από το Αμβούργο στη Κοπεγχάγη. Μέχρι σήμερα χρειάζεται κανείς οδικώς σχεδόν πέντε ώρες, ενώ σε αυτές προστίθεται και η αναμονή για το φέρι μπόουτ που συνδέει τις δύο χώρες. Με την υποθαλάσσια σύνδεση ο χρόνος θα μειωθεί στις δύο ώρες. Με τον τρόπο αυτό οι οδηγοί εξοικονομούν παράλληλα καύσιμα, ενώ σύμφωνα με μελέτες αναμένεται να μειωθούν αισθητά και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Εντούτοις όπως επισημαίνει ο επικεφαλής των Σκανδιναβικών Γραμμών Σόρεν Πόουλσγκάαρντ Γένσεν πολλές θέσεις εργασίας στις ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή αναμένεται να χαθούν. Τέλος παραμένουν ακόμη ανοιχτά ζητήματα ασφαλείας και περιβαλλοντικών προδιαγραφών που πρέπει να ρυθμιστούν άμεσα, ενώ το 2018 πλησιάζει. Με άλλα λόγια προκειμένου να αρχίσει να ρέει πράγματι το ευρωπαϊκό χρήμα στα στενά της Βαλτικής πρέπει να λυθούν ακόμη πολλά θέματα. Σημειωτέον ότι εκτός όλων των άλλων προβλημάτων εκκρεμούν και ενώπιον του γερμανικού Ομοσπονδιακού Δοικητικού Δικαστηρίου ομαδικές προσφυγές περιβαλλοντικών οργανώσεων, οι οποίες ενδέχεται να πάρουν χρόνια μέχρι να εκδικαστούν.


 
Πάνω από 1 εκατομμύριο τόνοι πυρομαχικών μολύνουν τους ωκεανούς
Για περισσότερα από 70 χρόνια εκατομμύρια τόνοι πυρομαχικών πολέμου σκουριάζουν στις θάλασσες, ειδικά από...
27.05.2018, 15:38
Μυστηριώδες ζώο εντοπίστηκε στις ΗΠΑ - Θεωρίες περί μυθικού τέρατος
Το μυστηριώδες πλάσμα μοιάζει με διασταύρωση αρκούδας, λύκου και σκύλου αλλά κανείς δεν είναι σίγουρος για...
25.05.2018, 22:02
Νωρίτερα εμφανίστηκαν φέτος οι καρέτα - καρέτα στις παραλίες του Ρεθύμνου
Οι χελώνες καρέτα-καρέτα επισκέπτονται τις παραλίες του Ρεθύμνου κάθε χρόνο για να αφήσουν τα αυγά τους.
25.05.2018, 20:46
Ανακαλύφθηκαν τρία τεράστια φαράγγια κάτω από τους πάγους της Ανταρκτικής
Βρετανοί γεωεπιστήμονες ανακάλυψαν κάτω από τους πάγους της Ανταρκτικής τρία τεράστια και βαθιά φαράγγια...
25.05.2018, 08:35
Απειλείται ο γηραιότερος κάτοικος των ελληνικών θαλασσών, η καρέτα - καρέτα
Σύμφωνα με την οργάνωση, η θαλάσσια χελώνα καρέτα-καρέτα κολυμπάει στις θάλασσες της Γης για περισσότερα από...
24.05.2018, 17:07
Σχέδιο δέκα φορέων για τις περιοχές Νατούρα
Δέκα διαφορετικοί φορείς της χώρας ενώνουν τις δυνάμεις τους, συμμετέχοντας στο μεγαλύτερο τόσο σε διάρκεια...
24.05.2018, 16:03
Κυριακή 3 Ιουνίου κάνουμε FITPICK, περπατάμε και καθαρίζουμε ταυτόχρονα
Ένα νέο είδος άσκησης που συνδυάζει το τερπνόν μετά του ωφελίμου.
23.05.2018, 22:01
Διαθέσιμη η εφαρμογή για τις δηλώσεις απόδοσης τέλους πλαστικής σακούλας
Η προθεσμία για την απόδοση του τέλους, που αφορά το πρώτο ημερολογιακό τρίμηνο του έτους, λήγει στις...
23.05.2018, 17:15
Αυστηρότερους στόχους για την ανακύκλωση υιοθέτησε η ΕΕ
Οι νέοι κανόνες προβλέπουν ότι σε βάθος τετραετίας θα πρέπει να γίνεται ξεχωριστή διαλογή για τα...
23.05.2018, 12:49
Το πρώτο Ελληνικό νησί που καταργεί τα πλαστικά καλαμάκια
Το κοινωφελές Ίδρυμα «Α.Κ. Λασκαρίδη» σε συνεργασία με τον Δήμο Σικίνου, στο πλαίσιο του προγράμματος «Sea...
22.05.2018, 17:06

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... | 22  Επόμενη

Σχόλια Αναγνωστών
Αποστολή Παραπόνων
Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι παράνομο ή προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.