Μουσική και Βωβός Κινηματογράφος στο Μέγαρο Μουσικής

Πέντε σπουδαία έργα του παγκόσμιου βωβού κινηματογράφου, ανάμεσα τους και το μοναδικό με την υπογραφή του κορυφαίου Ιρλανδού λογοτέχνη και θεατρικού συγγραφέα Σάμιουελ Μπέκετ, ταινίες για τις οποίες δεν υπάρχει διαθέσιμο πλέον το επίσημο score (παρτιτούρα) ή δεν γράφτηκε ποτέ μουσική, αποκτούν «φωνή» χάρη στη μαγεία των συνθέσεων που έγραψαν ειδικά γι’αυτές πέντε σύγχρονοι Έλληνες δημιουργοί.

Το εγχείρημα που στηρίζεται στη σύμπραξη του συνθέτη Αλέξανδρου Μούζα – καθηγητή του Εργαστηρίου Film Scoring (Μουσικής Σύνθεσης για Media) - με την Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, παρουσιάζεται το Σάββατο 28 Απριλίου, στις 8 το βράδυ, στην Αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας, στο πλαίσιο μιας εκδήλωσης που φιλοδοξεί να επενδύσει με σημερινές, νεωτεριστικές μουσικές συνθέσεις τα αριστοτεχνικά και ανατρεπτικά για την εποχή τους φιλμς, έργα κορυφαίων καλλιτεχνών των αρχών του 20ού αιώνα.

Ταινίες-ορόσημα στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου, όπως την «αφηρημένα εικαστική» «Lichtspiel, Opus I» (1921) σε σκηνοθεσία του Γερμανού πρωτοπόρου της σύγχρονης τέχνης των multimedia Βάλτερ Ρούτμαν, η οποία ντύνεται από μία σύνθεση της Ηρώς Φυτράκη. Την «βωβής αρμονίας εικόνων» «Symphonie Diagonale» (1924) του Σουηδού ντανταϊστή ζωγράφου και κινηματογραφιστή Βίκινγκ Εγκελινγκ, σε μουσική Ηλία Νικολαΐδη. Το «κινηματογραφικό ποίημα» «Emak-Bakia» (1926) του κορυφαίου σουρεαλιστή Μαν Ρέι που ανέλαβε να επενδύσει μουσικά η Γεωργία Καλοδίκη. Όπως και τις ταινίες «Tusalava» (1929) του Νεοζηλανδού σκηνοθέτη και γλύπτη Λεν Λάι και «Film» (1965) – πρόκειται για το μοναδικό έργο του Μπέκετ για κινηματογράφο, σκηνοθετημένο από τον Αλαν Σνάιντερ - σε μουσική Αλέξανδρου Μούζα ο οποίος έχει αναλάβει και την καλλιτεχνική επιμέλεια της βραδιάς. Η μουσική για την ταινία ‘Film’ είναι παραγγελία του ΟΜΜΑ. Τα έργα ερμηνεύει, σε πρώτη εκτέλεση, η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη.

O Βάλτερ Ρούτμαν (Walter Ruttman 1887-1941) ήταν ένας από τους πρωτοπόρους της σύγχρονης τέχνης των multimedia. Ζωγράφος και σκηνοθέτης ταινιών μικρού μήκους που πειραματίζονταν μοναδικά με την κίνηση σχημάτων και χρωμάτων καθώς επίσης και διαφημιστικών «σποτ» στα οποία η τέχνη του αφηρημένου animation συνδεόταν με συγκεκριμένα μηνύματα.

Η «Symphonie Diagonale» (Διαγώνια Συμφωνία) του Βίκινγκ Εγκελινγκ (Viking Eggeling 1880-1925) που θα παρουσιαστεί στη συνέχεια, αποτελεί ταινία του 1924, διάρκειας επτάμισι λεπτών, γυρισμένη σε αρνητικό φιλμ 35 χιλιοστών. Πρόκειται για ένα έργο «ζωγραφικής σε κίνηση» ή αλλιώς «βωβής αρμονίας εικόνων» όπου μια «γερμένη» φιγούρα - αποτελούμενη αρχικά από ευθείες γωνίες –μεγαλώνει σε διαστάσεις καθώς απ’το αρχικό σχέδιο ξεπροβάλλουν μικρές ευθείες γραμμές και καμπύλες.

Στο πρώτο μέρος της βραδιάς θα παρουσιαστεί και το 20λεπτο φιλμ «Emak-Bakia» (1926) του κορυφαίου Αμερικανού ζωγράφου, γλύπτη, κινηματογραφιστή και κυρίως φωτογράφου Μαν Ρέι (Man Ray 1890-1976), καλλιτέχνη που συνέβαλε τα μέγιστα στο ντανταϊστικό και σουρεαλιστικό κίνημα, του πιο σημαντικού δημιουργού φωτογραφιών άνευ μηχανής τις δεκαετίες ’20 και ’30.

Το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης εγκαινιάζει το πρώτο φιλμ που ο γνωστός για τις πειραματικές ταινίες του και πρωτοπόρος της τέχνης των «κινητών γλυπτών», Νεοζηλανδός καλλιτέχνης Λεν Λάι (Len Lye 1901-1980) δημιούργησε το 1926. Το δεκάλεπτο «Tusalava» δημιουργήθηκε από 4400 διαφορετικά σχέδια, τα οποία φωτογραφήθηκαν το καθένα ξεχωριστά και ενοποιήθηκαν με την τεχνική του «cel animation».

Η εκδήλωση κλείνει με το 20λεπτο, σχεδόν βωβό (δεν υπάρχει διάλογος ούτε ακούγεται μουσική με εξαίρεση ένα «Σσσς!») «Film» που γύρισε ο Αμερικανός σκηνοθέτης Αλαν Σνάιντερ το 1965, σε σενάριο του Σάμιουελ Μπέκετ με πρωταγωνιστή τον Μπάστερ Κήτον στο ρόλο του «Ο».

Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 7,00 (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), € 12,00 (65+, πολύτεκνοι), € 19,00 και € 30,00.

Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333 και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr
Πηγή: skai.gr