Νόμο που επιτρέπει το μπλοκάρισμα ρωσικού αερίου προς την ΕΕ πέρασε η Ουκρανία

Νόμο ο οποίος επιτρέπει την επιβολή οικονομικών κυρώσεων σε 172 πολίτες και 65 επιχειρήσεις της Ρωσίας πέρασε την Πέμπτη η ουκρανική Βουλή, σε μία κίνηση που μπορεί να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον ευρωπαϊκό ενεργειακό χάρτη.

Ανάμεσα στις εταιρείες-στόχους του νόμου βρίσκεται και ο κολοσσός φυσικού αερίου Gazprom, κύριος προμηθευτής της ελληνικής αγοράς και πολλών άλλων ευρωπαϊκών κρατών.

Ο νέος νόμος επιτρέπει, μεταξύ άλλων, στην ουκρανική κυβέρνηση να απαγορεύσει τη μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου που προορίζεται για την Ευρωπαϊκή Ένωση από το ουκρανικό δίκτυο αγωγών.

Οι επιτρεπόμενες κυρώσεις δεν θα εφαρμοστούν αυτόματα με το πέρασμα του νομοσχεδίου, αλλά μόνο μετά από σχετική σύσταση της κυβέρνησης ή άλλων σημαντικών φορέων, όπως της κεντρικής τράπεζας της Ουκρανίας.

Συνολικά, η Ρωσία καλύπτει περίπου το 33% των αναγκών της Ε.Ε. σε φυσικό αέριο. Το 50% των ρωσικών εξαγωγών γκαζιού προς την Ευρώπη διέρχεται μέσω των ουκρανικών αγωγών.

«Ο νόμος θα πρέπει να δώσει μία ξεκάθαρη απάντηση σε οποιονδήποτε επιτιθέμενο ή τρομοκράτη που απειλεί την εθνική μας ασφάλεια, την κυβέρνησή μας και τους πολίτες μας», δήλωσε, μετά την υπερψήφιση του νομοσχεδίου, ο ουκρανός πρωθυπουργός Αρσένι Γιατσενιούκ.

Κρίσιμες αλλαγές

Υπό το ισχύον καθεστώς, η μεταφορά του ρωσικού αερίου μέσω των ουκρανικών αγωγών περιλαμβάνεται στις συμβάσεις που έχουν υπογράψει οι ευρωπαϊκές εταιρείες ενέργειας με τη Gazprom. Ως αντίτιμο, το Κίεβο εισπράτττει κόμιστρα, περίπου 3 δολάρια ανά 1.000 κυβικά μέτρα αερίου που μεταφέρονται ανά 100 χιλιόμετρα δικτύου, με βάση μία φόρμουλα όπου λαμβάνεται υπόψη και η τιμή του γκαζιού, σύμφωνα με την ουκρανική εφημερίδα Kyiv Post.

Μετά το πέρασμα του νομοσχεδίου όμως, κι αν το Κίεβο επιβάλει κυρώσεις στην Gazprom, τότε οι ευρωπαϊκές εταιρείες ενέργειας θα πρέπει να διαπραγματευτούν νέες συμβάσεις με τη Ρωσία για αγορά του αερίου στα ανατολικά (ρωσο-ουκρανικά) σύνορα, αλλά και νέα συμβόλαια με το Κίεβο, για τη μεταφορά του αερίου.

Η αλλαγή μπορεί να αποφέρει υψηλότερα κόμιστρα στην Ουκρανία, απαλλάσσοντάς την παράλληλα από την ανάγκη να έρχεται σε απευθείας επαφές με την Gazprom, προς την οποία η κρατική εταιρεία Naftogaz έχει μεγάλα χρέη.

Άγνωστο παραμένει το κατά πόσον αυτή η ενδεχόμενη επιβάρυνση θα μπορούσε να επηρεάσει τη βελτιωμένη σύμβαση της ελληνικής ΔΕΠΑ με την Gazprom, που είναι η κύρια τροφοδότης της ελληνικής αγοράς. Άγνωστο παραμένει επίσης το εάν θα επηρεαστεί το ενεργειακό κόστος των ελληνικών επιχειρήσεων, δεδομένης της πρόθεσης της κυβέρνησης να επιστρέψει κέρδη της ΔΕΠΑ σε εταιρείες, προκειμένου να αυξήσει την ανταγωνιστικότητά τους.

Η κίνηση του Κιέβου έχει προκαλέσει την αντίδραση της Ε.Ε.

«Η ιδέα της Naftogaz […] απαιτεί επαναδιαπραγμάτευση των συμβολαίων μεταφοράς. Αυτό δεν μπορεί να γίνει βραχυπρόθεσμα, είναι ένα ερώτημα που θα πρέπει να συζητηθεί σε τριμερή συνάντηση μεταξύ Κομισιόν, Ρωσίας και Ουκρανίας»,», δήλωσε ο αρμόδιος επίτροπος Ενέργειας και αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Γκίντερ Έντινγκερ.
Πηγή: Newsdesk ΣΚΑΪ, Αλέξανδρος Μαράκης