Κλείσιμο

Το «Ραντεβού μετά τα μεσάνυχτα» νικητής της Χρυσής Αθηνάς

Με τη φιλαρμονική του Δήμου Αθηναίων να υποδέχεται το κοινό έξω από το Θέατρο Παλλάς με κλασικές κινηματογραφικές μελωδίες, το 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, Νύχτες Πρεμιέρας, έριξε αυλαία σήμερα με την απονομή των βραβείων και την προβολή της βραβευμένης με το Χρυσό Φοίνικα ταινίας του Αμπντελαντίφ Κεσίς η «Ζωή της Αντέλ», παρουσία της πρωταγωνίστριας Αντέλ Εξαρχόπουλος.

Το μεγάλο βραβείο του φεστιβάλ, τη «Χρυσή Αθηνά», απέσπασε η ταινία «Ραντεβού μετά τα μεσάνυχτα» (Les Rencontres d'Apres Minuit) του Γιαν Γκονζάλες. Στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, ο Γάλλος σκηνοθέτης επιχειρεί την αφήγηση μιας νέας «Φιλοσοφίας στο Μπουντουάρ», μπλέκοντας την κλασική γαλλική διανόηση με τα ανατολίτικα παραμύθια και τη σεξουαλική λογοτεχνία υπό τους ήχους των Μ83.

Το βραβείο Σκηνοθεσίας απονεμήθηκε στο Σαμ Φλάισνερ για την ταινία «Προσοχή στο κενό μεταξύ συρμού και αποβάθρας» (Stand Clear of the Closing Doors), που περιγράφει το δαιδαλώδες ταξίδι του 13χρονου αυτιστικού Ρίκι στα σπλάχνα της χαοτικής Νέας Υόρκης, τη στιγμή που ο τυφώνας Σάντι απειλεί να σαρώσει τα πάντα.

Το Βραβείο Σεναρίου δόθηκε στον σκηνοθέτη της γαλλικής κωμωδίας «Το Κορίτσι της Επανάστασης» (La Fille de 14 Juillet) Αντονίν Περετζατκό που κέρδισε τις εντυπώσεις στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών του Φεστιβάλ Καννών. Το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του Περετζατκό καυτηριάζει με ξεκαρδιστικά αποτελέσματα την κρίση χρέους των τραπεζών, την επίπλαστη ευμάρεια των Γάλλων και τον εκμαυλισμό της Ευρώπης από τον καπιταλισμό.

Γλυκόπικρο και αφοπλιστικά ειλικρινές, το «Short Term 12» του Ντέστιν Ντάνιελ Κρίτον κατάφερε να κλέψει τις καρδιές των θεατών του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας και απέσπασε το Βραβείο Κοινού. Μια ταινία βαθιά επιδραστική που αφενός συγκινεί αλλά αφετέρου θυμίζει πως το χιούμορ και η αισιοδοξία φωλιάζουν ακόμα και στα πιο απρόσμενα μέρη.

Στο τμήμα Μουσική και Φιλμ, το πρώτο βραβείο απέσπασαν τα «Ηλεκτρικά Κύματα» (Le Chant des Ondes / Wavemakers) της Καρολίν Μαρτέλ. Η ταινία μελετά την ιστορία του πρωτοπόρου εφευρέτη μουσικών οργάνων Μορίς Μαρτενό, ο οποίος μέσα στο χάος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου οραματιζόταν μία συσκευή που θα μετασχημάτιζε τον ακατέργαστο ηλεκτρικό ήχο σε μελωδία. Εκείνο που τελικά δημιούργησε θα έμενε γνωστό ως τα «Μουσικά Κύματα του Μορτενό», που χρησιμοποιήθηκαν ευρέως στη μουσική και τον κινηματογράφο, από τις πρώτες ταινίες με ήχο του Φριτς Λανγκ και την Έντιθ Πιάφ ως και τους Radiohead.

Συνεχίζοντας την παράδοση των τελευταίων ετών, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας απένειμε το Σάββατο το βράδυ τα βραβεία των πρωτοεμφανιζόμενων του ελληνικού σινεμά της χρονιάς, καθώς και εκείνα του διαγωνιστικού τμήματος των ελληνικών ταινιών μικρού μήκους σε μια σύντομη τελετή, η οποία πραγματοποιήθηκε στον κινηματογράφο Δαναό πριν από την έναρξη της επίσημης πρεμιέρας της νέας ταινίας του Γιώργου Τσεμπερόπουλου «Ο Εχθρός Μου».

Ο Έκτορας Λυγίζος («Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού»), ο Γιάννης Παπαδόπουλος («Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού»)και η Μαρία Γεωργιάδου («Συγχαρητήρια στους Αισιόδοξους?») κέρδισαν τα βραβεία Σκηνοθεσίας, Ανδρικής Ερμηνείας και Γυναικείας Ερμηνείας αντίστοιχα. Η κριτική επιτροπή αποτελούνταν από τους Δημήτρη Πιατά (πρόεδρος), Μαρία Δρανδάκη, Μαρία Κατσουνάκη, Φοίβο Δεληβοριά και Δημήτρη Κουτσιαμπασάκο.

Το «Red Hulk» της Ασημίνας Προέδρου ήταν η μεγάλη νικήτρια ταινία του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος μικρού μήκους, κερδίζοντας το 1ο Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και το χρηματικό έπαθλο των 2.000 ευρώ που το συνοδεύει, «για την καίρια και διεισδυτική απεικόνιση των ψυχολογικών διαδρομών, μεταπτώσεων και αδιεξόδων του κεντρικού ήρωα, ως ενός ανθρώπου χωρίς ιδιότητες, που οδηγείται σε μια από τις πιο σκοτεινές επιλογές της νεοελληνικής απόγνωσης». Η ταινία βραβεύθηκε πριν από λίγες μέρες και στο Φεστιβάλ της Δράμας, με τον Χρυσό Διόνυσο.

Απαντώντας σε προτροπή της περσινής κριτικής επιτροπής για αύξηση των βραβείων ούτως ώστε να ανταποκριθεί στο μεγάλο αριθμό ταινιών του τμήματος (73 ταινίες από πάνω από 200 συμμετοχές), το Φεστιβάλ θέσπισε δύο ακόμη βραβεία Καλύτερης Ταινίας.

Το δεύτερο βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία «Στο Κατώφλι», της Αναστασίας Κρατίδη για «τη μινιμαλιστική της δύναμη, την ελλειπτικά ρεαλιστική αποτύπωση της αθέατης ελληνικής επαρχίας και για τη δύναμη της κεντρικής ηρωίδας στην υπόγεια διαδρομή της προς την αυτονομία» και το τρίτο βραβείο στην ταινία «Νικολέτα» της Σόνια Λίζα Κέντερμαν, «για την επιτυχημένη σύζευξη της κλασικής γραφής με το συναίσθημα, αφηγούμενη μια σκληρή ιστορία ενηλίκων μέσα από τα μάτια ενός παιδιού».

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας κέρδισε η ταινία «Dead End» της Τώνιας Μισιαλή, την οποία η κριτική επιτροπή επαίνεσε για «τον ιδιαίτερα επιτυχημένο, ακριβή και διακριτικό τρόπο με τον οποίο ισορροπεί ανάμεσα στην κωμωδία και την τραγωδία, η ιστορία ενός ζευγαριού τρίτης ηλικίας που αντιμετωπίζει τους φόβους του τέλους».

Οι Ζήσης Κοκκινίδης και Ίωνας Παπασπύρου τιμήθηκαν για το σενάριό τους για την ταινία «Δεν Είμαι Τώρα Εδώ», μια ταινία «που αναγάγει σε τέχνη το προσωπικό και το τυχαίο, περιγράφοντας την αγωνία ενός ανθρώπου που προσπαθεί να σταματήσει το χρόνο».

Τέλος, η κριτική επιτροπή πήρε την πρωτοβουλία να απονείμει τρεις ειδικές μνείες, στις ταινίες «Lea» του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου, «Dust» του Θανάση Τσιμπίνη και «Boil» της Ήρας Ντίκα, «για την τόλμη να αναζητήσουν και να δοκιμάσουν διαφορετικούς τρόπους για ν' αφηγηθούν ολοκληρωμένα τις ιστορίες τους».
Πηγή: Πηγή: ΑΜΠΕ