Στο Facebook τα θετικά μηνύματα διαχέονται περισσότερο από τα αρνητικά

Αμερικανική έρευνα, με τη συμμετοχή του ελληνο-αμερικανού κοινωνικού ερευνητή Νικόλα Χρηστάκη του πανεπιστημίου Γιέηλ, κατέληξε ότι στο Facebook τα θετικά συναισθήματα διαχέονται περισσότερο από τα αρνητικά. 

Το βασικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι τα θετικά μηνύματα «γεννούν» άλλα θετικά μηνύματα και τα αρνητικά μηνύματα γεννούν άλλα αρνητικά μηνύματα, με την «κολλητική» επίδραση των θετικών να είναι συγκριτικά μεγαλύτερη. Κάθε αρνητικό μήνυμα γεννά 1,29 περισσότερα αρνητικά μηνύματα από τους φίλους κάποιου, ενώ κάθε θετικό μήνυμα ‘πυροδοτεί' 1,75 πρόσθετα θετικά μηνύματα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον τακτικό συνεργάτη του Χρηστάκη, καθηγητή Τζέημς Φάουλερ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Σαν Ντιέγκο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "PLoS One", ανέλυσαν πάνω από ένα δισεκατομμύριο αναρτήσεις στο μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο, που έκαναν περισσότεροι από 100 εκατ. χρήστες μεταξύ 2009-2012.

Η έρευνα έγινε με τη βοήθεια ενός λογισμικού αυτόματης ανάλυσης κειμένου, του «Liguistic Inquiry Word Count», που μετρά το συναισθηματικό περιεχόμενο κάθε δημοσίευσης.

«Η μελέτη δείχνει ότι οι άνθρωποι δεν επιλέγουν απλώς άλλους ανθρώπους που τους μοιάζουν, για να σχετιστούν, αλλά επιπλέον προκαλούν πραγματικές αλλαγές στην έκφραση των συναισθημάτων και των απόψεων των φίλων τους. Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι οι θετικές συναισθηματικές εκφράσεις εξαπλώνονται περισσότερο από τις αρνητικές», δήλωσε ο Φάουλερ.

Στον ψηφιακά διασυνδεδεμένο σύγχρονο κόσμο, σύμφωνα με τους αμερικανούς ερευνητές, η συναισθηματική «μόλυνση» είναι μια πραγματικότητα μέσω της αλυσιδωτής επίδρασης των κοινωνικών δικτύων.

Μεταξύ άλλων, η έρευνα έδειξε ότι όταν βρέχει, αυξάνεται κατά 1,16% ο αριθμός των μηνυμάτων με αρνητική συναισθηματική φόρτιση και μειώνεται ο αριθμός των θετικών κατά 1,19%, πράγμα που δείχνει ότι οι άνθρωποι είναι επιρρεπείς ακόμα και στις μεταβολές του καιρού, όσον αφορά τα συναισθήματά τους.

Ο Φάουλερ μάλιστα εκτίμησε ότι η νέα έρευνα μάλλον υποτιμά το πόσο πολύ τα συναισθήματα εξαπλώνονται με «κολλητικό» τρόπο μέσω των κοινωνικών δικτύων. «Είναι πιθανό ότι η "συναισθηματική μόλυνση"είναι ακόμη πιο έντονη από αυτή που μπορέσαμε να μετρήσουμε», όπως είπε.

Έτσι, το Facebook μπορεί να συμβάλει είτε σε μια παγκόσμια «επιδημία» αισθήματος ευημερίας, είτε αισθήματος δυστυχίας. Οι άνθρωποι που ζουν πιο κοντά μεταξύ τους, π.χ. στις ίδιες γειτονιές ή πόλεις, ασκούν μεγαλύτερη επιρροή μεταξύ τους.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτή η «μόλυνση» έχει μεγάλες κοινωνικές συνέπειες, καθώς τα συναισθήματα εξαπλώνονται με συγχρονισμένο τρόπο σε μεγάλη κλίμακα μέσω των κοινωνικών δικτύων, οδηγώντας έτσι στη δημιουργία μεγάλων ομάδων ανθρώπων, που γίνονται από κοινού πότε χαρούμενοι και πότε δυστυχισμένοι, ανάλογα με τις επιδράσεις που δέχονται. Αυτό, τονίζουν οι κοινωνικοί επιστήμονες, «μπορεί να δημιουργήσει αυξανόμενη αστάθεια στα πάντα, από τα πολιτικά συστήματα έως τις χρηματοοικονομικές αγορές».

Σύνδεσμος: Για την πρωτότυπη επιστημονική εργασία στη διεύθυνση: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0090315
Πηγή: Πηγή: ΑΜΠΕ