Κλείσιμο

Ιαπωνία: Επιστήμονες βλέπουν τα όνειρά μας

Η επιστήμη δεν μπορεί ακόμα να ερμηνεύσει τα όνειρα, αλλά επιστήμονες στην Ιαπωνία κατάφεραν να τα διαβάσουν, δηλαδή να «δουν» ποιες ακριβώς «εικόνες» ονειρευόμαστε στην πρώτη φάση του ύπνου.

Στόχος των επιστημόνων είναι να διαπιστώσουν αν μέσω της δραστηριότητας του εγκεφάλου είναι δυνατόν να αποκρυπτογραφήσουν κάποιες πτυχές των ονείρων, όπως -παραδείγματος χάριν- είναι τα συναισθήματα που αναδύονται από το υποσυνείδητο κατά τη διάρκεια του ύπνου. Η άκρως ενδιαφέρουσα μελέτη, που δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό Science, αναφέρει ότι η αξιοπιστία της μεθόδου αγγίζει το 60%.

Ο καθηγητής
Γιακιγιάσου Καμιτάνι, των Εργαστηρίων Νευροφυσιολογίας ΑΤR στο Κιότο, επισημαίνει ότι η αποκωδικοποίηση των ονείρων θα είναι δυνατή τουλάχιστον όσον αφορά κάποιες πτυχές τους και κατά συνέπεια δεν προκαλεί καμία έκπληξη το καλό αποτέλεσμα της έρευνας.

Η προσπάθεια να κατανοήσουμε τα όνειρά μας είναι πολύ παλιά και χρονολογείται από την εποχή της αρχαίας Αιγύπτου. Η εξέλιξη της τεχνολογίας διευκολύνει πολύ τα πράγματα, κυρίως επειδή είναι δυνατόν να μελετήσουμε τη δραστηριότητα του εγκεφάλου.

Η ομάδα του Κιότο, για να επιτύχει τον στόχο της, εφάρμοσε την απεικονιστική τεχνική της μαγνητικής τομογραφίας και παρακολούθησε την εγκεφαλική δραστηριότητα μιας ομάδας εθελοντών κατά τη διάρκεια του ύπνου. Μόλις οι εθελοντές αποκοιμήθηκαν μέσα στα ογκώδη μηχανήματα, οι ερευνητές τούς ξύπνησαν και τους ζήτησαν να διηγηθούν τα όνειρα που είχαν δει. Οι επιστήμονες σημείωσαν με προσοχή κάθε εικόνα που είχαν περιγράψει οι εθελοντές, από τα μπρούντζινα αγάλματα μέχρι τα κλειδιά και τα μεταλλικά σφυριά. Η ίδια διαδικασία επαναλήφθηκε περισσότερο από διακόσιες φορές για κάθε εθελοντή που έλαβε μέρος στην έρευνα. Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια αυτών των απεικονιστικών εξετάσεων χωρίστηκαν σε κατηγορίες ανάλογα με το περιεχόμενο του ονείρου κάθε εθελοντή. Ετσι τα «σπίτι», «ξενοδοχείο» και «κτίριο» εντάχθηκαν σε μία ενιαία κατηγορία, υπό τον τίτλο «οικοδομήματα». Στη συνέχεια οι εθελοντές υποβλήθηκαν εκ νέου σε μαγνητική τομογραφία του εγκεφάλου. Μόνο που αυτή τη φορά ήταν ξύπνιοι και κοιτούσαν στην οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή διάφορες εικόνες. Με αυτόν τον τρόπο οι επιστήμονες κατάφεραν να καταγράψουν την εγκεφαλική δραστηριότητα που προκαλείται όταν π.χ. βλέπουμε ένα κτίριο. Στην επόμενη σειρά εξετάσεων, ελέγχοντας απλώς την εγκεφαλική δραστηριότητα του εθελοντή, οι επιστήμονες κατάφεραν να καταλήξουν με σχετική ακρίβεια στο τι ακριβώς ονειρευόταν ο συγκεκριμένος άνθρωπος.

Οι επιστήμονες δεν πρόκειται βέβαια να σταματήσουν εδώ. Θέλουν να πραγματοποιήσουν νέα σειρά εξετάσεων προκειμένου να δουν τι συμβαίνει όταν κοιμόμαστε βαθιά και βλέπουμε τα πιο πολύπλοκα όνειρα. Μάλιστα, μέσα από τις απεικονίσεις θα μπορέσουμε να μάθουμε τα συναισθήματα, τις οσμές ή τα χρώματα που ονειρευόμαστε.
Πηγή: Πηγή: Καθημερινή