ΕΕ: Προτάσεις για τη μεταρρύθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Με στόχο την αύξηση του αριθμού των πτυχιούχων, τη βελτίωση της ποιότητας της διδασκαλίας και τη μεγιστοποίηση της συμβολής της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην οικονομία της ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την Τρίτη, προτάσεις για τη μεταρρύθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Στη στρατηγική αυτή επισημαίνονται οι τομείς προτεραιότητας στους οποίους οι χώρες της ΕΕ πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειές τους για να επιτύχουν κοινούς εκπαιδευτικούς στόχους και καθορίζεται ο τρόπος με τον οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να στηρίξει τις εκσυγχρονιστικές τους πολιτικές.

Οι πρωτοβουλίες, σε επίπεδο ΕΕ, θα περιλαμβάνουν μια πολυδιάστατη αξιολόγηση των πανεπιστημίων, που θα παρέχει πληροφορίες στους φοιτητές για τις σπουδές που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες τους και ένα πρόγραμμα εγγυήσεων δανείου «Erasmus for Masters» για φοιτητές που πραγματοποιούν πλήρη κύκλο σπουδών στο εξωτερικό.

Όπως επισημαίνει η Επιτροπή, στην ΕΕ λειτουργούν περίπου 4.000 πανεπιστήμια και ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στα οποία σπουδάζουν πάνω από 19 εκατ. φοιτητές.

Τα τελευταία χρόνια αυξήθηκαν σημαντικά τόσο ο αριθμός και η ποικιλία των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όσο και ο αριθμός των φοιτητών. Αλλά η χρηματοδότηση, οι δομές διακυβέρνησης και τα προγράμματα σπουδών δεν καταφέρνουν πάντα να παρακολουθούν αυτές τις εξελίξεις. Η τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν έχει τόσο καλές επιδόσεις, ώστε να τροφοδοτεί την Ευρώπη με αρκετούς απόφοιτους, που διαθέτουν τις κατάλληλες δεξιότητες για τη δημιουργία θέσεων εργασίας και οικονομικής μεγέθυνσης. Και σε παγκόσμιο επίπεδο, οι ανταγωνιστές της Ευρώπης, ειδικά οι αναδυόμενες οικονομίες, αυξάνουν με ταχείς ρυθμούς τις επενδύσεις τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι τομείς προτεραιότητας στους οποίους πρέπει να γίνουν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις, μεταξύ άλλων, είναι η αύξηση του αριθμού πτυχιούχων, η διεύρυνση του τμήματος της κοινωνίας που προσελκύεται από την τριτοβάθμια εκπαίδευση και η μείωση του αριθμού των φοιτητών που εγκαταλείπουν πρόωρα τις σπουδές τους.

Επίσης, θα πρέπει να υπάρξει βελτίωση της ποιότητας και της σημασίας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε τα προγράμματα σπουδών να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των φοιτητών, της αγοράς εργασίας και των σταδιοδρομιών του μέλλοντος, καθώς και ενθάρρυνση και επιβράβευση της αριστείας στους τομείς της διδασκαλίας και της έρευνας.

Θα πρέπει, επίσης, όπως τονίζει η Επιτροπή, να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες στους φοιτητές να αποκτούν πρόσθετες δεξιότητες, μέσω σπουδών ή κατάρτισης στο εξωτερικό και να υπάρξει ενθάρρυνση της διασυνοριακής συνεργασίας για τη βελτίωση των επιδόσεων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, να γίνει κατάρτιση περισσότερων ερευνητών, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τις βιομηχανίες του αύριο, να ενισχυθούν οι δεσμοί μεταξύ εκπαίδευσης, έρευνας και επιχειρήσεων για την προώθηση της αριστείας και της καινοτομίας και να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα της χρηματοδότησης, μέσω μεγαλύτερης ευελιξίας στη διακυβέρνηση των πανεπιστημίων και πραγματοποίησης επενδύσεων στην ποιοτική εκπαίδευση για την κάλυψη των αναγκών της αγοράς εργασίας.
Πηγή: skai.gr