Οι διεθνείς οίκοι μόδας πειραματίζονται με την μαντήλα

Στην αρχή ήταν το ράσο των καθολικών, μετά οι χήρες της Σικελίας και τώρα η ισλαμική μαντήλα. Ήταν απλά ζήτημα χρόνου μέχρι ο ιταλικός οίκος μόδας Dolce & Gabbana να στρέψει το ενδιαφέρον του στο παραδοσιακό μουσουλμανικό ντύσιμο. Εδώ και χρόνια οι δύο διάσημοι Ιταλοί σχεδιαστές εμπνέονται από την παράδοση, την οποία το πλατύ κοινό δεν συνδέει αυτόματα με την υψηλή ραπτική. Ο θρήνος των γυναικών και η μοναχική ζωή των ιερέων βρίσκουν το δρόμο τους προς την μόδα, έστω και ως απόηχος.

Ενδιαφέρον για τη μαντήλα δείχνει και η σουηδική αλυσίδα H&M, η οποία έχει κάνει διάσημη σε όλο τον κόσμο τη Βρετανίδα Μαράια Ιντρίσι, ένα μοντέλο πακιστανικής και μαροκινής καταγωγής. Την ίδια στιγμή και η εταιρία Mango έχει παρουσιάσει ενδυματολογικές προτάσεις για το Ραμαζάνι, η DKNY σχεδιάζει ρούχα σύμφωνα με μουσουλμανικές επιταγές και η Mark & Spencer πουλά πλέον Burkini, ένα ολόσωμο γυναικείο μαγιό για μουσουλμάνες.

Παράλληλα ο σχεδιαστής μόδας Wolfgang Joop σχεδιάζει υποκατάστημα στην Τεχεράνη, την πρωτεύουσα της ιρανικής Ισλαμικής Επανάστασης. Για τον γερμανό σχεδιαστή ο μουσουλμανικός τρόπος ένδυσης είναι έκφραση γυναικείας χειραφέτησης: «Αποφεύγω τα βλέμματα, την κριτική και τη σύγκριση. Κατά την άποψή μου η στάση ζωής, ο πολιτισμός και η μόδα αποπνέουν ερωτισμό και μυστήριο».

Κάποτε η μαντήλα θα θυμίζει αμυδρά τον αρχικό της σκοπό

Οι προτάσεις των οίκων μόδας συμβάλλουν στην αποδοχή της μαντήλας στον δυτικό κόσμο. Όμως το τίμημα είναι υψηλό. Διότι οι γυναίκες υποκύπτουν, φορώντας την μαντήλα, στις επιταγές της μόδας, ενώ ακριβώς αυτό προσπαθούσε να αποφύγει το Ισλάμ. Έτσι η μαντήλα δεν καλύπτει, δεν κρύβει πια την ομορφιά. Αντίθετα εντείνει ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον για αυτή. Η κλασική μαντήλα είναι, αν μη τι άλλο, συνεπής στο στόχο της. Στέκεται εμπόδιο στα ανδρικά βλέμματα, λειτουργεί σαν ασπίδα σε σχόλια κάθε είδους. Σύμφωνα με την ειδικό σε πολιτιστικά ζητήματα Μπάρμπαρα Φίνκεν η μαντήλα θα μπορούσε να προστατέψει τη γυναίκα έτσι ώστε να μην γίνει αντικείμενο του ανδρικού πόθου. Όμως με την παρέμβαση των οίκων μόδας η μαντήλα χάνει τον αρχικό της σκοπό, κάτι που μπορεί να το δει κανείς τόσο θετικά όσο και αρνητικά. Γεγονός πάντως είναι ότι όπως έγινε και με τα ράσα ή τα μαύρα των γυναικών της νότιας Ιταλίας, έτσι και η μαντήλα θα θυμίζει κάποτε, μετά την «παρέμβαση» των σχεδιαστών μόδας, μόνο αμυδρά τον αρχικό της σκοπό.
Πηγή: Deutsche Welle - Κέρστεν Κνιπ / Στέφανος Γεωργακόπουλος