Χάπι αντισύλληψης για τους... άνδρες

Ένα βήμα πιο κοντά στη δημιουργία ενός αντισυλληπτικού χαπιού για τους άνδρες βρίσκεται η επιστημονική κοινότητα, αφότου ερευνητές του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου ταυτοποίησαν ένα γονίδιο που παίζει καταλυτικό ρόλο στην παραγωγή υγιών σπερματοζωαρίων.

Η εν λόγω ανακάλυψη έγινε στο πλαίσιο ερευνών πάνω στα αίτια της ανδρικής στειρότητας. Οι ερευνητές άλλαξαν το γενετικό κώδικα ποντικιών, προκειμένου να διαπιστώσουν ποιες μεταλλάξεις προκαλούν προβλήματα γονιμότητας.

Τα πειράματα οδήγησαν τους μελετητές στο γονίδιο Katnal1, που συμμετέχει στα τελικά στάδια διαμόρφωσης του σπέρματος. Συγκεκριμένα, το Katnal1 περιέχει κωδικοποιημένες οδηγίες για το σχηματισμό μίας πρωτείνης, που είναι σημαντική για τα κύτταρα που παράγουν τους ανδρικούς γαμέτες.

Χωρίς την παροχή αυτής της πρωτεΐνης, τα σπερματοζωάρια των ποντικιών δεν σχηματίστηκαν πλήρως και ο οργανισμός τους τα απέβαλε.

Οι μελετητές από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου ευελπιστούν πως θα μπορέσουν να επαναλάβουν αυτό το αποτέλεσμα και στους ανθρώπους, δίχως όμως να προκαλέσουν μόνιμη βλάβη στις αναπαραγωγικές δυνατότητες των ανδρών.

«Εάν μπορέσουμε να βρούμε ένα τρόπο στα στοχεύσουμε αυτό το γονίδιο στους όρχεις θα μπορούσαμε δυνητικά να αναπτύξουμε ένα μη ορμονικό αντισυλληπτικό», δήλωσε στο BBC ο Δρ. Λι Σμίθ, μέλος της ερευνητικής ομάδας.

«Αυτό που έχει σημασία είναι τα αποτελέσματα αυτού του φαρμάκου να είναι αναστρέψιμα», συνέχισε ο Δρ. Σμιθ, εξηγώντας ότι «καθώς το Katnal1 επηρεάζει τα κύτταρα του σπέρματος στα τελευταία στάδια της ανάπτυξης, [...] δεν θα εμπόδιζε τα πρώτα στάδια δημιουργίας σπέρματος [ούτε] την συνολική ικανότητα παραγωγής».

Ο Δρ. Σμιθ παραδέχτηκε πάντως ότι η ανάπτυξη ενός φαρμάκου θα ήταν «σχετικά δύσκολη», καθώς η πρωτεΐνη ζει μέσα στα κύτταρα.

Η επίμαχη έρευνα δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό PLoS Genetics.