Πρωτογενές πλεόνασμα στο 2,3% του ΑΕΠ και ανάπτυξη 0,6%, προβλέπει για το 2014 το νέο Μεσοπρόθεσμο

Χωρίς νέα δημοσιονομικά μέτρα κατατέθηκε στη Βουλή στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015 - 2018, το οποίο προβλέπει την επάνοδο της χώρας σε ρυθμούς ανάπτυξης από εφέτος (αύξηση ΑΕΠ κατά 0,6%), υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα και σταδιακή αποκλιμάκωση της ανεργίας.

Το Μεσοπρόθεσμο θα εισαχθεί στην Ολομέλεια την άλλη Πέμπτη και αναμένεται να ψηφιστεί την επόμενη Παρασκευή.

Ειδικότερα, το Μεσοπρόθεσμο, το οποίο παρουσίασε ο υπουργός αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, προβλέπει την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 2,3% του ΑΕΠ (4,190 δισ. ευρώ έναντι στόχου στο Μνημόνιο 2,733 δισ. ευρώ ή 1,5% του ΑΕΠ) το 2014.

Για τα επόμενα έτη, προβλέπονται πρωτογενή πλεονάσματα: 2,5% του ΑΕΠ (4,737 δισ. ευρώ έναντι στόχου 5,648 δισ. ευρώ ή 3% του ΑΕΠ) το 2015, 3,5% του ΑΕΠ (6,955 δισ. ευρώ έναντι στόχου 8,882 δισ. ευρώ ή 4,5% του ΑΕΠ) το 2016, 4,6% του ΑΕΠ (9,423 δισ. ευρώ έναντι στόχου 9,312 δισ. ευρώ ή 4,5% του ΑΕΠ) το 2017 και 5,3% του ΑΕΠ (11,585 δισ. ευρώ έναντι στόχου 9,108 δις. ευρώ ή 4,2% του ΑΕΠ) το 2018.

Αναφορικά με τα δημοσιονομικά κενά, αυτά υπολογίζονται σε 911 εκατ. ευρώ το 2015 (έναντι 2 δισ. ευρώ που υποστηρίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην πρόσφατη έκθεσή της) αλλά και σε 1,927 δισ. ευρώ το 2016 (σ.σ. τα ποσά δεν αθροίζονται). Το δημοσιονομικό κενό του 2015 θα επανεξεταστεί (σε συνεργασία με την τρόικα) τον Σεπτέμβριο με το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού και εάν παραμείνει, θα συζητηθεί η λήψη πρόσθετων παρεμβάσεων για την κάλυψή του (π.χ. επέκταση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης).

«Αποτυπώνουμε με ρεαλισμό την πραγματικότητα. Το Μεσοπρόθεσμο είναι σε πλήρη γνώση της τρόικας. Προφανώς, όμως, οι δικές μας εκτιμήσεις δεν συμπίπτουν με τις εκτιμήσεις της τρόικας(σ.σ. είναι δυσμενέστερες της ελληνικής πλευράς)», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας.

Το ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 0,6% εφέτος και κατά μέσο όρο κατά 3,3% ανά έτος έως το 2018. Η ανεργία προβλέπεται ότι θα μειώνεται σταδιακά (σε εθνικολογιστική βάση) από το 24,5% το 2014 στο 15,9% το 2018.

Το δημόσιο χρέος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί (από 175,1% του ΑΕΠ το 2013) σε 173,9% του ΑΕΠ το 2014, σε 168,3% του ΑΕΠ το 2015, σε 158,9% του ΑΕΠ το 2016, σε 149,1% του ΑΕΠ το 2017 και σε 139,1% του ΑΕΠ το 2018. Ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε (και μάλιστα δύο φορές) ότι «η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων της χώρας, υποχρεώνει τους εταίρους και δανειστές, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές αποφάσεις, να αναλάβουν, σύντομα, συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση και την οριστική τακτοποίηση της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του χρέους».

Οι πρωτογενείς δαπάνες προβλέπεται να διαμορφωθούν σε 42,6 δισ. ευρώ το 2014 και να περιορίζονται στη συνέχεια, σε 41,4 δισ. ευρώ το 2015, σε 41,2 δισ. ευρώ το 2016, σε 41,2 δισ. ευρώ το 2017 και σε 40,9 δισ. ευρώ το 2018. Το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει για την περίοδο 2015- 2018 να γίνουν 51.500 νέες προσλήψεις και 73.500 αποχωρήσεις στον δημόσιο τομέα.
Τα έσοδα εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 55,9 δισ. ευρώ το 2014, σε 53,2 δισ. ευρώ το 2015, σε 53,3 δισ. ευρώ το 2016, σε 55,9 δισ. ευρώ το 2017 και σε 57,4 δισ. ευρώ το 2018.

Ο κ. Σταϊκούρας άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο φορολογικών ελαφρύνσεων, εφόσον υπάρχει σταθερή υπέρβαση για τα έσοδα και στους υπόλοιπους δημοσιονομικούς στόχους, όπως προβλέπει το Μνημόνιο, κάνοντας ειδική αναφορά στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, στο πετρέλαιο θέρμανσης και στον ΦΠΑ στην εστίαση (για τον τελευταίο, στόχος της κυβέρνησης είναι να παραμείνει στο 13%). Χαρακτηριστικά, ο υπουργός αναπληρωτής είπε ότι «πολιτικές που έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικές και κοινωνικά άδικες θα επανεξετάζονται», υπό την αίρεση, πάντα, της επίτευξης των στόχων, της απουσίας πολιτικών κινδύνων, της επιτάχυνσης των μεταρρυθμίσεων, της αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου και των ομαλών γεωπολιτικών εξελίξεων. Παράλληλα, δήλωσε ότι στόχος είναι να εξοφληθούν εφέτος ληξιπρόθεσμες οφειλές 2,5 δισ. ευρώ από το Δημόσιο προς τους ιδιώτες.

Τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 11,315 δισ. ευρώ την περίοδο 2015- 2018 ή σε 12,828 δισ. ευρώ την περίοδο 2014- 2018.

Στο Μεσοπρόθεσμο ποσοτικοποιείται για πρώτη φορά η επίδραση του μέτρου της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος και του συντελεστή βιωσιμότητας στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας. Ειδικότερα, προβλέπονται για την περίοδο 2014- 2018 συνολικές εξοικονομήσεις ύψους 464 εκατ. ευρώ (156,56 εκατ. ευρώ το 2014, 103,02 εκατ. ευρώ το 2015, 154,94 εκατ. ευρώ το 2016, 49,48 εκατ. ευρώ το 2017 και μηδέν το 2018), οι οποίες θα προέλθουν- στη συντριπτική πλειονότητά τους- από παρεμβάσεις στις επικουρικές συντάξεις.

Το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει τη δαπάνη του Δημοσίου για την επιστροφή ποσών στους δικαστικούς λειτουργούς (με βάση τις δικαστικές αποφάσεις που έχουν ήδη εκδοθεί), αλλά δεν υπάρχει αναφορά για τους ένστολους, που έχουν, επίσης, προσφύγει στα δικαστήρια. Ο κ. Σταϊκούρας άφησε εκ νέου ανοικτό το ενδεχόμενο για ισοδύναμα μέτρα (στην περίπτωση δικαίωσης όλων όσοι έχουν προσφύγει) τα οποία θα αφορούν στις επαγγελματικές ομάδες που δικαιώνονται και όχι στο σύνολο των πολιτών.

Ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας είναι καλυμμένες για τους επόμενους 12 μήνες, από την επαναγορά των προνομιούχων μετοχών από τις τράπεζες ύψους 5 δις. ευρώ, την πρόσφατη έκδοση του ομολόγου των 3 δις. ευρώ και τα repos μεταξύ υπουργείου Οικονομικών και φορέων Γενικής Κυβέρνησης έως 4,5 δισ. ευρώ. Όμως, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να προσφύγει η χώρα εκ νέου στις αγορές, το επόμενο δωδεκάμηνο, με ομόλογο ύψους 3- 6 δισ. ευρώ.
Πηγή: skai.gr