Λίμνη επικίνδυνης όξινης πίσσας σε παράδρομο της Αττικής Οδού

Περισσότεροι από δέκα τόνοι όξινης πίσσας (αποτελεί επικίνδυνο απόβλητο) βρίσκονται εγκαταλελειμμένοι εδώ και μια περίπου εβδομάδα σε παράδρομο της Αττικής Οδού, στη θέση Πούσι, δίπλα ακριβώς από την γέφυρα που οδηγεί στο Κορωπί και το αεροδρόμιο, απέναντι από τα κτίρια της Cosmote.

Τα απόβλητα μεταφέρθηκαν σε παλετοδεξαμενές και κατά την απόρριψή τους έσπασαν, δημιουργώντας μια λίμνη αποβλήτων που εγκυμονεί σοβαρούς κίνδυνους ρύπανσης και των παρακείμενων αμπελώνων.

Η απόρριψη έγινε ξημερώματα της περασμένης Κυριακής σε δύο διαφορετικά σημεία. Προφανώς, ο οδηγός του φορτηγού που τα μετέφερε θεώρησε πως έγινε αντιληπτός και αφού έριξε τις πρώτες παλετοδεξαμενές, συνέχισε την πορεία του, πετώντας και τις υπόλοιπες σε άλλο κοντινό σημείο.

Οι αρμόδιες αρχές που ενημερώθηκαν δεν εντόπισαν εξ αρχής τα δύο σημεία απόρριψης, αλλά μόνο το ένα. Το δεύτερο το εντόπισαν με καθυστέρηση μιας ή και δύο ημερών από την ημέρα απόρριψης.

Οι πρώτοι που αντιλήφθηκαν το συμβάν και παρενέβησαν άμεσα, ήταν οι υπάλληλοι του «Ελ. Βενιζέλος», κατά την διάρκεια των καθημερινών ελέγχων που διενεργούν στο διερχόμενο αγωγό μεταφοράς καυσίμων στο αεροδρόμιο.

Ήταν αυτοί που έφτιαξαν και τα δύο αναχώματα προκειμένου να περιορίσουν τα απόβλητα και να αποφευχθεί η επέκταση της ρύπανσης, ενημερώνοντας, ταυτοχρόνως, τους αρμοδίους. Την Γραμματεία Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που είναι αρμόδια για την συλλογή των αποβλήτων και το ΥΠΕΚΑ, που την επομένη (Δευτέρα) έστειλε έναν επιθεωρητή περιβάλλοντος για να αξιολογήσει την κατάσταση.

Τι έγινε από τότε, μέχρι σήμερα; Τίποτα απολύτως. Μοναδική παρέμβαση, πέραν των αναχωμάτων, οι χάρτινες προειδοποιητικές πινακίδες κρεμασμένες στις κορδέλες, «Προσοχή τοξικά απόβλητα», «Μην τα αναπνέετε» (για την ακρίβεια, η πινακίδα γράφει, «Μην τα αναπνέεται»), «Μην τα ακουμπάτε» και «Προσοχή όξινο».

Από την Αποκεντρωμένη Περιφέρεια δηλώνουν πως περιμένουν ενημέρωση από τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος για το είδος των αποβλήτων. Τονίζουν, ωστόσο, πως διαθέτουν πιστώσεις, οπότε θα περιμένουν, έως ότου εξευρεθεί και εγκριθεί σχετικό κονδύλι, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία συλλογής των αποβλήτων και καθαρισμού της περιοχής.

Υπενθυμίζεται πως δεν είναι η πρώτη φορά που η συγκεκριμένη περιοχή γίνεται χώρος απόρριψης επικίνδυνων αποβλήτων.

Το ίδιο ακριβώς (όπως αποκάλυψε με εκτενές την περίοδο εκείνη ρεπορτάζ ο ΣΚΑΪ, κινητοποιώντας τους αρμοδίους) είχε συμβεί και τον Σεπτέμβριο του 2014.

Τότε η παρέμβαση της Πολιτείας ήταν άμεση κι εντός τεσσάρων ημερών τα απόβλητα είχαν περισυλλεγεί, παραπέμποντας ταυτοχρόνως την υπόθεση στην αρμόδια εισαγγελέα.

Λόγω, μάλιστα, της σοβαρότητας του θέματος, «τα τηλέφωνα πήραν φωτιά». Ενημερώθηκε αμέσως ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος, Γιάννης Μανιάτης, (που εκείνη την στιγμή ήταν σε συνάντηση με τον πρέσβη του Αζερμπαϊτζάν), δίδοντας εντολή να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση της κατάστασης.

Δώστε, είπε, προτεραιότητα στην μη επέκταση της ρύπανσης και συνεργαστείτε με το αρμόδιο Τμήμα της ΕΛ.ΑΣ., ώστε να εντοπιστεί ο διακινητής του λαθραίου πετρελαίου, αλλά και ο μεταφορέας των αποβλήτων.

Στο πλαίσιο αυτό ζητήθηκε η συνδρομή της Αττικής Οδού, μήπως μέσω των καμερών διαχείρισης της κυκλοφορίας κατορθώσουν να εντοπίσουν το φορτηγό που μετέφερε τα επικίνδυνα απόβλητα, γιατί (όπως και τώρα) το σημείο όπου εντοπίστηκαν είναι πολύ κοντά στην έξοδο προς Κορωπί.

Τότε οι επιθεωρητές περιβάλλοντος έπιασαν αμέσως δουλειά. Φόρεσαν την ειδική προστατευτική στολή που καλύπτει το σύνολο του σώματος και του προσώπου με μάσκα για τις αναθυμιάσεις και άρχισαν να παίρνουν δείγματα.

Η πρώτη εκτίμηση ήταν και η τελική: όξινη πίσσα. Άκρως επικίνδυνο τοξικό απόβλητο, υπόλειμμα ναυτικού πετρελαίου που υπέστη επεξεργασία, ώστε να «πέσει» στην αγορά ως λαθραίο ντίζελ θέρμανσης

Ενδεικτικό της επικινδυνότητας των συγκεκριμένων αποβλήτων είναι το γεγονός ότι βλέπαμε (γιατί είμαστε παρόντες) τα χαλίκια που είχαν καλυφθεί από την όξινη πίσσα, να λιώνουν, κυριολεκτικώς.

Και τότε, όπως και σήμερα, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, δεν είχε πιστώσεις. Έτσι πήρε το θέμα «το πήρε επάνω του», ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος, που άρχισε έναν αγώνα δρόμου, προκειμένου να εξασφαλίσει τα χρήματα που απαιτούνται για την αποκομιδή των αποβλήτων και την διαχείρισή τους, που δεν είναι άλλη από την καταστροφή τους σε ειδικές εγκαταστάσεις στην Σουηδία.

Και οι προσπάθειες Μανιάτη, απέδωσαν. Μέσω χορηγίας των ΕΛΠΕ, βρέθηκε το αναγκαίο κονδύλι και ξεκίνησαν άμεσα οι εργασίες αποκομιδής των αποβλήτων και καθαρισμού της περιοχής. «Σηκώθηκε» το χώμα που είχε εμποτιστεί από την όξινη πίσσα σε βάθος τουλάχιστον πενήντα εκατοστών, έως του σημείου που «βγήκε» καθαρό χώμα.

Καταλήγοντας, να ενημερώσουμε τους αρμοδίους ότι (κατά τις πληροφορίες μας) τα ΕΛΠΕ (που είναι μέτοχος κατά 50% του αγωγού μεταφοράς καυσίμων επί του οποίου βρέθηκαν τα απόβλητα) προτίθενται να καλύψουν και πάλι το κόστος για την αποκομιδή των αποβλήτων που, επί μία εβδομάδα τώρα, βρίσκονται εγκαταλελειμμένα στην περιοχή.
Πηγή: Δημήτρης Λάππας