Δημοσιογραφική έρευνα και χάρτης με τις παράνομες χωματερές

Διασκορπισμένες στην Πελοπόννησο, στα νησιά του Αιγαίου, τη Θράκη, την Κεντρική Μακεδονία, την Εύβοια και τη Στερεά είναι διασκορπισμένες οι 78 παράνομες χωματερές.
 
Για αυτές τις παράνομες χωματερές η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει η χώρα μας να πληρώσει ημερήσιο πρόστιμο της τάξης των 71.193 ευρω.
 
Το πρόστιμο θα ισχύει από την τελική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, όταν η χώρα μας δικαστεί.
 
Ο ΣKAΪ ξεκινά μια δημοσιογραφική έρευνα για τις παράνομες χωματερές, έχοντας την επίσημη λίστα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα σημεία που αυτές βρίσκονται.
 
Παρουσιάζει τα γεγονότα και τις αιτίες που οδήγησαν τη χώρα σε αυτό το αδιέξοδο. Παρουσιάζει τις Περιφέρειες και τους δήμους που συνεχίζουν να λειτουργούν οι παράνομες χωματερές αλλά και τις Περιφέρειες που ακολούθησαν σωστή περιβαλλοντική διαχείριση.

Η Κομισιόν ζητά να επιβληθεί και αναδρομικά ημερήσιο πρόστιμο ύψους 7.786 ευρώ για κάθε μια από τις χωματερές που παρέμειναν ενεργές μετά την πρώτη καταδικαστική απόφαση του 2005, καθώς παρήλθαν 8 χρόνια από την πρώτη καταδίκη της Ελλάδας για το ίδιο θέμα και μέχρι σήμερα η χώρα δεν συμμορφώθηκε . 

Στην αρχική παραπομπή η Ελλάδα καταδικάστηκε για τη λειτουργία 1125 χωματερών και στη συνεχεία έδωσε χρονοδιάγραμμα παύσης λειτουργίας όλων των παράνομων χωρών ταφής έως τον Ιούνιο του 2011, δέσμευση την οποία δεν τήρησε.

Υπολογίζεται ότι ακόμη λειτουργούν 78 παράνομες χωματερές σε όλη την επικράτεια με τις περισσότερες από αυτές να βρίσκονται στα νησιά του Αιγαίου και στην Πελοπόννησο. Βρείτε τις στον παρακάτω χάρτη.



Για τη νέα παραπομπή της χώρας , προειδοποίησε κατά την επίσκεψη του στην Ελλάδα την προηγούμενη εβδομάδα ο Επίτροπος Περιφερειακής Ανάπτυξης Γιοχάνες Χαν, επισημαίνοντας ότι η ανοχή της Ευρώπη έχει εξαντληθεί.

Τόνισε πως η κυβέρνηση θα πρέπει να δουλέψει με τις περιφέρειες για το οριστικό κλείσιμο και αποκατάσταση των παράνομων χωρών ταφής και ταυτόχρονα να κάνει χρήση των κονδυλιών που παρέχονται μέσω των διαρθρωτικών ταμείων προκείμενου να κατασκευάσει σύγχρονες υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων.

Η νέα παραπομπή δεν δίνει τη δυνατότητα στη χώρα να ζητήσει νέα παράταση συμμόρφωσης. Ωστόσο μέχρι την τελική εκδίκαση στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων θα πρέπει να προχωρήσει στο κλείσιμο όσο το δυνατό περισσότερων χωματερών προκείμενου να μειωθεί το ύψος των προστίμων, τα οποία θα επιβληθούν ξεχωριστά ανά χωματερή σε ημερήσια βάση.
Πηγή: Γιώργος Κεραμιτζόγλου