Κλείσιμο

Ένας συγγραφέας επιστρέφει με τους «Έλληνες»

Το σκηνικό είναι μινιμαλιστικό. Η μικρή εξέδρα που βρίσκεται σε μικρή απόσταση από τους θεατές είναι άσπρη. Μόνο λίγες καρέκλες και ένα τραπέζι διαγράφονται στο λευκό φόντο. Οι ηθοποιοί μιλούν με κοφτές φράσεις και επιδίδονται σε κινήσεις ακριβείας. Στην αρχή φαίνεται απλοϊκό, η σκηνοθεσία θυμίζει ωστόσο μια προσεκτικά συντονισμένη χορογραφία.

Το θεατρικό έργο του Φόλκερ Μπράουν, που ανέβηκε την Παρασκευή το βράδυ στο Βερολίνο από το Berliner Ensemble, μιλάει για την οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Μέσα από μονολόγους και τραγούδια του χορού ο γερμανός συγγραφέας κάνει μία αναδρομή στα γεγονότα των περασμένων ετών. Στη σκηνή εμφανίζονται αληθινά πρόσωπα, όπως ο Γιώργος Παπανδρέου και ο Γιάνης Βαρουφάκης. Τα κούφια λόγια τους αντιπαραβάλλονται με τις λέξεις των απλών ανθρώπων, που εκπροσωπεί, όπως και στην αρχαία τραγωδία, ένας χορός που αποτελείται εδώ από απολυμένες καθαρίστριες.

«Δεν έχετε άλλη επιλογή. Οπότε ψηφίστε!»

Ο Μπράουν χρησιμοποιεί επιτυχώς το υλικό της αρχαίας τραγωδίας, εμπνευσμένος κυρίως από τους «Πέρσες» του Αισχύλου, την παλαιότερη σωζόμενη τραγωδία από το 427 π.Χ. Στόχος του είναι να κάνει το κοινό να προβληματιστεί για τις δυνατότητες και τις δυσκολίες της δημοκρατίας. Σε κάποια στιγμή ακούγεται η φράση: «Δεν έχετε άλλη επιλογή. Οπότε ψηφίστε!»

Ωστόσο ο συγγραφέας αποφεύγει τα κλισέ του τύπου «αυτοί εκεί πάνω φταίνε για όλα». Το έργο καθιστά σαφές, πώς ο καθένας από εμάς, ζαλισμένος από την απληστία της καταναλωτικής κοινωνίας, μπορεί να βλάψει τη δημοκρατία.

«Ένα αγκάθι στο δέρμα των ισχυρών».

Θεατρικές επιτυχίες όπως τα έργα «Η μεγάλη ειρήνη» και «Η μεταβατική κοινωνία», ποιήματα και πεζά καθιέρωσαν το Φόλκερ Μπράουν ως έναν από τους σημαντικότερους λογοτέχνες της πρώην Ανατολικής Γερμανίας. Η θέση του κατά της εισβολής των Σοβιετικών στην Πράγα το 1968 και της απέλασης του τραγουδοποιού Βόλφ Μπίρμαν από την Ανατολική Γερμανία το 1976 τον έβαλαν στο στόχαστρο της κομμουνιστικής ηγεσίας της χώρας. Οι υπηρεσίες ασφαλείας τον παρακολουθούσαν για χρόνια.

Μετά την πτώση του Τείχους τα έργα του εξαφανίστηκαν από τα γερμανικά θέατρα. Με τους «Έλληνες» ωστόσο ο Μπράουν επιστρέφει δυναμικά στη θεατρική σκηνή. Όπως σχολίασε ο διευθυντής του Berliner Ensemble Κλάους Πάιμαν, «θέλουμε με αυτό το έργο να μπήξουμε ένα αγκάθι στο δέρμα των ισχυρών».

Πηγή: Deutsche Welle - dpa/ Δημήτρης Ελευθεράκης