Το «Recycling Medea» κερδίζει τους κριτικούς

Άλλη μια διάκριση για το ντοκιμαντέρ «Ανακυκλώνοντας τη Μήδεια» επιβεβαιώνει την αισιόδοξη, διεθνή στροφή του ελληνικού κινηματογράφου. Ταινίες πολιτικού χαρακτήρα ξεχώρισαν στα βραβεία του Κινηματογράφου για την Ειρήνη.

Μία ακόμη διάκριση για τη σύγχρονη ελληνική κινηματογραφία ήρθε πριν από λίγες μέρες, αυτή τη φορά όχι στην Μπερλινάλε, αλλά στο πλαίσιο της απονομής των βραβείων του Ιδρύματος «Κινηματογράφος της Ειρήνης» που έγινε την περασμένη εβδομάδα στο Βερολίνο (10.02). Το ντοκιμαντέρ του Αστέρη Κούτουλα «Recycling Medea» (Ανακυκλώνοντας τη Μήδεια) απέσπασε βραβείο στην κατηγορία «Πολυτιμότερο Ντοκιμαντέρ για το 2014», μαζί με άλλα ντοκιμαντέρ σκηνοθετών από όλο τον κόσμο, συγκεντρώνοντας τα θετικά σχόλια της κριτικής επιτροπής, που απαρτίζεται από σημαντικές προσωπικότητες του παγκόσμιου κινηματογράφου, αλλά και ανθρώπων από το χώρο της διεθνούς προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Ας σημειωθεί ότι το Ίδρυμα «Κινηματογράφος για την Ειρήνη» αποτελεί μία μη κερδοσκοπική οργάνωση ανθρώπων του κινηματογράφου, των τεχνών αλλά και της πολιτικής καθώς και του ακτιβισμού υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Ξενίκησε να λειτουργεί το 2002 ως μία πρωτοβουλία εκπροσώπων της 7ης τέχνης για τη διαφύλαξη της παγκόσμιας ειρήνης και των δικαιωμάτων του ανθρώπων. Έκτοτε απονέμει κάθε χρόνο, στο περιθώριο της Μπερλινάλε, βραβεία σε ταινίες που ξεχώρισν για τον ανθρωπιστικό τους χαρακτήρα καθώς και τα κοινωνικοπολιτικά μηνύματα που περνούν. Στα μέλη της κριτικής επιτροπής συγκαταλέγονται προσωπικότητες με σημαντική πορεία στον παγκόσμιο κινηματογράφο, όπως η γαλλίδα ηθοποιός Κατρίν Ντενέβ, η ιταλίδα Ορνέλα Μούτι, ο Σερ Κρίστοφερ Λι και ο Ένιο Μορικόνε. Το «παρών» έδωσε φέτος και ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας Βαλερί Ζισκάρ Ντ’ Εστέν αλλά και ο τέως γερμανός υπ. Εξωτερικών Χανς-Ντίτριχ Γκένσερ. Η φετινή εκδήλωση ήταν αφιερωμένη στον Νέλσον Μαντέλα.

Από τη «Μήδεια» στις «Pussy Riots»

Το ντοκιμαντέρ του έλληνα σκηνοθέτη βασίζεται στην τραγωδία του Ευριπίδη, κάνοντας μία πρωτότυπη αντίστιξη με τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα: η Μήδεια που σκοτώνει τα παιδιά της, και η Ελλάδα του σήμερα που σκοτώνει τα δικά της. Η ιδιόμορφη αυτή ταινία-ντοκιμαντέρ «πατάει» πάνω στη μουσική του Μίκη του Θεοδωράκη και ειδικότερα στην ομώνυμη όπερα του έλληνα συνθέτη. Καταγράφει τις προετοιμασίες μίας παράστασης χορού σε σκηνοθεσία και χορογραφία του Ρενάτο Ζανέλα και με πρωταγωνίστρια τη χορεύτρια Μαρία Κουσούνη. Οι εικόνες από τις πρόβες συμπλέκονται με εικόνες από τις βίαιες πορείες των τελευταίων ετών, δίνοντας στην όλη παραγωγή ένα ιδιαίτερα δυναμικό αλλά και πολιτικό χαρακτήρα.

Ανάμεσα στους υπόλοιπους βραβευθέντες της ίδιας κατηγορίας ιδιαίτερη αίσθηση έκανε ένα ντοκιμαντέρ για το ρωσικό, γυναικείο πανκ συγκρότημα Pussy Riot. Το ντοκιμαντέρ με τίτλο «Pussy Riot: a Punk Prayer» προκάλεσε αίσθηση, ενώ δύο από τα μέλη του πολύκροτου συγκροτήματος εξαπέλυσαν εκ νέου σφοδρή επίθεση κατά του ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου. Το «Βραβείο Καλύτερης Ταινίας» απένειμε ο Βαλερί Ζισκάρ Ντ’ Εστέν στην αμερικανική παραγωγή «12 χρόνια σκλάβος» του Στιβ Μακκουίν για τα πολιτικά μηνύματα που περνά κατά της δουλείας. Το βραβείο «Δικαιοσύνης», το οποίο απονέμεται από εκπροσώπους του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου και του Συμβουλίου της Ευρώπης, απονεμήθηκε στην ταινία «Chicagogirl: Τhe social network takes on a dictator» ενώ το «Διεθνές Πράσινο Βραβείο» στην ταινία «Big Men».


Πηγή: Deutsche Welle - Δήμητρα Κυρανούδη