Κλείσιμο

Oscar fever!

Καθώς η αντίστροφη μέτρηση για τη μεγάλη βραδιά του Χόλιγουντ πλησιάζει, μια σειρά ρητορικών ερωτημάτων προβάλλει στο προσκήνιο. Πώς μετριέται η καλλιτεχνική αξία; Υπάρχουν αντικειμενικά κριτήρια στην αξιολόγηση των κινηματογραφικών επιτευγμάτων; Η απονομή των
hspace=4 Τα ερωτήματα ακούγονται λογικά, αλλά τελικά παραμένουν ρητορικά, καθώς τα Όσκαρ είναι ένας θεσμός που έχει προ πολλού υπερβεί τους αμφισβητίες του. Το γκλάμουρ της βραδιάς, η αποδοχή τους από την αφρόκρεμα του Χόλιγουντ, η αγωνία πριν την ανακοίνωση των νικητών, η συγκίνηση των τελευταίων στο πόντιουμ και οι λόγοι αποδοχής τους όλα συνθέτουν μια υποβλητική, σχεδόν μαγική ατμόσφαιρα που ελάχιστοι πραγματικοί σινεφίλ μπορούν να αντισταθούν.

Κυριακή 25 Φεβρουαρίου: Στις 14.10 και στις 17.00 ένα ειδικό αφιέρωμα, λίγο πριν από τη μεγάλη απονομή
Τα Όσκαρ είναι το απόλυτο... allstar game του Χόλιγουντ και η παγκόσμια προώθησή τους αποτελεί το χόλι γκρέιλ κάθε διευθυντή μάρκετινγκ που σέβεται τον εαυτό του. Είναι, όμως και μια γιορτή με τη δική της ιστορία, μπόλικη σημειολογία και τους απαραίτητους μύθους. Όπως κάθε διαχρονικός θεσμός, δημιουργεί νικητές, χαμένους, τυχερούς, άτυχους, φαβορί, αουτσάιντερ και... φετίχ!

Πάρτε για παράδειγμα δύο από τους πιο πολυσυζητημένους συνυποψήφιους της φετινής εσοδείας: τον Κλιντ Ίστγουντ και τον Μάρτιν Σκορσέζε. Ο πρώτος, έχοντας αναλάβει και πόστο πίσω από τις κάμερες, μετατράπηκε την τελευταία δεκαπενταετία από ανυπόληπτος ηθοποιός σε πολυβραβευμένο σκηνοθέτη και παραγωγό. Ο δεύτερος, απ' την άλλη, αντιπροσωπεύει πια τη χαμένη υπόληψη των Όσκαρ...

hspace=4Με επτά συνολικά υποψηφιότητες και κανένα αγαλματάκι στην κατοχή του τα τελευταία τριάντα χρόνια, ο Σκορσέζε αποτελεί την πιο αναπάντεχη εκκρεμότητα ενός θεσμού που φέρει βαρέως μπόλικα αντίστοιχα ατοπήματα στην ογδονταετή ιστορία του (βλ. Τσάπλιν, Χίτσκοκ, κ.ο.κ.). Θα καταφέρει η Ακαδημία φέτος να εξιλεωθεί απέναντι στον σημαντικότερο, ίσως, κινηματογραφιστή της γενιάς του προσφέροντάς του το Όσκαρ που του χρωστάει; Κι αν ναι, θα ικανοποιηθούν τα εκατομμύρια των οπαδών του ανά την υφήλιο, ή θα θεωρήσουν τη βράβευσή του ως μια αβρότητα της Ακαδημίας απέναντι σε μια ταινία που υπολείπεται των αριστουργημάτων της νιότης του (Ταξιτζής, Οργισμένο Είδωλο, Καλά Παιδιά);

Πρόκειται ίσως για το πιο επείγον ερώτημα της βραδιάς της απονομής, αλλά δεν είναι το μόνο. Ακόμη κι αν, όπως όλα δείχνουν, ο ιταλοαμερικανός σκηνοθέτης ανέβει στη σκηνή για το συγκινητικό standing ovation που του αξίζει, η αγωνία της βραδιάς δε θα έχει ολοκληρωθεί. Γιατί μπορεί η φετινή οσκαρική χρονιά να έχει αδιαφιλονίκητα φαβορί στους ρόλους, αλλά η κούρσα για την καλύτερη ταινία είναι πιο συναρπαστική από ποτέ!

hspace=4Τρεις από τις πέντε υποψήφιες ταινίες διεκδικούν με σχεδόν ίσες αξιώσεις το Όσκαρ. Το The Departed έχει πάρει κεφάλι, αλλά η μεξικανική Βαβέλ καραδοκεί μετά τις Χρυσές Σφαίρες, ενώ και το Little Miss Sunshine δείχνει πολύ δυνατό τον τελευταίο μήνα, μετά την έκπληξη που έκανε στα βραβεία SAG, της Ένωσης των Ηθοποιών (της πολυπληθέστερης ομάδας ψηφοφόρων της Ακαδημίας). Η εκτίμηση της τελευταίας στιγμής, είναι ότι η χαμηλού προϋπολογισμού μαύρη κωμωδία, είναι ικανή να ανατρέψει τα προγνωστικά και να κάνει την ανατροπή τα ξημερώματα της Δευτέρας!

Στους βασικούς ρόλους, η Ντέιμ Έλεν Μίρεν θα ολοκληρώσει το απλησίαστο σερί της στα φετινά κινηματογραφικά βραβεία με το πρώτο της Όσκαρ. Η νίκη της είναι τόσο σίγουρη, που με μια πρωτοφανή κίνηση, το μεγαλύτερο πρακτορείο στοιχημάτων της ηπείρου μας, William Hill, αποφάσισε και έχει ήδη πληρώσει όσους έχουν ποντάρει σε αυτήν! Όσο για τον Φόρεστ Γουίτακερ του The Last King Of Scotland, οι πιθανότητες να χάσει το αγαλματάκι από τον βετεράνο Πίτερ Ο' Τουλ, είναι μικρότερες κι από εκείνες της Λίβερπουλ να κερδίσει την Premiership στην Αγγλία φέτος.

hspace=4Στους δεύτερους ρόλους, η σιγουριά των φαβορί έχει κάπως μετριαστεί. Ο αγαπημένος κωμικός Έντι Μέρφι που έκανε εντυπωσιακό comeback με το μιούζικαλ Dreamgirls, ακούει την ανάσα του βετεράνου Άλαν Άρκιν (Little Miss Sunshine), ενώ στις γυναίκες, η απόφοιτος του reality talent show American Idol, Τζένιφερ Χάντσον (Dreamgirls) απειλείται ελαφρώς από τη μικρή Άμπιγκεϊλ Μπρέσλιν του Little Miss Sunshine. Κάπου εδώ έρχονται οι λάτρεις της στατιστικής και μας επισημαίνουν ότι η φετινή χρονιά μπορεί να αποφέρει το... 3 στα 4 για τους αφροαμερικανούς ηθοποιούς, αν οι Γουίτακερ, Μέρφι και Χάντσον επιβεβαιώσουν τα προγνωστικά.

Από τα υπόλοιπα ερωτηματικά της βραδιάς, ξεχωρίζουν τα εξής: Πόσα βραβεία (από τις επτά υποψηφιότητές του) θα εξασφαλίσει τελικά ο Λαβύρινθος Του Πάνα η δεύτερη μεξικάνικη ταινία των φετινών Όσκαρ μετά το Βαβέλ, ποιο από τα τρία υποψήφια τραγούδια του Dreamgirls θα γράψει ιστορία και αν ο γάλλος συνθέτης Αλεξάντρ Ντεπλά (The Queen) θα ζευγαρώσει τις νίκες του μετά τις Χρυσές Σφαίρες, εκεί όπου, σημειωτέον, κέρδισε για άλλο δικό του soundtrack (The Painted Veil).

hspace=4Αλλά το πραγματικό στοίχημα της βραδιάς για τα φετινά Όσκαρ, είναι οργανωτικό. Θα καταφέρει η gay οικοδεσπότης της απονομής και μόλις δεύτερη γυναίκα σε αυτή τη θέση μετά τη Γούπι Γκόλντμεργκ, Έλεν Ντε Τζένερις να αποδώσει το εξαιρετικό σαρκαστικό της χιούμορ στη σκηνή του Kodak Theatre με την επιτυχία που το κάνει στο τηλεοπτικό talk show της; Και πόσο πολιτικό χρώμα θα έχουν τα σχόλιά της σε μια χρονιά που το φιλελεύθερο Χόλιγουντ ξαναπαίρνει τα πάνω του με την ήττα των Ρεπουμπλικάνων στις πρόσφατες εκλογές και την... ελεύθερη πτώση της δημοτικότητας του Μπους;

Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που θα απαντηθούν σε λίγες ώρες. Μέχρι τότε, απολαύστε τα στοιχήματα με τους φίλους, την προετοιμασία του παραδοσιακού ξενυχτιού, το γκλάμουρ του κόκκινου χαλιού, τις προβλέψεις των ειδικών και την αγωνία των υποψηφίων. Γιατί, κακά τα ψέματα, όταν έρθει η ώρα της απονομής, τα ρητορικά ερωτήματα και οι φιλοσοφικές αμφισβητήσεις του θεσμού χάνουν τη σημασία τους μπροστά στο διαχρονικό and the Oscar goes to…
Πηγή: Τέο Ιωάννου