Οι Ευρωπαίοι απολάμβαναν μπλε τυρί και μπύρα πριν από 2.700 χρόνια

Οι Ευρωπαίοι της Εποχής του Σιδήρου απολάμβαναν τρόφιμα που εξακολουθούν να αποτελούν μέρος της διατροφής μας σήμερα - όπως το μπλε τυρί και η μπύρα - έδειξε μια νέα έρευνα.

Μελετώντας τις ουσίες που βρέθηκαν στα προϊστορικά ορυχεία αλατιού της περιοχής παγκόσμιας κληρονομιάς Hallstatt -Dachstein UNESCO της δυτικής Αυστρίας ερευνητές ανακάλυψαν κάποια «εκπληκτικά» στοιχεία: την παρουσία δύο ειδών μυκήτων που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή μπλε τυρί και μπύρα στα ιστορικά δείγματα.

Οι υψηλές συγκεντρώσεις αλατιού και η σταθερή ετήσια θερμοκρασία περίπου 8 βαθμών Κελσίου μέσα στο ορυχείο διατήρησαν καλά τα δείγματα και οι ερευνητές λένε ότι τα ευρήματά τους δείχνουν τα πρώτα μοριακά στοιχεία για κατανάλωση μπλε τυριού και μπύρας στην Εποχή του Σιδήρου στην Ευρώπη.

"Ήμασταν σε θέση να δείξουμε ότι τα ζυμωμένα τρόφιμα έχουν σημαντικό ρόλο στην ανθρώπινη ιστορία εδώ και πολύ καιρό", δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης Kerstin Kowarik, αρχαιολόγος στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Βιέννης, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο CNN.

"Οι γαστρονομικές πρακτικές ήταν εξελιγμένες, στηριζόμενες σε πολύπλοκες τεχνικές επεξεργασίας τροφίμων όπως η ζύμωση και πιθανότατα να στοχεύουν όχι μόνο στη διατήρηση των τροφίμων, αλλά και στην επίτευξη μιας συγκεκριμένης γεύσης", πρόσθεσε.

"Μέσα από τη μελέτη μας προσθέσαμε επίσης στη μακρά ιστορία του τυριού και των γαλακτοκομικών προϊόντων, αποδεικνύοντας ότι το μπλε τυρί είχε ήδη παραχθεί στην Ευρώπη της Εποχής του Σιδήρου πριν από περίπου 2.700 χρόνια», είπε.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν σε βάθος αναλύσεις για να εξερευνήσουν τα μικρόβια, το DNA και τις πρωτεΐνες που υπήρχαν σε αυτά τα δείγματα και ανακατασκεύασαν τη διατροφή των ανθρώπων που κάποτε ζούσαν στην περιοχή.

Το πίτουρο ήταν ένα από τα πιο διαδεδομένα θραύσματα φυτών που βρέθηκαν στα δείγματα, μαζί με τη φυτική ύλη διαφόρων δημητριακών.

Αυτή η εξαιρετικά ινώδης, πλούσια σε υδατάνθρακες δίαιτα συμπληρώθηκε με πρωτεΐνες από φασόλια και φρούτα, ξηρούς καρπούς ή ζωικά τρόφιμα, ανέφεραν οι ερευνητές.

Όταν οι ερευνητές επέκτειναν τη μικροβιακή τους έρευνα για να συμπεριλάβουν μύκητες, τότε ήρθε η μεγαλύτερη έκπληξή τους: αφθονία από μύκητες που βρέθηκαν στο τυρί, στη μπύρα και το ψωμί .

"Οι ανθρακωρύχοι της εποχής του σιδήρου στο Hallstatt φαίνεται να έχουν εφαρμόσει σκόπιμα τεχνολογίες ζύμωσης τροφίμων με μικροοργανισμούς που χρησιμοποιούνται ακόμη και σήμερα στη βιομηχανία τροφίμων", πρόσθεσε ο Kowarik.

Ο συγγραφέας Frank Maixner, μικροβιολόγος και συντονιστής του Ινστιτούτου Eurac for Mummy Studies στο Μπολζάνο της Ιταλίας, δήλωσε στο CNN ότι τα γονιδιώματα μυκήτων που βρέθηκαν στα δείγματα «φαίνεται να έχουν υποστεί ήδη μια διαδικασία επιλογής που τα καθιστά κατάλληλα για ζύμωση τροφίμων».

«Επομένως», πρόσθεσε, «υποθέτουμε ότι αυτοί οι μύκητες ήταν μέρος μιας πρώιμης καλλιέργειας ζύμωσης».

Οι ειδικοί λένε ότι οι αρχαίοι ανθρακωρύχοι, οι οποίοι είχαν πολύ φυτική διατροφή, είχαν δομές μικροβιώματος του εντέρου παρόμοιες με εκείνες των σύγχρονων μη δυτικοποιημένων ανθρώπων, οι οποίοι ακολουθούσαν δίαιτα κυρίως φρέσκων φρούτων, λαχανικών και μη επεξεργασμένων τροφίμων.

Στα ευρήματά τους, που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Cell Press, η ομάδα λέει ότι η έρευνά τους υποδηλώνει μια πιο πρόσφατη αλλαγή στο μικροβίωμα του δυτικού εντέρου