Χρυσοχοΐδης για Εθνικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων: Δύσκολο σχέδιο αλλά μονόδρομος

Της Ναντίν Χαρδαλιά

Φιλόδοξο, δύσκολο στην εφαρμογή του αλλά μονόδρομο για την αποτελεσματική αντιμετώπιση κρίσεων και φυσικών καταστροφών με στόχο την αποφυγή ανθρώπινων απωλειών, χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου του για την ίδρυση Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων, ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, αποκρούοντας τις κοινές αιτιάσεις της αντιπολίτευσης, για γραφειοκρατικό – δυσκίνητο μηχανισμό, συγκέντρωση υπερεξουσιών στον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας και έλλειψη πρόνοιας για τον τομέα της πρόληψης.

Στην πρώτη συνεδρίαση των αρμόδιων Επιτροπών της Βουλής επί των διατάξεων του νομοσχεδίου, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, σκιαγραφώντας τις διαχρονικές παθογένειες στην πολιτική προστασία μίλησε για έλλειμμα συντονισμού - ηγεσίας - ευθύνης κι αποτελέσματος, υποστηρίζοντας ότι η απάντηση σε όλα αυτά είναι ο νέος Εθνικός Μηχανισμός.

Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη προϋποθέσεις για την επιτυχία εφαρμογής του νόμου είναι οι εξής:

-δομές σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο

-υποδομές και τεχνολογίες

-υποστήριξη ανθρώπινου δυναμικού

«Γνώμη μου είναι ότι αυτό το φιλόδοξο σχέδιο μπορεί να αποτελέσει την απάντηση στον 21ο αιώνα στη διαχείριση κρίσεων, κινδύνων και την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, στο πλαίσιο μίας ενάρετης διοίκησης που καθημερινά θα προάγει την επιχειρησιακή ετοιμότητα», τόνισε μεταξύ άλλων ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη.  

Νωρίτερα βολές για νομοσχέδιο που συνιστά «επαναφορά στο χάος», είχε εξαπολύσει κατά της κυβέρνησης η Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Όλγα Γεροβασίλη, σχολιάζοντας ότι οι προβλέψεις του δεν επιλύουν τα προβλήματα ούτε σε επίπεδο γραφειοκρατίας, ούτε ως προς τον συντονισμό των συναρμόδιων φορέων, ούτε ξεκαθαρίζει τις αρμοδιότητες και το μείζον θέμα του ποιος αποφασίζει την κλιμάκωση της ετοιμότητας στη διαχείριση κρίσεων.

Την άποψη ότι το νομοσχέδιο θα προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα από αυτά που η κυβέρνηση διατείνεται ότι επιχειρεί να επιλύσει, διατύπωσε εκ μέρους του Κινήματος Αλλαγής ο Γιώργος Καμίνης.

Συνοψίζοντας τα «κακώς» κείμενα κατά τον ίδιο του νομοσχεδίου ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

-οι δομές και οι λειτουργίες της πολιτικής προστασίας αντί να απλοποιούνται γίνονται πιο πολύπλοκες

-αυξάνονται τα πρόσωπα που εμπλέκονται στη λήψη των αποφάσεων

-δΔιασπάται το ενιαίο της ευθύνης, ιδίως  στο επίπεδο της Περιφέρειας.

«Όταν ξεσπάει η κρίση ποιος θα αποφασίζει; Ο Συντονιστής ή ο Περιφερειάρχης;», διερωτήθηκε.

-απέναντι στις δυσλειτουργίες του παρελθόντος γίνεται ένα υπερσυγκεντρωτικό μοντέλο. -φτιάχνεται ένα τεράστιο σχήμα που αυξάνει πολύ τα κόστη και τις σπατάλες

-ο Γενικός Γραμματέας αποκτά υπερεξουσίες.

«Το νομοσχέδιο εισάγει διατάξεις που εμφανίζονται ως καινοτόμες αλλά στην πράξη υπονομεύουν και μάλιστα συστηματικά την πολιτική προστασία», επισήμανε από την πλευρά του ο βουλευτής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, διαπιστώνοντας έλλειψη μέτρων πρόληψης και επαρκούς χρηματοδότησης των δράσεων πολιτικής προστασίας και πυρόσβεσης.

Την επιτακτική ανάγκη διαμόρφωσης ενός Εθνικού Μηχανισμού «ευέλικτου, μικρού και ουσιαστικού», υπογράμμισε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Αντώνης Μυλωνάκης, υπαινισσόμενος ότι ο υπό ψήφιση μηχανισμός είναι το αντίθετο.

Ασαφές έκρινε το πλαίσιο σύστασης νέων φορέων και Επιτροπών τόσο ως προς τη λειτουργία τους όσο και σχετικά με τη στελέχωσή τους, η Φωτεινή Μπακαδήμα από το ΜέΡΑ25, μιλώντας παράλληλα για απουσία δράσεων ενίσχυσης της Πυροσβεστικής και της δασικής υπηρεσίας σε εξοπλισμό και υποδομές.