Πλακιωτάκης: Η χώρα αποκτά ολιστικό σχέδιο νησιωτικής πολιτικής και θαλάσσιας οικονομίας

Της Ναντίν Χαρδαλιά

Σφοδρούς διαξιφισμούς πυροδότησε στη Βουλή το υπό ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας για τη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, καθώς πολιτική ηγεσία του υπουργείου και αντιπολίτευση έκαναν εκ διαμέτρου αντίθετη ανάγνωση του περιεχομένου του, ενώ το κλίμα επιβάρυναν και δύο τροπολογίες για την υπηρεσία πλοήγησης και τη ΡΑΛ.

Για ένα συγκροτημένο κι αποτελεσματικό για πρώτη φορά εθνικό σχέδιο για την ανάπτυξη των νησιών μας, που  δίνει νόημα και περιεχόμενο στη νησιωτικότητα με συγκεκριμένα εργαλεία χρηματοδότησης και μετρήσιμους στόχους, έκανε λόγο ο Γιάννης Πλακιωτάκης, ενώ βολές για μείγμα ρυθμίσεων που είτε συνιστούν απλά ευχολόγια και ασάφειες εφαρμογής είτε επιχειρούν να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα, εξαπέλυσε η αντιπολίτευση.

Υψηλοί τόνοι για τα πρόστιμα παραβίασης ωραρίου ναυτικών

Ο πολιτικός υδράργυρος χτύπησε κόκκινο με αιχμή κυρίως την τροπολογία που μειώνει το  πρόστιμο σε βάρος πλοιοκτήτη για παραβίαση του ωραρίου εργασίας και ανάπαυσης των ναυτικών, το οποίο κατήγγειλαν η αξιωματική και η ελάσσονα αντιπολίτευση ως ισοπέδωση εργασιακών δικαιωμάτων.

Την απόρριψη της τροπολογίας ως «κατάπτυστη» ζήτησε ο Νεκτάριος Σαντορινιός από τον ΣΥΡΙΖΑ, κατηγορώντας τον Υπουργό Ναυτιλίας ότι την προωθεί φωτογραφικά για συγκεκριμένο πρόσωπο της ακτοπλοΐας που παραβιάζει συστηματικά το ωράριο, ενώ «εργασιακή χυδαιότητα» κατήγγειλε και ο Γιάννης Ραγκούσης (ΣΥΡΙΖΑ).

Εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων μέσω παραθύρου για κατασταρτήγηση των συλλογικών συμβάσεων κατήγγειλε εκ μέρους του Κινήματος Αλλαγής και ο Δημήτρης Μπιάγκης. Για μήνυμα «ξεζουμίσματος» των ναυτικών με ποινές ψίχουλα, έκανε λόγο η Διαμάντω Μανωλάκου από το ΚΚΕ.

Γ. Πλακιωτάκης: Τιμούμε τα δικαιώματα των ναυτικών

Κατηγορηματικά απέρριψε τις αιτιάσεις ο κ. Πλακιωτάκης, κάνοντας λόγο για εξορθολογισμό ενός «πρωτοφανούς» πλαισίου κυρώσεων σε προσωπική  βάση.

Διαβεβαίωσε ρητά ότι η κυβέρνηση τιμά τα δικαιώματα των ναυτικών και υπεραμυνόμενος της ρύθμισης, εξήγησε ότι με το υφιστάμενο πλαίσιο για ένα πλοίο 50 ατόμων, η υπέρβαση έστω και για λίγα λεπτά της ώρας συνεπάγεται πρόστιμο 15.000-25.000 ευρώ.  «Αν το συνδυάσετε με τη πραγματική εικόνα στο νησιωτικό χώρο, εύκολα κατανοεί κανείς το ορθολογικό και δίκαιο περιεχόμενο της διάταξης», σημείωσε.

Σύμφωνα με τη ρύθμιση το πρόστιμο διαμορφώνεται στα 300 έως 1.000 ευρώ ανά ημέρα έναντι του υφιστάμενου προστίμου 300 έως 500 ευρώ για κάθε  εργαζόμενο ναυτικό. 

Κόντρα και για τη ΡΑΛ

Οξείς διαξιφισμούς προκάλεσε και η τροπολογία για την τροποποίηση των αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ), την οποία ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και ΚΚΕ επέκριναν ως προσπάθεια απαξίωσης της Ανεξάρτητης Αρχής και αναστολής του ελεγκτικού της έργου υπέρ συγκεκριμένων ιδιωτικών συμφερόντων.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας ξεκαθάρισε πως δεν θίγεται ούτε η ανεξαρτησία ούτε η υπόσταση της Αρχής, υπογραμμίζοντας ότι επιδιώκεται η επίλυση πρακτικών προβλημάτων αλληλεπικάλυψης αρμοδιοτήτων με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, που είχε προκαλέσει σύγχυση.

«Παραδίδετε τα λιμάνια της χώρας  άνευ όρων», είχε κατηγορήσει νωρίτερα τον Υπουργό, ο Νεκτάριος Σαντορινιός (ΣΥΡΙΖΑ). Για κυνική και προκλητική απαξίωση της Αρχής με στόχο το «μπλόκο» στον έλεγχο της αγοράς, μίλησε ο Κώστας Σκανδαλίδης (ΚΙΝΑΛ), ενώ ως «ξεδόντιασμα» της ΡΑΛ, την  ανέγνωσε η Διαμάντω Μανωλάκου (ΚΚΕ).

Υπηρεσία πλοήγησης - πεδίο τριβής 1

Από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, αιχμή της αντιπαράθεσης αποτέλεσε το άρθρο 22 του νομοσχεδίου για τη δυνατότητα των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου να παράσχουν υπό προϋποθέσεις πιστοποιητικό εξαίρεσης πλοήγησης σε συγκεκριμένα πλοία, ώστε να εισέρχονται στα λιμάνια χωρίς τη συνδρομή πλοηγού.  

Διαβεβαιώσεις ότι θα διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας της υπηρεσίας πλοήγησης, ότι «κανένας πλοηγός δεν θα χάσει τη δουλειά του» και ότι η υπηρεσία αναβαθμίζεται συνεχώς  σε προσωπικό και μέσα, παρείχε ο Υπουργός Ναυτιλίας, απευθυνόμενος στους απεργούς και  αποκρούοντας τα πυρά της αντιπολίτευσης περί απόπειρας ιδιωτικοποίησης. Ενώ αποδομώντας και την κριτική περί κινδύνων ασφαλείας της ναυσιπλοΐας και ατυχημάτων, υποστήριξε ότι πρόκειται για διεθνή πρακτική και πιστοποιητικό που θα χορηγείται με αυστηρές προϋποθέσεις. «Καμία έκπτωση σε ζητήματα ασφάλειας ναυσιπλοΐας», τόνισε.

Νο 2 πεδίο τριβής: Συλλογή αποβλήτων πλοίων

Δεύτερο πεδίο τριβής αποτέλεσε το άρθρο 25 του νομοσχεδίου, με το οποίο παρατείνεται μέχρι τέλος του 2021 η σύμβαση των φορέων διαχείρισης λιμένων με την εταιρία παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων πλοίων, υπό την προϋπόθεση έως τις 31/3/2021 να έχουν εκκινήσει οι προβλεπόμενες από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό και στην εθνική νομοθεσία διαδικασίες για την παροχή της εν λόγω υπηρεσίας. 

«Έχει παρατηρηθεί ότι αρκετοί φορείς δεν έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες για την επιλογή των αναδόχων, δίνουμε μια παράταση έτσι ώστε να ολοκληρώσουν τη διαδικασία.

Ο ευρωπαϊκός κανονισμός λέει ότι ξεκινάει από πλήρη απελευθέρωση των λιμενικών αρχών και μπορεί να καταλήξει και σε έναν μόνο ανάδοχο . Επειδή άκουσα για μονοπώλια και φωτογραφικές διατάξεις», σημείωσε ο Γιάννης Πλακιωτάκης, απαντώντας στις καταγγελίες του Σωκράτη Φάμελλου και άλλων βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για απαράδεκτη ρύθμιση, που στήνει μονοπώλιο. «Στήνετε μαγαζιά στα λιμάνια για λίγους και εκλεκτούς», είχε σχολιάσει ο κ. Φάμελλος.

«Σε τέτοια κρίσιμα ζητήματα δεν πρέπει να χωρούν μικροπολιτικές λογικές. Αφήστε τις ιδεοληψίες κι ελάτε να δουλέψουμε όλοι μαζί», ανέφερε αποκρούοντας τα αντιπολιτευτικά πυρά και δη αυτά του ΣΥΡΙΖΑ, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Κώστας Κατσαφάδος, σημειώνοντας ότι το νομοσχέδιο αποτελεί αποτέλεσμα εκτεταμένης διαβούλευσης με την αυτοδιοίκηση των νησιών και τοπικούς φορείς για τη στήριξη της νησιωτικότητας στην πράξη.

Επί των ανωτέρω ρυθμίσεων πάντως η αντιπολίτευση έχει ζητήσει τη διεξαγωγή ονομαστικής ψηφοφορίας, η  οποία αναμένεται να διεξαχθεί το βράδυ της Τετάρτης.