Μαθήματα κοινοβουλευτικής δημοκρατίας

Στην Ελλάδα τελικά ποτέ δεν μπορείς να πεις ότι τα έχεις δει όλα. Όση φαντασία και αν έχεις πολλές φορές η πραγματικότητα σε ξεπερνά και σε κάνει να νιώθεις χαζός, που τελικά δεν μπόρεσες να προβλέψεις ότι θα μπορούσε να συμβεί και αυτό.

Τις τελευταίες ημέρες την τιμητική του, έχει το κοινοβούλιο και κάποιοι εξ αυτών των αντιπροσώπων του λαού που εκλέχτηκαν όμως με βάση την προτίμηση του προέδρου του κόμματος που συνέταξε τη σχετική λίστα.

Έξι λοιπόν από τους 300 βουλευτές, παρέδωσαν λευκή επιταγή στην κυβέρνηση με επιστολή προς τον πρόεδρο της Βουλής κ. Νίκο Βούτση, ότι θα ψηφίσουν όποιο νομοσχέδιο κατατεθεί και απαιτεί ονομαστική ψηφοφορία. Δευτερόλεπτα μετά κατάλαβαν την γκάφα τους και άρχισαν οι διευκρινιστικές δηλώσεις όπως π.χ του Κώστα Ζουράρι, ο οποίος διευκρίνισε ότι δεν θα ψηφίσει το πρωτόκολλο εισδοχής της πΓΔΜ στο ΝΑΤΟ , όπως δεν ψήφισε και τη συμφωνία των Πρεσπών.
Πραγματικά είναι αδιανόητο -άσχετα αν συμβαίνει στην πράξη αλλά κανείς δεν το βροντοφωνάζει- βουλευτές να δηλώνουν επισήμως και εκ των προτέρων ότι θα ψηφίσουν νομοσχέδια χωρίς καν να ξέρουν το περιεχόμενο τους.

Το συγκεκριμένο συμβάν γίνεται ακόμα πιο αδιανόητο αν αντιληφθεί κανείς ότι σε αυτούς τους 6 βουλευτές οι 4 είναι μέχρι στιγμής τουλάχιστον ανεξάρτητοι και οι άλλοι δύο (Παπαχριστόπουλος, Ζουράρις) ανήκουν στην κοινοβουλευτική ομάδα των ΑΝΕΛ, το κόμμα το οποίο προκάλεσε τις ονομαστικές ψηφοφορίες στα τελευταία προσχέδια νόμου, με τις γκαζόζες και την απουσία του κ. Φωκά, λόγω φυσικής ανάγκης.

Δηλαδή αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση παρουσιάζει δύο κοινοβουλευτικές απαριθμήσεις μία με 151 βουλευτές σε όλα τα νομοσχέδια που θα κατατεθούν από τούδε και στο εξής βάση των δηλώσεων των «έξι» και μια με 150 βουλευτές στο πρωτόκολλο εισδοχής της πΓΔΜ στο ΝΑΤΟ, άσχετα αν σε αυτό αναμένεται να συναινέσουν και οι βουλευτές που ψήφισαν την συμφωνία των Πρεσπών όπως οι κ.κ Θεοδωράκης, Μαυρωτάς, Λυκούδης, Θεοχαρόπουλος. 

Το δεύτερο περιστατικό, που πραγματικά αμαυρώνει την εικόνα του κοινοβουλίου αλλά και του προέδρου της Βουλής, είναι η περίπτωση του Θανάση Παπαχριστόπουλο. Έχουμε τον μέχρι σήμερα κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο των ΑΝΕΛ, μέχρι πρότινος να παραιτείται καθημερινά από τα κανάλια, να καθυστερεί λόγω βλάβης στο αυτοκίνητο του και τελικά να εμφανίζεται στη Βουλή και να δηλώνει ότι μετά από παράκληση του κ. Βούτση, θα παραμείνει λίγες ημέρες ακόμη (να τον πιστέψουμε;) για να υπερψηφίσει και το πρωτόκολλο εισδοχής σε ΝΑΤΟ.

Δύο απορίες στο συγκεκριμένο ζήτημα: 


•    Από πότε καθίσταται αρμοδιότητα του προέδρου της Βουλή να προτρέπει βουλευτές και ειδικά βουλευτές άλλων κομμάτων να μην παραιτηθούν;
•    Αν ο κ. Παπαχριστόπουλος είχε συνέπεια των λόγων του και είχε παραιτηθεί ο αντικαταστάτης του και υφυπουργός ΥΠΕΞ Τέρενς Κουίκ θα καταψήφιζε τον πρωτοκολο εισδοχής της Βόρειας Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ;


Τελευταίο και πιο σημαντικό περιστατικό ήταν αυτό της παρέμβαση του πρωθυπουργού προς τον πρόεδρο της Βουλής όπου με επιστολή του δίνει εντολή να μην προχωρήσει σε καμία αλλαγή στον κανονισμό λειτουργίας της κοινοβουλίου και ειδικά για τις κοινοβουλευτικές ομάδες και τη συγκρότηση τους, μετά τις αντιδράσεις ακόμη και των «ενδιαφερόμενων» στην αντιπολίτευση. 


Ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων είναι το τρίτο ανώτερο πολιτειακό αξίωμα της Ελληνικής Δημοκρατίας μετά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Πρόεδρο της Κυβέρνησης. Εκλέγεται από τη Βουλή των Ελλήνων και διευθύνει τις εργασίες του Σώματος. Εκπροσωπεί τη Βουλή σε διεθνείς κοινοβουλευτικούς οργανισμούς και στις διμερείς διακοινοβουλευτικές συναντήσεις. Προΐσταται των υπηρεσιών της Βουλής και συντονίζει τις δραστηριότητές τους.

Σύμφωνα με το Σύνταγμα, ο Πρόεδρος της Βουλής αναπληρώνει προσωρινά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, όταν απουσιάζει στο εξωτερικό περισσότερο από δέκα ημέρες, αν πεθάνει, παραιτηθεί, κηρυχθεί έκπτωτος ή αν κωλύεται για οποιονδήποτε λόγο να ασκήσει τα καθήκοντά του. Και φυσικά είναι τελείως άκομψο δημόσια ο πρωθυπουργός να του συμπεριφέρεται λες και είναι υπάλληλος του. 

Δεν ανακαλύψαμε την Αμερική , αλλά ορισμένα πράγματα τουλάχιστον για λόγους πρεστίζ και προστασίας των θεσμών , θα μπορούσε να γίνονται ατύπως