Κλειστά επ’ αόριστον τα Τέμπη

«Στα δύο» κόβεται επ’ αόριστον η επικράτεια, μετά την τραγική τροπή που πήρε, την Πέμπτη το πρωί, η πτώση βράχων επί του οδοστρώματος, καθώς έχασε τη ζωή του ο Ιταλός διευθυντής του έργου της σήραγγας που κατασκευάζεται εκεί και τραυματίστηκαν ελαφρά δύο άλλοι υπάλληλοι.

Ο αρμόδιος υπουργός Δημήτρης Ρέππας ο οποίος μετείχε σε σύσκεψη στη Λάρισα εκτίμησε ότι η κοιλάδα θα μείνει κλειστή για τουλάχιστον ένα μήνα, μετά την κατολίσθηση.

Πρόσθεσε ότι σαφέστερη εικόνα της κατάστασης θα υπάρχει τη Δευτέρα, οπότε αναμένεται το πόρισμα Ελλήνων και ξένων ειδικών για το μέγεθος του προβλήματος, που έχει δημιουργηθεί με τις κατολισθήσεις.

Τα αίτια της πτώσης δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί, ωστόσο εκτιμάται πως πρόκειται για έναν συνδυασμό των συνεχών βροχοπτώσεων των τελευταίων ημερών και των έργων που γίνονται στην περιοχή για την κατασκευή της σήραγγας.

Ήδη, η Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας διέταξε επείγουσα προκαταρκτική εξέταση για να διαπιστωθούν οι πιθανές ευθύνες των εμπλεκόμενων σχετικά με τη λήψη των μέτρων ασφαλείας.

Ευρεία σύσκεψη για το θέμα, πραγματοποιείται την Παρασκευή υπό τον υπουργό Υποδομών Δημήτρη Ρέππα, ενώ στην περιοχή θα μεταβεί κλιμάκιο Ελβετών ειδικών για τη σταθεροποίηση πρανών, καθώς και ξένοι κι Έλληνες επιστήμονες, ώστε μαζί με τους μελετητές του έργου να καθορίσουν τον τρόπο της ταχύτερης κατά το δυνατόν αντιμετώπισης των ζημιών και αποκατάστασης της κυκλοφορίας.

Σημειώνεται ότι την Πέμπτη το πρωί, κλιμάκιο υπαλλήλων της Κοινοπραξίας «Μαλιακός-Κλειδί», που ασχολείται με την κατασκευή της σήραγγας, με δύο αυτοκίνητα και επικεφαλής τον 62χρονο Ιταλό τεχνικό διευθυντή Σέρτζιο Σιάνι, μετέβησαν στο σημείο προκειμένου να εξετάσουν τον χώρο.

Εκείνη ακριβώς, όμως, τη στιγμή σημειώθηκε και νέα πτώση βράχων. Οι πέντε υπάλληλοι που επέβαιναν στο ένα αυτοκίνητο, ακούγοντας το θόρυβο πρόλαβαν και βγήκαν. Ο Ιταλός διευθυντής, όμως, που επέβαινε μόνος του στο άλλο αυτοκίνητο, δυστυχώς, δεν πρόλαβε να βγει. Το ΙΧ αυτοκίνητό του καταπλακώθηκε από έναν μεγάλο βράχο και ο ίδιος έχασε με τραγικό τρόπο την ζωή του.

Τα βράχια είχαν αρχίσει να πέφτουν από την Τρίτη, όποτε και έσκασαν τα λάστιχα ενός διερχόμενου φορτηγού και συνεχίστηκε η πτώση και την Τετάρτη, στο ίδιο σημείο.

Παρ' όλα αυτά, απόφαση να κλείσουν τα Τέμπη προκειμένου να ελεγχθεί η κατάσταση και η επικινδυνότητά της, λήφθηκε τα ξημερώματα της Πέμπτης, με απόφαση της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

Επιτόπου υπάρχουν αστυνομικές δυνάμεις οι όποιες και εκτρέπουν την κυκλοφορία από εναλλακτικές διαδρομές.

Οι εναλλακτικές διαδρομές

Όσον αφορά τις εναλλακτικές διαδρομές για την παράκαμψη της κλειστής κοιλάδας ώστε να εξυπηρετηθεί η μετακίνηση των εκδρομέων ενόψει των εορτών, συμφωνήθηκαν, έπειτα από πρόταση του Νομάρχη Λάρισας, τα ακόλουθα: να χρησιμοποιηθεί ο παραλιακός άξονας, δηλαδή Λάρισα-Αγιά-Αγιόκαμπος-Στόμιο-έξοδος της κοιλάδας, μόνο από Ι.Χ. επιβατικά αυτοκίνητα -θα απαγορεύεται κατηγορηματικά η διέλευση βαρέων και φορτηγών αυτοκινήτων- εφόσον γίνουν οι απαραίτητες βελτιωτικές κινήσεις.

Δεύτερη εναλλακτική διαδρομή για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα μπορεί να αποτελέσει η διαδρομή Γόννων- Καλλιπεύκης- Αγίου Παντελεήμονα, υπό την προϋπόθεση να βελτιωθεί ένα τμήμα από τη γέφυρα των Γόννων μέχρι τον οικισμό.

Η εκτροπή των φορτηγών αυτοκινήτων θα γίνεται μέσω Ελασσόνας- Κοζάνης και Εγνατίας οδού, ενώ συμφωνία υπήρξε και για την ενεργοποίηση της γραμμής πληροφόρησης των πολιτών με τριψήφιο αριθμό για τις εναλλακτικές διαδρομές στην κίνηση των οχημάτων.

Είχαν προειδοποιήσει

Τον κίνδυνο κατολισθήσεων σε τουλάχιστον 77 περιοχές κατά μήκος του εθνικού οδικού δικτύου στη χώρα είχαν επισημάνει σε μελέτη τους επιστήμονες γεωλόγοι από το πανεπιστήμιο Πατρών. Στη μελέτη είχε επισημανθεί ο κίνδυνος και στην περιοχή των Τεμπών που υπάρχουν σαθρά εδάφη και τα διάφορα έργα θα έπρεπε να λαμβάνουν υπόψη τον κίνδυνο.

Ανάλογος κίνδυνος κατολισθήσεων υπάρχει στην Εθνική οδό Κορίνθου - Τριπόλεως, Πύργου- Κυπαρισσίας, Τρίπολης - Σπάρτης, Τρικάλων- Γρεβενών και στην Εγνατία οδό, στους νομούς Ιωαννίνων και Γρεβενών.

Μεγάλοι κίνδυνοι κατολισθήσεων υπάρχουν επίσης στο οδικό δίκτυο στην Εύβοια και στο νομό Ηλείας, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές το καλοκαίρι του 2007.

Πηγή: skai.gr