Η «αποκαθήλωση» του πολιτισμού

Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα έργο σύγχρονης τέχνης προκαλεί με το θέμα του. Είναι, ωστόσο, η πρώτη, εξ όσων γνωρίζουμε, φορά που ένα έργο τέχνης αποσύρεται και μάλιστα άμεσα από το χώρο της έκθεσης που το φιλοξενεί.
Ο λόγος για το έργο του 50χρονου Βέλγου καλλιτέχνη, Τιερί ντε Κορντιέ που με απόφαση του υπουργού πολιτισμού και του Διοικητικού Συμβουλίου της Πολιτιστικής, αποσύρθηκε ως «προσβλητικό του σταυρού» από τη Διεθνή Έκθεση «Outlook».
Αραγε έχει σημασία να θυμίσουμε ότι και στο παρελθόν στο όνομα της προσβολής ιδεολογιών ή συμβόλων έχουν οδηγηθεί στην πυρά, βιβλία και έργα τέχνης; Έχει σημασία να θυμίσουμε σ‹ όλους αυτούς του επώνυμους που απειλούν ότι θα κατεβάσουν με τα ίδια τους τα χέρια τον πίνακα ότι έτσι τρέφουμε μορφές αυτοδικίας που οδηγούν στην απειλή μοναδικών έργων τέχνης; Η μήπως αυτός ο «τρελός» που απείλησε με μαχαίρι την μοναδική Γκουέρνικα του Πικάσο από μια ορμή δικαίου και αυτοδικίας δεν καθοδηγείτο;
Παλιότερα ο φωτογράφος Αντρέα Σεράνο δικάστηκε για το έργο του που παρουσίαζε έναν εσταυρωμένο βυθισμένο σε ούρα. Ο Αντρέα Σεράνο αθωώθηκε. Ο Τιερί ντε Κορντιέ καταδικάστηκε ερήμην του από ένα άτυπο, φανατικό δικαστήριο και αποκαθηλώθηκε σε λιγότερο από εικοσιτέσσερις ώρες. Χωρίς κανείς από όλους αυτούς τους επίλεκτους διοργανωτές, προέδρους και υπουργούς που τον κάλεσαν στην μεγαλύτερη έκθεση έργων σύγχρονης τέχνης-όπως την διαφημίζουν- στην Ελλάδα να τον υπερασπίσει.
Γι αυτόν «τον πολιτισμό των πολιτισμών» μιλάμε, για να θυμηθούμε και το σλόγκαν της πολιτιστικής; Τόσο μεγάλη είναι η ανοχή τους απέναντι στο διαφορετικό και η αντοχή τους απέναντι στις επικρίσεις; Κι έτσι μένουμε εμείς οι γραφικοί που είδαμε το έργο ως σύνολο κι όχι μεμονωμένα μεγενθυμένο και το θεωρήσαμε μάλιστα και ενδιαφέρον να το υπερασπιζόμαστε, ως έργο τέχνης. Υπερασπιζόμενοι την ύπαρξή του.
Γιατί εκτός των άλλων, το είδαμε με μάτια αθώα, ανύποπτα, χωρίς προκατάληψη, ως ένα απλό έργο τέχνης κι όχι σαν ένα βέβηλο τερατούργημα που ανατρέπει -αλίμονο- ολόκληρη την ύπαρξή μας και τα χριστιανικά μας πιστεύω.
Κάπως έτσι όμως, μία με το τσίρκο του Ηρακλή στη Μόσχα, μία με την αποκαθήλωση του έργου αρχίζει και η αποκαθήλωση της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας διεθνώς...
Πηγή: skai.gr