Κλείσιμο

Έρευνα ΣΕΛΠΕ: Ευτυχές το νέο έτος; Αρνητικό το καταναλωτικό κλίμα και το 2021

Αρνητικό ήταν το καταναλωτικό κλίμα λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων το τελευταίο εξάμηνο του 2020 ενώ οι προσδοκίες για το επόμενο 6μηνο είναι χαμηλές σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΛΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος). 

Τον προηγούμενο χρόνο η οικονομική κατάσταση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού χειροτέρεψε, ενώ το επόμενο 6μηνο η εκτίμηση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού, είναι ότι θα χειροτερέψει ακόμα περισσότερο για τους ίδιους και τη χώρα.

Το 44% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2021 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 10% ότι θα είναι αυξημένες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τα οποία επίσης εκτιμάται από το 30% του κοινού μείωση - παρότι είναι ήδη κλειστοί οι κλάδοι αυτοί - και μόλις 18% αύξηση. Αυξητική τάση καταγράφεται όμως για τις πάγιες δαπάνες όπως λογαριασμοί (20% αύξηση έναντι 8% μείωση) και φορολογία (19% αύξηση έναντι 8% μείωση).

 Το 70% του καταναλωτικού κοινού ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση, ενώ το 9% ξοδεύει πάνω από 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του.

Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων αντιπροσωπεύουν περίπου το 31% των συνολικών δαπανών. Η κύρια κατηγορία αγορών (περίπου οι μισές δαπάνες) αφορά τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 49% με αύξηση από 41% το 2019. Η εστίαση, η οποία πέρυσι βρισκόταν στη δεύτερη θέση, υποχωρεί από 12% σε 5% και τα εισιτήρια ξενοδοχεία από 5% σε μόλις 1%. Αντίθετα, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από 7% σε 15%, κάτι που αντικατοπτρίζει τις αγορές της περιόδου Black Friday.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το Δεκέμβριο του 2020 σε όλη τη χώρα, σε δείγμα 916 καταναλωτών.
 

Πηγή: skai.gr