Η μόδα αλλάζει και αποδομεί τα στερεότυπα φύλου στα ρούχα μας

Η μόδα αλλάζει και αποδομεί τα στερεότυπα φύλου στα ρούχα μας

H βιομηχανία της μόδας αφομοιώνει τις κοινωνικές αλλαγές και τις μετουσιώνει σε υψηλή ραπτική, ενώ παράλληλα τις επαναπροσδιορίζει ως επικρατούσα κουλτούρα.

Τα ρούχα δεν αποτελούν μόνο μια βασική μας ανάγκη, αλλά δηλώνουν και κάτι πέρα από αυτό. Με το πώς ντυνόμαστε, δείχνουμε πολλά πράγματα για τον εαυτό μας. Τι πρεσβεύουμε, ποιοι είμαστε και ποιοι δεν είμαστε, ποιοι θα θέλαμε να είμαστε και ποιοι μπορούμε να γίνουμε.

Κάθε φορά που ντυνόμαστε κάνουμε ένα statement για τον εαυτό μας, που ναι, γίνεται αντιληπτό, γιατί κακά τα ψέματα η μόδα είναι ένα κριτήριο αξιολόγησης.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by NYFW (@nyfw)

Η μόδα αλλάζει συνέχεια. Οτιδήποτε μπορεί να εμπνεύσει τους δημιουργούς και να τους δώσει κίνητρο για να δημιουργήσουν κάτι συνταρακτικό, αποτυπώνεται πάνω στα υφάσματα, στα σχέδια, στα χρώματα. Είναι μια αέναη πράξη δημιουργίας, που αν κι ασήμαντη -εντάξει δεν είναι κι ότι ανακάλυψαν ζωή στους άλλους πλανήτες- μπορεί να λειτουργήσει με τέτοιο τρόπο, που να κάνει το διαφορετικό, αποδεκτό και το φυσιολογικό, απλά βαρετό.

Η μόδα του σήμερα δεν δέχεται στερεότυπα, δεν δέχεται κανόνες και δεν επιβάλλει τίποτα σε κανένα. Δεν υπάρχουν πια -ή δε θα έπρεπε να υπάρχουν- όρια στα κιλά, στο χρώμα ή στο φύλο. Όλα πια είναι για όλους. Η μόδα απλά σου δείχνει το δρόμο και σε καλεί να εκφραστείς ελεύθερα.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by NYFW (@nyfw)

Ας πάρουμε για παράδειγμα, την πρόσφατη καμπάνια της Pantene #Hair has no gender#. Αυτό που μας λέει, είναι αυτό που ξέρουμε λίγο καιρό τώρα, ότι δεν υπάρχει πλέον, κάτι προκαθορισμένο βάση φύλου στη μόδα. Είναι κάτι σαν την επανάσταση της Coco Channel, που εισήγαγε το ανδρόγυνο στιλ και κυρίως τα παντελόνια στο γυναικείο ντύσιμο.

Μέχρι τότε, η γυναικεία μόδα ήταν εγκλωβισμένη στους ασφυκτικούς κορσέδες, στις ογκώδεις φούστες και γενικά στα άβολα ρούχα της εποχής, που περιόριζαν τις κινήσεις της γυναίκας, γιατί πολύ απλά αυτά ανταποκρίνονταν στις μέχρι τότε ανάγκες τους.

Είναι προφανές δηλαδή, ότι η μόδα εξυπηρετεί κάθε φορά τις ανάγκες του καταναλωτή, αλλά εκφράζει και τα στερεότυπα και τις κοινωνικές τάσεις της κάθε εποχής. Το γεγονός για παράδειγμα, ότι μέχρι πριν λίγα χρόνια φορούσαμε στα μωράκια μας συγκεκριμένα χρώματα, ανάλογα με το φύλο τους (ροζ για τα κοριτσάκι και γαλάζιο για τα αγοράκια) υποδηλώνει αυτό ακριβώς. Σήμερα όμως, στα μαιευτήρια υπάρχει αλλαγή πολιτικής. Ντύνουν τα νεογνά με ουδέτερα χρώματα, ενώ στο εξωτερικό δεν διστάζουν να βάλουν ροζ στα αγοράκια και γαλάζιο στα κορίτσια.

Το gender fluid, πού τόσο προβλημάτισε τις κοινωνίες και συνεχίζει να τις απασχολεί -αν και με μειωμένη αντίδραση και μεγαλύτερη αποδοχή- είναι μια κοινωνική φάση, η οποία αντανακλάται και στις σύγχρονες τάσεις της μόδας.

Μεγάλοι οίκοι όπως οι Gucci, Harris Reed, Tanner Flecher, Joseph Altuzarra και άλλοι πολλοί, έχουν υιοθετήσει ένα πιο ουδέτερο στιλ στα ρούχα τους, τα οποία μπορούν να φορεθούν τόσο από άντρες, όσο κι από γυναίκες αλλά και non-binary gender άτομα.

Αυτή τη νέα τάση, την έχουν αξιοποιήσει και άνθρωποι της show biz γενικότερα, όχι μόνο για να κερδίσουν το κοινό -άλλωστε δεν έχουν ανάγκη από κάτι τέτοιο-, αλλά για να στηρίξουν κι αυτοί το νέο πνεύμα ελευθερίας και ανεκτικότητας της σύγχρονης κοινωνίας. Ενδεικτικό παράδειγμα, η εμβληματική φωτογράφηση του Harry Styles, για το εξώφυλλο της Vogue (Δεκέμβριος 2020), ντυμένος με φόρεμα και γυναικεία αξεσουάρ. Πρόκειται για ένα βροντερό statement, που δηλώνει ότι μπορείς ελεύθερα να είσαι αυτός που είσαι ακόμα και με φούστα.

Στο ίδιο πνεύμα, ο γνωστός ηθοποιός Billy Porter, θέλησε κι αυτός να σπάσει το κατεστημένο πρωτόκολλο ντυσίματος, το οποίο υπακούει στον αυστηρό δυαδικό διαχωρισμό των φύλων. Ντυμένος με ένα υπέροχο φόρεμα, που όλες θα θέλαμε να έχουμε, φωτογραφήθηκε για το Attitude magazine, καθώς παρέλαβε το βραβείο Άνδρας της Χρονιάς.

Αν αυτό δεν είναι άποψη, τότε τί είναι;

Η μόδα είναι για όλους ένα βήμα να δείξουμε άφοβα ποιοι είμαστε, χωρίς στερεοτυπικά και παρωχημένα όρια.

Διαβάστε ακόμα:

Ένα TikTok hack θα λύσει το βασικό μειονέκτημα του strapless σουτιέν

3 κρασιά για να συνοδεύσεις τέλεια το brunch σου

 

Πηγή: Savoir Ville