Μα κανείς πιά δεν ξέρει πως να κρατήσει ένα ποτήρι κρασί!

Βλέπω κάποιους από εσάς να χαμογελάτε... Και όμως... Το πως κρατάτε το ποτήρι, το πως το σηκώνετε από το τραπέζι, πως το κρατάτε όρθιος ή όρθια σε μια δεξίωση, πάρτι ή εκδήλωση δεν είναι μόνο μια παρωχημένη εκδήλωση του πάλαι ποτέ savoir vivre ή καλής συμπεριφοράς (στα αζήτητα εδώ και αρκετές δεκαετίες!), αλλά και θέμα αισθητικής και λειτουργικότητας!

Το 99% των ποτηριών κρασιού έρχονται με ψηλό πόδι (ή μίσχο ή κολώνα). Και αν κάποιος σας σερβίρει κρασί σε ποτήρι χωρίς πόδι, κάνει λάθος επειδή προφανώς δεν γνωρίζει την λειτουργικότητα του ποδιού. Εκτός από το γεγονός ότι το ψηλό πόδι δίνει μια κομψότητα στο ποτήρι, έχει κυρίως λειτουργικό σκοπό: να σας αποτρέψει από το να πιάσετε ή να ακουμπήσετε το «δοχείο», μπολ, κύπελλο κλπ όπου υπάρχει το κρασί. Και αυτό για δύο λόγους: ο πρώτος γιατί τα «δακτυλικά σας αποτυπώματα» είναι πολύ εύκολο να μεταφερθούν στο μπολ, ιδιαίτερα στο κρύο ποτήρι με λευκό κρασί ή όταν τα δάχτυλά σας είναι ελαφρώς «λαδωμένα» -και συνήθως είναι!- και να δημιουργήσουν μια αντιαισθητική εικόνα με «δαχτυλιές» στο γυαλί. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι όλα πια τα κρασιά σερβίρονται δροσερά, τα ποτήρια που σέβονται τον εαυτό τους είναι από πολύ λεπτό γυαλί ή κρύσταλλο, με αποτέλεσμα κάθε επαφή με το ζεστό χέρι να ανεβάζει τη θερμοκρασία του κρασιού! Γι αυτό και ποτέ δεν πιάνουμε το ποτήρι του κρασιού από το μπολ (εικ. 2α)! Οι "ειδικοί" επικαλούνται και ένα τρίτο λόγο: Είναι πιο εύκολο (και πιο... φανταιζί θα συμπληρώσω εγώ!) να αναδεύουν το κρασί στο ποτήρι με πόδι για να αναδείξουν τα αρώματά του πριν το μυρίσουν!

Έτσι λοιπόν δικαιολογήσαμε την ύπαρξη του ποδιού. Και για να αποφευχθεί η επαφή με το μπολ, το πόδι πρέπει να είναι αρκετά ψηλό, ώστε να χωράει και το μεγάλο ανδρικό χέρι κάτω από το μπολ. Προσοχή όμως: τόσο ψηλό ώστε να χωράει στο σύγχρονο πλυντήριο και να μην πρέπει να πλένεται στο χέρι (είναι σίγουρο ότι θα τα «ακούσετε» από όποιον έχει την ευθύνη της λάντζας στο σπίτι).

Πως όμως κρατάμε το ποτήρι; Πρώτα απ’ όλα με κομψό τρόπο (προσπαθήστε να μην... πετάει το δαχτυλάκι σας!) και σταθερά. Σε κάθε περίπτωση το ποτήρι (πόδι) κρατιέται με τα τρία πρώτα σας δάχτυλα -αντίχειρας, δείκτης, μέσος, τα δε υπόλοιπα δύο παίζουν συνήθως σταθεροποιητικό ρόλο ακουμπώντας στη βάση του ποτηριού (εικ. 1,2, 1α). Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο σηκώνουμε και κρατάμε το ποτήρι οπωσδήποτε όταν είμαστε καθισμένοι στο τραπέζι.

 

 

Υπάρχει όμως και άλλος τρόπος να κρατήσουμε το ποτήρι του κρασιού όταν είμαστε όρθιοι και κυκλοφορούμε σε μια εκδήλωση: από τη βάση του (εικ. 3, 3α). Πολλοί βρίσκουν αυτό τον τρόπο πιο κομψό, πιο «αεράτο» και πιστεύουν ότι υποδεικνύει άτομο που «ξέρει» από κρασί! (Αχ αυτή η οινική ματαιοδοξία!). Αν όμως θέλετε να παραστήσετε τον wine guru κάντε καλού-κακού λίγη προπόνηση στο σπίτι, γιατί εδώ ο «αέρας» παίζει σημαντικό ρόλο!

Όπως καταλάβατε, μέλημά μας είναι να παραμείνει το ποτήρι του κρασιού καθαρό. Γι’ αυτό, σκουπίζουμε πάντα τα χείλη μας στην πετσέτα πριν ακουμπήσουν το ποτήρι. Δεν υπάρχει πιο αντιαισθητικό θέαμα από το λερωμένο με φαγητό ή κραγιόν ποτήρι.
Όπως είδαμε λοιπόν το πως κρατάμε το ποτήρι είναι σημαντικό! Αλλά... ποιο ποτήρι; Δεν πίνουμε κάθε κρασί στο ίδιο ποτήρι! Άλλο ποτήρι για τα λευκά, άλλο για τα ερυθρά, αλλά ακόμα - αν φτάσουμε στην υπερβολή - άλλο για κάθε ποικιλία κρασιού! Αλλά για τα ποτήρια και τους διάφορους τύπους τους θα μιλήσουμε σε άλλο άρθρο...


Αν κάποιος από εσάς έχει... επαφές είτε με τα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ ή με το Λευκό Οίκο, στείλτε τους σας παρακαλώ αυτό το άρθρο μπας και η Βασιλική Οικογένεια της Μ. Βρετανίας και ο Πρόεδρος Τραμπ μάθουν επιτέλους να κρατούν σωστά ένα ποτήρι κρασί! Noblesse oblige!

Στην υγειά σας!
 

Ο Τάσος Πικούνης είναι Σύμβουλος Media & Marketing του House of Wine και υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων. Το House of Wine είναι η μεγαλύτερη ηλεκτρονική κάβα Οίνων και Ποτών στην Ελλάδα, με φυσική παρουσία στο κατάστημα της Εθνικής Αντιστάσεως 40, στο Χαλάνδρι και αντικείμενο την λιανική και χονδρική πώληση στην Ελλάδα και το εξωτερικό Οίνων, Whisky, Ποτών, Μπύρας, Αξεσουαρ Οίνου και Ποτών, Delicatessen, καθώς και τη διοργάνωση εκδηλώσεων γύρω από το αντικείμενό της.