Κλείσιμο

Εγκαίνια για την έκθεση «10 χρόνια Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης»

Με την παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου εγκαινιάστηκε, νωρίτερα σήμερα, η αρχειακή έκθεση αφιερωμένη στα δέκα χρόνια λειτουργίας και προσφοράς τού Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (ΙΣΕΤ 2010-2020). Μια έκθεση που σηματοδοτεί και την έναρξη ενός νέου κύκλου ζωής για το ΙΣΕΤ μετά την ανακοίνωση της δωρεάς στην Εθνική Πινακοθήκη, όχι μόνο του πλούσιου ψηφιοποιημένου αρχείου και εξοπλισμού του, αλλά και του ακίνητου που το στεγάζει.

Το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης εξαρχής αποσκοπούσε στην κατά το δυνατό πληρέστερη καταγραφή της πορείας των εικαστικών τεχνών στην Ελλάδα από το 1945 έως σήμερα. Για την απρόσκοπτη λειτουργία του αποφάσισε την δωρεά, η οποία έρχεται να συμπληρώσει το αρχειακό υλικό της Εθνικής Πινακοθήκης.

Για την διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, η Βαλαωρίτου 9, όπου και η έδρα του ΙΣΕΤ, θα αποτελέσει «ένα οργανικό νέο στέκι της Εθνικής Πινακοθήκης στο κέντρο της πόλης».

Με εκθέσεις, βιβλιοθήκη, βαδίζοντας στην παράδοση του Ινστιτούτου ως χώρου ανοιχτού στους μελετητές σύγχρονης ελληνικής τέχνης, τους μεταπτυχιακούς φοιτητές, τους καλλιτέχνες και το φιλότεχνο κοινό. Χαρακτήρισε «γενναία και εύστοχη» την απόφαση της προέδρου του Ινστιτούτου Σύγχρονης Τέχνης Τζούλια Δημακοπούλου και των ιδρυτικών μελών να δωρίσουν το Ινστιτούτο με τις εγκαταστάσεις του στην Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου.

«Το ΙΣΕΤ ζητούσε έναν θεσμό που θα υιοθετούσε το πολύτιμο τέκνο τους για την απρόσκοπτη λειτουργία του και όταν έγινε η πρόταση στην Εθνική Πινακοθήκη άρχισα να καλλιεργώ το έδαφος επειδή οι γραφειοκρατικές δυσκολίες ήταν ανυπέρβλητες» είπε η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, σκιαγραφώντας το χρονικό και ιστορικό της μεταβίβασης. «Το ΙΣΕΤ υποστηρίζεται από ένα εξειδικευμένο επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό το οποίο τροφοδοτεί και εμπλουτίζει διαρκώς το πολυδιάστατο αρχειακό απόθεμα. Η παραμονή των εργαζομένων ήταν όρος της δωρεάς» τόνισε μεταξύ άλλων η ίδια, εκφράζοντας, επίσης, ευχαριστίες στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, καθώς όπως είπε, «όχι μόνο προίκισε το ΙΣΕΤ με τον σύγχρονο εξοπλισμό του, αλλά εξασφάλισε και την απρόσκοπτη λειτουργία του για μακρό διάστημα καλύπτοντας την μισθοδοσία των υπαλλήλων του». Εξίσου ευχαρίστησε το Ίδρυμα Ευριπίδη Κουτλίδη, το οποίο στο πλαίσιο της θεσμικής συνεργασίας του με την Εθνική Πινακοθήκη «δέχτηκε με προθυμία να προσλάβει το πενταμελές προσωπικό του ΙΣΕΤ προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέχεια της λειτουργίας του».

Για το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, «η υποστήριξη οργανισμών τέχνης και πολιτισμού είναι σταθερή από ιδρύσεως του και σ' αυτό το πνεύμα έχει υποστηρίξει τρεις φορές την λειτουργία και ανάπτυξη του ΙΣΕΤ από το 2011, αναγνωρίζοντας το σοβαρό έργο και την προσφορά του. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι για το γεγονός της υλοποίησης της γενναίας δωρεάς του Ινστιτούτου σ΄ έναν από τους μεγαλύτερους στον τόπο μας οργανισμούς, την Εθνική Πινακοθήκη» είπε ο Σπύρος Αλεξόπουλος, εκ μέρους του ΔΣ του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, μιλώντας για την «γενναιοδωρία της Τζούλιας Δημακοπούλου και την αποφασιστικότητα της Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα».

Για τον υφυπουργό Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη, η δωρεά του ΙΣΕΤ είναι «ένδειξη εμπιστοσύνης στους κρατικούς φορείς τέχνης, όπως άλλωστε συνέβη και με την πρόσφατη δωρεά της συλλογής του Δημήτρη Δασκαλόπουλου στο ΕΜΣΤ. Βλέπουμε, δηλαδή, ότι για την επιβίωση τους, φορείς πολιτισμού ενώνουν δυνάμεις με κρατικούς θεσμούς».

Ιστορική στιγμή για την ελληνική τέχνη χαρακτήρισε την δωρεά η κ. Σακελλαροπούλου στον χαιρετισμό της, εξάροντας την δράση του ΙΣΕΤ ως «πολύτιμη κιβωτό τεκμηρίωσης της ιστορίας και της εξέλιξης της μεταπολεμικής εικαστικής κίνησης στη χώρα μας» αλλά και την δωρεά της εμπνεύστριας και διευθύντριάς του Τζούλιας Δημακοπούλου, «ψυχή» της ιστορικής γκαλερί Νέες Μορφές. 

Όπως τόνισε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, «για όλους εμάς, που μεγαλώσαμε στην εποχή της δικτατορίας, τότε που οι λιγοστές αίθουσες τέχνης συσπείρωναν καλλιτέχνες και κοινό σε εκδηλώσεις που υποκαθιστούσαν την απαγορευμένη πολιτική δράση, οι ''Νέες Μορφές'' ήταν ένα από τα σημεία αναφοράς. Μας βοήθησαν να υποδεχθούμε το καινούργιο, να συναντήσουμε την έκπληξη, να μυηθούμε σε νέες αισθητικές προσεγγίσεις και πρωτοποριακούς προβληματισμούς, χωρίς ποτέ να χάνουμε έναν ορίζοντα ιστορικότητας της ελληνικής τέχνης. Και κυρίως να αντιληφθούμε ότι το δημιουργικό έργο δεν είναι απλώς μια συναισθηματική, συγκινησιακή έκφραση, αλλά μορφοποίηση πνευματικών δυνάμεων».

Η Τζούλια Δημακοπούλου «μετέτρεψε την γκαλερί της, από απλό χώρο παρουσίασης εκθέσεων, σε τόπο διαμόρφωσης αποδεκτών του καλλιτεχνικού φαινομένου με κριτική στάση απέναντι στις συνεχείς μεταμορφώσεις του, σε έναν τόπο διαλόγου» είπε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Πρωτεργάτρια του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης και της έκθεσης Art Athina, δημιουργός του Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης και τώρα κληροδότρια στην Εθνική Πινακοθήκη του καρπού πενήντα και πλέον χρόνων δουλειάς, συνέβαλε σημαντικά στην προώθηση της ελληνικής τέχνης, έδωσε έμφαση στη μελέτη και την έρευνα και δημιούργησε το πλαίσιο ώστε όχι απλώς να διατηρηθεί το παρελθόν αλλά να συνδεθεί οργανικά με το παρόν και το μέλλον» συνέχισε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας εξάροντας επίσης «τις άοκνες προσπάθειες της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα προκειμένου να αποκτηθεί όχι μόνο το αρχείο του Ινστιτούτου, αλλά και το ακίνητο που το στεγάζει, ο εργασιακός και εκθεσιακός του χώρος» κατέληξε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ