Πώς ένας βετεράνος και ένα Skoda 130 LR «κατέκτησαν» το Ράλι Ντακάρ

Ένας βετεράνος του μηχανοκίνητου αθλητισμού, ο Ondrej Klymciw βρέθηκε στο τιμόνι ενός Skoda 130 LR και κατέφερε να δει την καρό σημαία στον τερματισμό του φετινού Ράλι Ντακάρ.

Ήταν η πρώτη παρουσία της τσέχικης εταιρείας στο διάσημο, σκληροτράχηλο και τόσο ξεχωριστό ράλι.
 
Το Skoda 130 LR κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1980 ως εργοστασιακό αυτοκίνητο για τα παγκόσμια πρωταθλήματα ράλι. Αυτό το γεγονός, εξασφάλισε από τους διοργανωτές το πράσινο φως για τη συμμετοχή του. Στο αυτοκίνητο τοποθετήθηκε τροποποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων με περιορισμένο διαφορικό ολίσθησης και σχέσεις κατάλληλες για το Ντακάρ.

Το σύστημα φίλτρου αέρα τροποποιήθηκε ειδικά για την περίσταση, αφού ο αγώνας διεξάγεται σε άμμο, ενώ οι μηχανικοί αύξησαν την απόσταση από το έδαφος όσο το δυνατόν περισσότερο. Ένα άλλο ζήτημα ήταν πώς να προετοιμάσουν το αυτοκίνητο για υψηλές θερμοκρασίες και τον κίνδυνο υπερθέρμανσης, εγκαταστάθηκε ένα ξεχωριστό κύκλωμα ψύξης ενώ διπλασιάστηκε η χωρητικότητα του μπροστινού ψυγείου, με παράλληλη τοποθέτηση δύο επιπλέον παροχών αέρα, που ελέγχονταν από θερμοστάτη ή χειροκίνητα από τον οδηγό.
 
Το αυτοκίνητο διατήρησε τον αρχικό κινητήρα του, διευρυμένο στα 1,4 λίτρα, με δύο καρμπυρατέρ Weber. Τοποθετήθηκε πιο ισχυρός στροφαλοφόρος άξονας ενώ προτιμήθηκε λίπανση ξηρού κάρτερ.
 
Η επιλογή των ελαστικών ήταν ένα μεγάλο πρόβλημα. Οι μηχανικοί ήθελαν ένα όσο πιο αυθεντικό όχημα με τους γνήσιους θόλους του. Οπότε, αποφεύχθηκαν τα ελαστικά μεγάλης διαμέτρου και οι ειδικοί off-road τροχοί. Η επιλογή ήταν ελαστικά σχεδιασμένα για πέτρινα εδάφη.
 
Δύο εφεδρικά ελαστικά, ένα ρεζερβουάρ καυσίμου στα 85 λίτρα, ένα ζευγάρι ράμπες για να ξεκολλά το αυτοκίνητο από την άμμο, φτυάρια και μερικά βασικά ανταλλακτικά, ήταν αυτά που βρέθηκαν στον αποθηκευτικό χώρο του αυτοκινήτου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, το αυτοκίνητο να ζυγίζει πάνω από έναν τόνο, σε σύγκριση με το βάρος του αρχικού αυτοκινήτου ράλι που ήταν γύρω στα επτακόσια κιλά.
 
Ο Ondrej Klymciw έκανε το ντεμπούτο του στο Ράλι Ντακάρ το 2015, στις μοτοσυκλέτες, καταλαμβάνοντας την εικοστή θέση στη γενική κατάταξη και τη δεύτερη θέση μεταξύ των συμμετεχόντων για πρώτη φορά.

Βέβαια, από το Ντακάρ είχε ανάμικτες αναμνήσεις, όπως μία σπασμένη λεκάνη και μία διάτρηση πνεύμονα μετά από ατύχημα το 2016 και μία ενδέκατη θέση στο Ράλι Ντακάρ του 2017, μόλις 37 δευτερόλεπτα έξω από την πρώτη δεκάδα. Το 2018, ένα ακόμα ατύχημα με μοτοσυκλέτα πάλι στο Ντακάρ, είχε ως αποτέλεσμα τέσσερις θρυμματισμένους σπονδύλους, τρεις καρδιακές ανακοπές και τρεις σπασμένες αρτηρίες. Για τους γιατρούς, ήταν ένα θαύμα που επέζησε. Μετά από όλα αυτά λίγο πριν την έναρξη του εφετινού Ράλι Ντακάρ, δήλωσε ότι ήταν το καλύτερο δώρο που θα μπορούσε να ζητήσει.
 
Στα χέρια του το μοντέλο οδηγήθηκε στα όριά του. Κάποιες μέρες οι διαδρομές ξεπερνούσαν τα εννιακόσια χιλιόμετρα, με τον χρόνο για επισκευές και συντήρηση να είναι ελάχιστος και η κόπωση υλικών και εξαρτημάτων να είναι αναπόφευκτη.

Κάποια στιγμή έσπασε το κιβώτιο ταχυτήτων. Ευτυχώς, συνέβη μετά τη μέση του σκέλους, οπότε σύμφωνα με τους κανονισμούς το πλήρωμα μπορούσε να επανεκκινήσει την επόμενη μέρα. Μία καμένη φλάντζα στην κυλινδροκεφαλή απαίτησε όλη την εφευρετικότητα του πληρώματος για την αντικατάστασή της ενώ το πιο αστείο συμβάν, ήταν όταν έφυγε από τη θέση του ένας μπροστινός τροχός. Το μόνο που μπορούσε να κάνει το πλήρωμα ήταν να περιμένει στη μέση της ερήμου ένα από τα φορτηγά υποστήριξης των άλλων πληρωμάτων, για να τους δανείσουν μερικά κατάλληλα μπουλόνια.
 
Μετά από μία πρώτη θέση στο έκτο σκέλος, τρεις τρίτες θέσεις σε αντίστοιχα σκέλη και δύο δεύτερες στις δύο τελευταίες χρονομετρημένες διαδρομές, το Skoda 130 LR έφτασε μέσα σε πανηγυρισμούς στον τερματισμό, στη Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας, στη 19η θέση της κατηγορίας Dakar Classic.
 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ