Κλείσιμο

Μουσική + Ερωτισμός = Πολιτική!

Σκάσε Και Τραγούδα
Στη διάρκεια μιας συναυλίας του στο Λονδίνο το 2003, λίγες μέρες μετά την εισβολή των αμερικανικών και βρετανικών στρατευμάτων στο Ιράκ, το γυναικείο τρίο της κάντρι Dixie Chicks, εκφράζει τις πολιτικές του πεποιθήσεις επί σκηνής με τη φράση: “Ντρεπόμαστε για την καταγωγή μας από το Τέξας, την πολιτεία καταγωγής του προέδρου Μπους». Ακολουθεί εμπάργκο των προϊόντων τους από τους κάντρι ραδιοσταθμούς, τελετουργικές σκηνές καύσης των CDs τους από το οργισμένο κοινό, ακραίες αντιδράσεις στις συναυλίες τους, πιέσεις δημόσιας ανάκλησης της δήλωσής τους και εξοστρακισμός τους από τη μουσική κοινότητα.

Το πολύτιμο αυτό ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει τους μηχανισμούς μαζικής χειραγώγησης της νεοσυντηρητικής Αμερικής, που οδηγούν σε νομιμοποιημένη λογοκρισία των “αντιφρονούντων”. Πρόκειται επίσης για μια εξαιρετική μελέτη πάνω στην αμερικανική παράδοση του κεντρικού ιδεολογικού ελέγχου που ασκεί η εξουσία στους εκπροσώπους των ΜΜΕ. Παράλληλα, η περίπτωση των τριών κοριτσιών είναι ενδεικτική του συντηρητικού κατεστημένου της παραδοσιακής κάντρι μουσικής σκηνής - ένα κατεστημένο που, ευτυχώς, ξεχωρίζει σαν τη... μύγα στο γάλα της ακραία φιλελεύθερης μουσικής κοινότητας.

Το φιλμ καταγράφει την περιπέτεια ενοχοποίησης των Dixie Chicks χωρίς ιδεοληπτικούς συναισθηματισμούς, αναδεικνύοντας τόσο το κουράγιο και τις ζηλευτές αντοχές των κοριτσιών (χαρακτηριστικά που πηγάζουν από την αδιαπραγμάτευτη στάση ζωής τους), όσο και το αστείρευτο μουσικό τους ταλέντο, τα οποίο τελικά τους απέφερε την τελική δικαίωση (με τον θρίαμβό τους στα φετινά μουσικά βραβεία Γκράμι) και ένα νέο, μαζικότερο και προοδευτικότερο ακροατήριο στην Αμερική και στον υπόλοιπο πλανήτη. Η ταινία (τη σκηνοθεσία της οποίας υπογράφουν δύο γυναίκες - μία εκ των οποίων έχει ήδη βραβευθεί με Όσκαρ) συμμετείχε στο πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης.

Shut Up And Sing
Είδος: Μουσικό ντοκιμαντέρ, ΗΠΑ.
Σκηνοθεσία: Μπάρμπαρα Κοπλ, Σεσίλια Πεκ.
Πρωταγωνιστούν: Dixie Chicks (Νάταλι Μέινς, Έμιλι Ρόμπινσον, Μάρτι Μαγκουάιαρ).


Λαίδη Τσάτερλι
Στη συντηρητική Βρετανία της δεκαετίας του 1920, η νεαρή Κονστάνς Τσάτερλι περνά το χρόνο της απομονωμένη από τον πρόσφατα ανάπηρο σύζυγό της και τον έξω κόσμο. Στη διάρκεια των ατελείωτων μοναχικών περιηγήσεών της στο αχανές κτήμα της, γνωρίζει τον αγροφύλακά του. Η γνωριμία τους την οδηγεί σε μια παθιασμένη ερωτική σχέση μαζί του, που υπερβαίνει τις συμβάσεις και τα κοινωνικά ταμπού της εποχής.

Το εξαιρετικό μυθιστόρημα του D. H. Lawrence έχει γνωρίσει αρκετές κινηματογραφικές και τηλεοπτικές μεταφορές, από στυγνά ακαδημαϊκές έως ελαφρώς πορνογραφικές. Το πόνημα της Πασκάλ Φεράν αποτυπώνει το πνεύμα του βιβλίου, εκφράζοντας τον περιρρέοντα ερωτισμό και χρησιμοποιώντας τον για να αποδώσει την τοιχογραφία μιας εποχής στο μεταίχμιο της μετάλλαξης από τον κοινωνικό συντηρητισμό στην αναπόφευκτη φιλελευθεροποίηση της μεταβιομηχανικής επανάστασης. Το φιλμ αποτέλεσε τεράστια εμπορική επιτυχία στη Γαλλία και απέσπασε πέντε βραβεία Σεζάρ (τα γαλλικά κινηματογραφικά βραβεία ποιότητας).

Lady Chatterley
Είδος: Κοινωνική, Γαλλία.
Σκηνοθεσία: Πασκάλ Φεράν.
Διανομή: Μαρίνα Χαντς, Ζαν Μαρί Κουλός, Ιπολίτ Ζιραρντό, Ελέν Αλεξαντρίδις.


Μολιέρος
Στα μέσα του 17ου αιώνα, ο νεαρός Μολιέρος καταλήγει στη φυλακή μετά από τη χρεοκοπία του αποτυχημένου θιάσου του. Τον απελευθερώνει ένας γάλλος ευγενής, ο οποίος του αναθέτει μια ασυνήθιστη αποστολή: την καλλιτεχνική του καλλιέργεια, με απώτερο σκοπό την “αποπλάνηση” μιας σαγηνευτικής νεαρής κοπέλας. Η κατάσταση περιπλέκεται, όταν αποκαλύπτεται ότι ο ευγενής είναι παντρεμένος με μια εξαιρετική γυναίκα.

Ενδιαφέρουσα ταινία εποχής που δανείζεται ιστορικά στοιχεία για να ερμηνεύσει -σεναριακή αδεία- τα κίνητρα ενός εκ των σημαντικότερων συγγραφέων του γαλλικού Διαφωτισμού. Αν η ιδέα σας θυμίζει τον βραβευμένο με Όσκαρ “Ερωτευμένο Σαίξπηρ”, δεν έχετε πέσει και πολύ έξω... Εξαιρετικό το καστ, συμπαθητικές οι κλασικές λογοτεχνικές αναφορές του σεναρίου.

Moliere
Είδος: Εποχής, Γαλλία.
Σκηνοθεσία: Λοράν Τιράρ.
Διανομή: Ρομάν Ντουρί, Φαμπρίς Λουκινί, Λάουρα Μοράντε.



Miss Potter
Η Μπέατριξ Πότερ είναι μία από τις πιο διάσημες συγγραφείς παιδικών μυθιστορημάτων που παρήγαγε η Βρετανία στις αρχές του 20ου αιώνα. Η ταινία καταγράφει τη ζωή της, από την εποχή που ψάχνει απεγνωσμένα εκδότη για το πρώτο βιβλίο της με ήρωα τον Πίτερ Ράμπιτ -που παραμένει δημοφιλέστατο στην αγγλοσαξονική παιδική λογοτεχνία- μέχρι τον ατυχή της δεσμό με τον εκδότη της, λόγω των αντιρρήσεων της αριστοκρατικής οικογένειάς της.

Ακαδημαϊκή καταγραφή ενός ανολοκλήρωτου βρετανικού ειδυλλίου του περασμένου αιώνα, με πολλά σεναριακά και ερμηνευτικά προβλήματα. Ακόμη κι αν η καθαρά τηλεγενής βιογραφική αισθητική δεν αποτελέσει τροχοπέδη στην απόλαυση της, η ταινία προβάλλει άστοχα τις γνωστές, εκνευριστικές μανιέρες της Ρενέ Ζελγουέγγερ (η οποία έχει τυποποιήσει κάκιστα την εικόνα της τυπικής νευρωτικής αγγλίδας), τη χαμηλών τόνων ερμηνεία του Γιούαν Μαγκρέγκορ και δεν εκμεταλλεύεται την εξαιρετική παρουσία της Έμιλι Γουότσον (η οποία θα ήταν ιδανική στον πρωταγωνιστικό ρόλο).

Miss Potter
Είδος: Κοινωνική, Βρετανία, ΗΠΑ.
Σκηνοθεσία: Κρις Νούναν.
Διανομή: Ρενέ Ζελγουέγγερ, Γιούαν Μαγκρέγκορ, Έμιλι Γουότσον.
Πηγή: Τέο Ιωάννου