Και οι πράκτορες έχουν ψυχή!

Και οι πράκτορες έχουν ψυχή!
Κοσμοπολίτικο στιλ, κατακτήσεις, ηρωισμός, κυνισμός, φλεγματικό χιούμορ, ελκυστικοί και εφήμεροι “κακοί”, έξι γοητευτικοί ερμηνευτές. Μετά από 45 χρόνια στο κινηματογραφικό κουρμπέτι, ο Τζέιμς Μποντ τα έχει δει, κάνει και κερδίσει όλα. Κι όμως, όχι μόνο δε λέει να αποσυρθεί, αλλά ούτε καν διανοείται να αναφωνήσει “been there, done that, bought the t-shirt”! Για πολλές δεκαετίες η ερώτηση – κλειδί όσον αφορά στον 007 ήταν “πώς ένας ψυχροπολεμικός ήρωας καταφέρνει να παραμένει επίκαιρος στην μετά το “τέλος της ιστορίας” εποχή. Μετά από 22 ταινίες το νέο ερώτημα είναι “ποια πλευρά του χαρακτήρα του δεν έχουμε ακόμη εξερευνήσει”.

Με τον ερχομό του Ντάνιελ Κρεγκ στο προπέρσινο “Casino Royale”, οι προθέσεις των κινηματογραφικών “πατέρων” του Μποντ ήταν εμφανείς. Θα προσπαθούσαν να δώσουν ψυχή σε έναν ήρωα που βάσισε τη διαχρονική του επιτυχία στην παντελή έλλειψή της. Η ακαταμάχητη έλξη που ασκεί ο πράκτωρ 007 σε τρεις διαδοχικές γενιές σινεφίλ, είχε πάντα να κάνει με τον καρτουνίστικο χαρακτήρα του. Σε αντίθεση με άλλους ήρωες δράσης, ο Μποντ σπάνια έπαιρνε τον εαυτό του σοβαρά. Φόραγε το σμόκιν του, σκότωνε τους κακούς, διακόρευε το (ή τα, αναλόγως των ηθών της εποχής) κορίτσι(α) και γύρναγε ατσαλάκωτος στο διαμέρισμά του, έτοιμος για νέες περιπέτειες.

Η πρόκληση για τους παραγωγούς του πιο διαχρονικού (μαζί με τους Rolling Stones) φαινόμενου της ποπ κουλτούρας ήταν μεγάλη. Με το “Casino Royale” πέτυχαν το πρώτο μέρος του στόχου τους, κάνοντας reset στο χαρακτήρα του ήρωα και ξαναγράφοντας την ιστορία ενός κυνικού και βίαιου πράκτορα που ερωτεύεται σφόδρα μια έξυπνη, ραδιούργα γυναίκα, η οποία τον προδίδει παγιδευμένη στα προσωπικά της αδιέξοδα. Το άξεστο προφίλ και η ερμηνευτική ευλυγισία του Κρεγκ έκαναν τη στροφή του ήρωα πιστευτή και την ταινία τεράστια εμπορική επιτυχία.

Το “Quantum Of Solace” είναι το πρώτο πραγματικό sequel στην ιστορία του Μποντ, καθώς ξεκινά ακριβώς από την τελευταία σκηνή του ”Casino Royale”. Ο 007 ψάχνει αυτόν που χειραγωγούσε την αγαπημένη του Βέσπερ και σιγά σιγά αποκαλύπτει ένα επιχειρηματικό δίκτυο “εμπορίου τρομοκρατίας” που στοχεύει στην εκμετάλλευση φυσικών πόρων του Τρίτου Κόσμου. Στην πορεία του σκληρού και αδιαπραγμάτευτου αγώνα του, ο Βρετανός πράκτορας βρίσκεται αντιμέτωπος τόσο με την κατασκοπική κοινότητα που τον δημιούργησε, όσο και με την εκδικητική του φύση, που αποτελεί το κυρίαρχο κίνητρο των ενεργειών του.

Κάτω από τις σκηνοθετικές οδηγίες του υποσχόμενου Μαρκ Φόστερ (“Monster’s Ball”, “Finding Neverland”, “Stay”), ο Μποντ συνειδητοποιεί την ασταθή θέση του στη σύγχρονη γεωπολιτική σκακιέρα και αυτοψυχαναλύεται, χωρίς, όμως, ούτε μία στιγμή να χάσει το δολοφονικό του ένστικτο! Η ταινία ξεκινά με καταιγιστικά πυρά σε μία εντυπωσιακή καταδίωξη αυτοκινήτων και τελειώνει με τον ήρωα να καταπολεμά την εκδικητική του φύση, συνειδητοποιώντας το χαρακτήρα του σκακιστικού πιονιού στο οποίο έχει εξελιχθεί.

Γι’ αυτό και μόνο το επίτευγμά του, το “Quantum Of Solace” βγαίνει θριαμβευτής από την αρένα των πηγμένων στα CGI εφέ σύγχρονων ταινιών δράσης. Και δεν είναι το μόνο. Πέρα από τις συνήθεις εξωτικές τοποθεσίες (Ιταλία, Αυστρία, Λατινική Αμερική) και τις συναρπαστικές σκηνές δράσης –μερικές εκ των οποίων προϋποθέτουν χρήση... δραμαμίνης- η ταινία βασίζεται και σε μια χούφτα χαρακτήρων που επιστρέφουν από το “Casino Royale” για να αναλυθούν βαθύτερα, να εξελιχθούν και να προσθέσουν περισσότερη ουσία στον εφήμερο και γεμάτο ευφυείς “κακούς” και femmes fatales περίγυρο του 007 – ειδικά στη Τζούντι Ντεντς ως “M” και στον Τζέφρι Ράιτ ως Φίλιξ Λάιτερ, μόνιμο αρωγό του Μποντ στη CIA.

Το “Quantum Of Solace” διεκδικεί χωρίς αναστολές τον τίτλο μιας εκ των πιο ουσιαστικών ταινιών στη μυθολογία του Βρετανού υπερπράκτορα. Μην εκπλαγείτε αν ακόμη και οι πιο ανυποχώρητοι αρνητές της επιλογής του Ντάνιελ Κρεγκ για το ρόλο του νέου Μποντ υποκλιθούν πλήρως στη δεύτερη αυτή ταινία του. Ο Κρεγκ είναι ίσως ο πρώτος Μποντ που καταφέρνει να προσδώσει στον "χάρτινο" ήρωά του όχι μόνο σάρκα και οστά, αλλά και απρόσμενα αποθέματα ψυχής...

* Η ταινία προβάλλεται στις αίθουσες από τις 6 Νοεμβρίου
Πηγή: Τέο Ιωάννου