Κλείσιμο

DW: Τα αναπάντητα ερωτήματα της πτήσης 4U9525

Στην πόλη Χάλτερν της Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας, που θρηνεί 18 νεκρούς, 16 μαθητές και δύο καθηγήτριες, θα γίνει το απόγευμα οικουμενική επιμνημόσυνη δέηση για τα θύματα του αεροσκάφους της Germanwings. Επειδή αναμένεται πολύς κόσμος η λειτουργία θα ακούγεται και με μεγάφωνα στον περίβολο του ναού. Στον τόπο του δυστυχήματος στις γαλλικές Άλπεις βρίσκονται ήδη οι επικεφαλής της Lufthansa και της Germanwings Κάρστεν Σπόρ και Τόμας Βίνκελμαν για να τιμήσουν τη μνήμη των 150 θυμάτων και να μιλήσουν με τους συγγενείς τους, όπως ανέφερε εκπρόσωπος της εταιρείας. Στη συνέχεια προγραμματίζεται συνέντευξη τύπου.

Γνώριζαν οι γιατροί ότι ήταν πιλότος;

Με την παρέλευση των ημερών βγαίνουν στο φως περισσότερα στοιχεία για τις συνθήκες που οδήγησαν στην τραγωδία. Με ανακοίνωσή της η Lufthansa παραδέχθηκε ότι η σχολή εκπαίδευσης πιλότων της Βρέμης, στην οποία φοίτησε ο συγκυβερνήτης, γνώριζε ήδη από το 2009, όταν είχε διακόψει τη φοίτηση για ένα εξάμηνο διότι έπασχε από κατάθλιψη. Σε ένα μέιλ μάλιστα είχε ενημερώσει τη σχολή για ένα μείζων επεισόδιο κατάθλιψης που βρίσκονταν σε ύφεση. Στην ίδια ανακοίνωσή της η Lufthansa ενημερώνει ότι έχει παραδώσει στην εισαγγελία του Ντίσελντορφ όλη την ηλεκτρονική αλληλογραφία και ότι άλλο σχετικό στοιχείο διαθέτει για τον συγκυβερνήτη προκειμένου να τη βοηθήσει στο έργο της.

Στον κανονισμό 1178 / 2011 της ΕΕ, που έχει δημοσιευθεί στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ, αναγράφονται οι προϋποθέσεις για να γίνει κάποιος πιλότος. Ανάμεσά τους αναφέρεται ότι υποψήφιοι με ψυχιατρικά προβλήματα θα πρέπει να προσκομίσουν βεβαίωση ικανοποιητικής πορείας της υγείας τους. Και αυτή δεν ήταν ικανοποιητική για τον συγκυβερνήτη πολλές εβδομάδες πριν από τη μοιραία πτήση, αλλά και την ημέρα της πτήσης, αφού είχε πάρει αναρρωτική άδεια μετά από ιατρικές εξετάσεις στην πανεπιστημιακή κλινική του Ντίσελντορφ. Από τις ανακριτικές αρχές έγινε γνωστό ότι ο συγκυβερνήτης έπασχε σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις από διπολική διαταραχή με μανιοκαταθλιπτικά επεισόδια. Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν οι θεράποντες ιατροί γνώριζαν ότι ήταν πιλότος και ότι θα μπορούσαν να κινδυνεύσουν επιβάτες λόγω της πάθησής του; Το ερώτημα έχει μεγάλη σημασία ως προς το ποινικό κομμάτι της υπόθεσης.

Γιατί η εταιρεία δεν ζητούσε τακτικά ιατρικές βεβαιώσεις;

Σε ότι αφορά το ψυχιατρικό μέρος τίθεται το ερώτημα εάν οι ψυχιατρικές ασθένειες, όταν διαγνωστούν σωστά, αποκλείουν εφόρου ζωής έναν πιλότο από το πιλοτήριο. Οι πρόοδοι στην ιατρική και η διαφοροποιημένη ματιά της κοινωνίας την εποχή μας απέναντι σε αυτές τις ασθένειες, έχουν οδηγήσει στην πεποίθηση ότι ένας πιλότος με τάσεις αυτοκτονίας ή αυτοτραυματισμού δεν είναι κατ΄ανάγκη ακατάλληλος για αυτό το επάγγελμα. Αλλά χρειάζεται σωστή διάγνωση ιατρού ότι είναι και πάλι υγιής.

Επειδή όμως υπάρχει πάντα ο κίνδυνος υποτροπής οι γιατροί είχαν σημειώσει στην καρτέλα υγείας του συγκυβερνήτη ότι θα έπρεπε να υποβάλλονταν τακτικά σε ιατρικές εξετάσεις. Αυτή η σημαντική σημείωση ήταν γνωστή στη Lufthansa. Και το ερώτημα είναι γιατί η αεροπορική εταιρεία δεν ζητούσε ανά τακτά χρονικά διαστήματα ιατρικές βεβαιώσεις. Η απάντηση της Lufthansa είναι ότι οι πιλότοι υποχρεούνται από μόνοι τους να δηλώνουν τις ασθένειές τους. Βέβαια, ο συγκυβερνήτης αναζήτησε γιατρό, ήξερε ότι δεν ήταν υγιής, αλλά το απέκρυψε από τον εργοδότη του για να μη χάσει τη δουλειά του.

Πηγή: Πηγή: Deutsche Welle - Ειρήνη Αναστασοπούλου / Suddeutsche Zeitung, epd, afp