Η Επανάσταση των Ανδροειδών

Κάθε κινητό τηλέφωνο αποτελεί στην ουσία έναν μικρό υπολογιστή —διαθέτει επεξεργαστή, μνήμη, οθόνη, αποθηκευτικό χώρο, κλπ. Όπως οι υπολογιστές γραφείου, έτσι και τα κινητά έχουν το λειτουργικό τους σύστημα —ή γενικότερα το "λειτουργικό περιβάλλον". Στο χώρο των υπολογιστών γραφείου τα πράγματα είναι λίγο-πολύ ενοποιημένα, με την πλειοψηφία τους να χρησιμοποιεί τα Windows της Microsoft. Είναι εξαιτίας αυτής της ενοποίησης που μπορούμε να επιλέξουμε από μια τεράστια ποικιλία προγραμμάτων, σίγουροι ότι αυτό που επιλέγουμε κάνει για τον υπολογιστή μας.

Το αντίθετο ακριβώς συμβαίνει στο χώρο της κινητής τηλεφωνίας. Έως πρόσφατα, τουλάχιστον, κάθε εταιρία κινητών τηλεφώνων (Nokia, Sony-Ericsson, LG, κλπ) είχε το δικό της, κλειστό σε τρίτους, λειτουργικό σύστημα, το οποίο αξιοποιούνταν μόνο από τους τεχνικούς της για την ανάπτυξη των βασικών λειτουργιών κάθε συσκευής. Ούτως ή άλλως, η πλειοψηφία των κινητών διέθετε αργούς επεξεργαστές, λίγη μνήμη και μικρή οθόνη, περιορισμοί οι οποίοι καθιστούν από δύσκολη έως αδύνατη την ανάπτυξη σύνθετων εφαρμογών.

Αυτή υπήρξε έως τώρα η κατάσταση στο χώρο των κινητών τηλεφώνων, με δυο εξαιρέσεις. Η πρώτη εξαίρεση είναι ο τομέας των παιχνιδιών, όπου χάρη στην πλατφόρμα ανάπτυξης Mobile Java (J2ME), η οποία περιλαμβάνεται στην πλειοψηφία των κινητών τηλεφώνων, μπορούσε κανείς να δημιουργήσει παιχνίδια κατάλληλα για τα περισσότερα κινητά της αγοράς. Δυστυχώς, πέρα από τα παιχνίδια, η πλατφόρμα Mobile Java είχε πολλούς περιορισμούς που καθιστούσαν δύσκολη την ανάπτυξη εφαρμογών που θα εκμεταλλεύονταν όλες τις λειτουργίες ενός κινητού.

Η δεύτερη εξαίρεση είναι τα "Έξυπνα κινητά" (smartphones). Εδώ, τόσο οι αυξημένες ικανότητες των συσκευών (μεγάλη οθόνη, γρήγοροι επεξεργαστές, κλπ) όσο και η αυξημένη ζήτηση από πλευράς των επαγγελματιών χρηστών για εφαρμογές γραφείου και παραγωγικότητας επέτρεψαν την ανάπτυξη πληθώρας λογισμικού. Ιδιαίτερο ρόλο έπαιξε, βέβαια, και η παγίωση της αγοράς των έξυπνων κινητών σε ορισμένα λειτουργικά περιβάλλοντα κοινά ανάμεσα σε πολλές εταιρίες, όπως η πλατφόρμα Windows Mobile (Motorola, Samsung, HP, Asus, Palm, κ.α.) και η πλατφόρμα Symbian (Nokia, Sony-Ericsson, Samsung, κ.α.). Αυτό είναι σημαντικό, καθώς μπορεί κάποιος να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα για μια από τις δυο πλατφόρμες, γνωρίζοντας ότι αυτό θα «τρέχει» σε όλα τα κινητά που την υποστηρίζουν, ανεξαρτήτως κατασκευαστή.

Όπως είπαμε, αυτή υπήρξε η έως τώρα κατάσταση στο χώρο των κινητών τηλεφώνων. Σήμερα, τα πράγματα αρχίζουν να αλλάζουν. Καταρχήν, η ολοένα μεγαλύτερη αύξηση των ικανοτήτων των κινητών τηλεφώνων μετατρέπει κάθε συσκευή σε δυνάμει "έξυπνο κινητό". Μια σημερινή "μεσαία" συσκευή δεν έχει πολλά να ζηλέψει από ένα έξυπνο κινητό προ διετίας —αν δεν υπερτερεί κι’ όλας σε επεξεργαστική ισχύ.

Έπειτα, η ανάπτυξη ευρυζωνικών
δικτύων κινητής τηλεφωνίας υψηλών ταχυτήτων, καθιστά αναγκαία την ανάπτυξη του απαραίτητου λογισμικού για την αξιοποίηση τους. Ένα δίκτυο δεδομένων 3G δεν έχει νόημα χωρίς τις αντίστοιχες εφαρμογές —όπως διασύνδεση με τις υπηρεσίες διαδικτύου νέας γενιάς (Web 2.0 services), τηλεδιάσκεψη, βίντεο κατά βούληση (video on demand), κοινωνικές εφαρμογές (social software), εφαρμογές που λαμβάνουν υπόψη τους την τοποθεσία του χρήστη (location based services), κλπ.

Μια πρώτη γεύση πήραμε με το iPhone, η παρουσίαση του οποίου πέρυσι προκάλεσε πάταγο στην αγορά κινητής τηλεφωνίας. Να μια συσκευή που ελάχιστα είχε να ζηλέψει από έναν επιτραπέζιο υπολογιστή, η οποία μάλιστα τρέχει μια έκδοση του ίδιου λειτουργικού περιβάλλοντος που τρέχουν οι επιτραπέζιοι υπολογιστές της Apple. Πέραν αυτού, παρέχει μια πλατφόρμα ανάπτυξης λογισμικού (Software Development Kit, SDK) η οποία επιτρέπει την ανάπτυξη κάθε είδους εφαρμογής, από παιχνίδια έως λογιστικά πακέτα.

Ταυτόχρονα, στο κινητό παρέχεται ενσωματωμένη εφαρμογή τύπου "ηλεκτρονικό κατάστημα", που επιτρέπει να διαλέξεις το επιθυμητό πρόγραμμα από μια λίστα και αυτό να εγκατασταθεί διαδικτυακά στο κινητό σου σε δευτερόλεπτα. Ενδεικτικό της τεράστιας ζήτησης του κοινού είναι ότι στο πρώτο τριήμερο που λειτούργησε το "ηλεκτρονικό κατάσταστημα" πουλήθηκαν δέκα εκατομμύρια εφαρμογές. Ακριβώς στην εποχή όπου οι καταναλωτές είναι πιο ώριμοι από ποτέ για μια πλατφόρμα ανάπτυξης κινητών εφαρμογών, οι πάλαι ποτέ κραταιές Windows Mobile και Symbian μοιάζουν ήδη χθεσινές μπροστά στις ανεπτυγμένες δυνατότητες γραφικών και πολυμέσων που παρέχει η πλατφόρμα iPhone SDK. Το κενό έρχεται να καλύψει μια εταιρία νεοεισερχόμενη στο χώρο, αλλά κάθε άλλο παρά άγνωστη: η Google, με μια πρόταση που ήδη προκαλεί αναταραχή στην αγορά.

Πρόκειται για την πλατφόρμα ανάπτυξης λογισμικού με την ονομασία Ανδροειδές (Android), η οποία παρέχει εργαλεία και τεχνολογίες κατάλληλα για την ανάπτυξη εφαρμογών νέας γενιάς, με πλήρη αξιοποίηση των πολυμεσικών και άλλων ικανοτήτων των σύγχρονων κινητών. Σε αντίθεση, μάλιστα, με την Apple, η οποία κατασκευάζει η ίδια λογισμικό και συσκευή, η Google επέλεξε το δρόμο της συνεργασίας με κάθε ενδιαφερόμενη εταιρία κατασκευής κινητών τηλεφώνων. Άλλωστε το Android μπορεί να "τρέξει" σε οποιοδήποτε κινητό τηλέφωνο πληροί ορισμένα τεχνικά κριτήρια.

Το Android πλασάρεται ως ενιαία λύση για το λειτουργικό περιβάλλον συσκευών τρίτης γενιάς. Έτσι, πέρα από την πλατφόρμα ανάπτυξης την οποία θα εξετάσουμε στην συνέχεια περιλαμβάνει και μια σειρά εφαρμογών βασικών για κάθε συσκευή, όπως πρόγραμμα αποστολής και λήψης SMS, ημερολόγιο, κομπιουτεράκι, φυλλομετρητή, τηλεφωνικό κατάλογο, κλπ. Ουσιαστικά καλύπτει πλήρως το περιβάλλον λειτουργίας (μενού, βασικές εφαρμογές, κλπ) του κάθε κινητού. Το κύριο ενδιαφέρον βρίσκεται στα περαιτέρω, δηλαδή στις δυνατότητες που παρέχει η πλατφόρμα ανάπτυξης Android για τους τρίτους κατασκευαστές λογισμικού για την ανάπτυξη εφαρμογών που αξιοποιούν τρισδιάστατα και δισδιάστατα γραφικά, πολυμέσα, ικανότητες δικτύωσης, GPS κλπ.

Επειδή το Android βρίσκεται
ακόμα σε δοκιμαστικό στάδιο (με τελική ημερομηνία κυκλοφορίας κάπου στο δεύτερο εξάμηνο του 2008) είναι νωρίς για να προβλέψουμε την απήχηση του στην αγορά. Ήδη όμως μεγάλες εταιρίες του χώρου —όπως οι Intel, Motorola, Qualcomm, T-mobile και NVIDIA- προχώρησαν με την Google στην δημιουργία της Συμμαχίας Ελεύθερου Κινητού (Open Handset Alliance) με σκοπό την προώθηση της πλατφόρμας Android. Απομένει να δούμε αν θα ακολουθήσουν και οι επικρατούσες κατασκευάστριες κινητών, όπως η Nokia και η Sony-Ericsson ή θα ακολουθήσουν τον δικό τους μοναχικό δρόμο, φοβούμενες τον έλεγχο που ασκεί η Google στο εγχείρημα. Σε κάθε περίπτωση, με την νέα, δεύτερη έκδοση του λογισμικού του iPhone ήδη σε κυκλοφορία, και εν αναμονή των πρώτων συσκευών βασισμένων στο Android, το μέλλον στα κινητά τηλέφωνα νέας γενιάς αναμένεται εντυπωσιακό.
Πηγή: Γράφει η Λαμπρινή Χ. Θωμά