Επιστήμονες επιχειρούν να κλωνοποιήσουν προϊστορικό άλογο και μαμούθ

Η ανακάλυψη ενός παγωμένου πουλαριού ηλικίας 42.000 ετών στη Σιβηρία επεφύλασσε στους επιστήμονες μία μεγάλη έκπληξη: το τέλεια διατηρημένο κουφάρι του ζώου περιείχε το αίμα και τα σωματικά υγρά του.

Αυτή είναι η δεύτερη φορά που ένα ζώο της εποχής των Παγετώνων ανακαλύφθηκε σε αυτή την κατάσταση υποστήριξε ο επικεφαλής του Μουσείου για τα Μαμούθ στο Βορειοανατολικό Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο του Γιακούτσκ, Σεμιόν Γκριγκορίεφ.

Η πρώτη ήταν το 2018 όταν ο Γκριγκορίεφ και οι συνεργάτες του κατάφεραν να εξάγουν αίμα σε υγρή μορφή από το κουφάρι ενός μαμούθ ηλικίας 32.200 ετών.

Ο Γκριγκορίεφ και η ομάδα του σκοπεύουν να κλωνοποιήσουν ένα μαμούθ και άλλα είδη πανίδας της Πλειστόκαινου εποχής και έχουν ήδη ξεκινήσει προσπάθειες να κλωνοποιήσουν το πουλάρι, το οποίο ανήκει στο εξαφανισμένο είδος με την ονομασία Lena. Σύμφωνα με τον Γκριγκορίεφ ωστόσο, απέχουμε αρκετά από αυτό.

Το πουλάρι βρέθηκε το περασμένο έτος κοντά σε έμειναν κρατήρα της ανατολικής Σιβηρίας και ήταν ηλικίας 2 μηνών με ύψος 98 εκατοστών πριν πεθάνει, καθώς κόλλησε στη λάσπη. Το εκπληκτικό είναι ότι ο παγετώνας διατήρησε το δέρμα και τη χαίτη του άτυχου ζώου μέχρι την παραμικρή του λεπτομέρεια. Ακόμα και τα ούρα που βρέθηκαν στο νεκρό σώμα του ζώου ήταν τέλεια διατηρημένα.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η συγκεκριμένη ανακάλυψη τους εξέπληξε, καθώς το αίμα συνήθως πήζει ή μετατρέπεται σε σκόνη ακόμα και σε άριστα διατηρημένα κουφάρια καθώς τα σωματικά υγρά εξατμίζονται σταδιακά. έπειτα από το πέρας χιλιάδων χρόνων. Στην περίπτωση του μαμούθ για παράδειγμα, το αίμα βρέθηκε διατηρημένο μέσα σε πάγο, στο εσωτερικό του σώματός του.

Η αυτοψία στο πουλάρι θα μπορούσε να αποκαλύψει πολλά στοιχεία για την Πλειστοκαινική Σιβηρία, δήλωσε ο Γκριγκόριεφ. Οι ερευνητές θα μελετήσουν τη βιοχημεία των διατηρημένων ούρων καθώς επίσης και τις τροφές που περιέχονται στο έντερο, στοιχεία που θα δείξουν δείγματα των εδαφών και των αρχαίων φυτών που απαντώνται στο στρώμα του πάγου όπου πέθανε το πουλάρι.

Το αίμα ίσως να μην είναι αρκετό να βοηθήσει τους ερευνητές να επιτύχουν τον στόχο τους που είναι η αναβίωση ενός ζώου της εποχής των παγετώνων. Τα ερυθρά αιμοσφαίρια δεν περιέχουν DNA συνεπώς οι ερευνητές επικεντρώνονται στα κύτταρα των μυών και στα εσωτερικά όργανα. Ακόμα και εκεί όμως, το να βρεθεί DNA σε καλή κατάσταση για να χρησιμοποιηθεί για κλωνοποίηση συνιστά μεγάλη πρόκληση. Το DNA ξεκινά να αποδομείται σταδιακά έπειτα από τον θάνατο ενός ζώου, ακόμα και υπό άριστες συνθήκες συντήρησης.

Η ερευνητική ομάδα προσπαθεί να εξάγει άθικτα κύτταρα και ποιοτικό DNA από το νεκρό πουλάρι εδώ και δύο μήνες, χωρίς επιτυχία. Σύμφωνα με τον επικεφαλής, οι ερευνητές θα συνεχίσουν τις προσπάθειές τους τόσο στο Γιακούτσκ, όσο και στο εργαστήριο του συνεργάτη τους Hwang Woo-suk, τον διευθυντή της εταιρείας Sooam Biotech που εδρεύει στη Νότια Κορέα.

Ο Hwang είχε καταδικαστεί για υπεξαίρεση και παραβίαση κανόνων βιοηθικής το 2009, όταν και δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Science τα αποτελέσματα μίας σειρά πειραμάτων πάνω σε κλωνοποιημένα ανθρώπινα βλαστοκύτταρα τα οποία αποδείχτηκε ότι ήταν ψευδή. Στη συνέχεια κράτησε χαμηλό προφίλ πριν τελικά επανέλθεις το προσκήνιο κλωνοποιώντας σκύλους για εύπορους πελάτες. Σϋμφωνα με το περιοδικό Vanity Fair η εταιρεία του έχει κλωνοποιήσει πάνω από 1.000 σκυλιά και εργάζεται με τον Γκριγκορίεφ στις προσπάθεις να κλωνοποιηθεί ένα μαμούθ.
Η ερευνητική ομάδα ελπίζει ότι αν καταφέρει να εξάγει ζωτικό DNA από ένα μαμούθ, θα το εισάγει σε ένα έμβρυο ελέφαντα καθαρό από τη γενετική του πληροφορία, θα εμφυτεύσει το έμβρυο σε έναν ελέφαντα και το μαλλιαρό ζώο θα ξαναγεννηθεί.

Μία παρόμοια διαδικασία θα μπορούσε να ακολουθηθεί και με το αλογάκι Lena. Ένα πρόσφατο ντοκιμαντέρ το οποίο πραγματεύεται αυτές τις προσπάθειες υπό τον τίτλο Genesis 2.0 βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ ταινιών Sundance το 2018.