Κλείσιμο

Η ΕΕ κατηγορεί Facebook, Twitter και Google για τη στάση τους στα fake news

Οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες δεν καταφέρνουν να σημειώσουν επαρκή πρόοδο στην καταπολέμηση της παραπληροφόρησης, προειδοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την περασμένη εβδομάδα. Καθώς πλησιάζουν οι ευρωπαϊκές εκλογές, η υπηρεσία κυβερνοασφάλειας ENISA της ΕΕ, ζήτησε εθνική νομοθεσία για να καταπολεμηθούν τα fake news.

«Πρέπει να δούμε μεγαλύτερη πρόοδο στις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης», ανέφερε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην ανακοίνωση της.

«Οι πλατφόρμες δεν έχουν παράσχει αρκετά στοιχεία που να δείχνουν ότι νέες πολιτικές και εργαλεία αναπτύσσονται έγκαιρα και με επαρκείς πόρους σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ», αναφέρει η δήλωση των Επιτρόπων της ΕΕ που είναι αρμόδιοι για τη Δικαιοσύνη (Βιέρα Γιούροβα), Ψηφιακή Οικονομία και Κοινωνία (Μαρίγια Γκάμπριελ) και Ψηφιακή Ενιαία Αγοράς(Άντρους Άνσιπ).

Οι λέξεις που ειπώθηκαν αντικατοπτρίζουν εκείνες που ήδη εξέφρασε το εκτελεστικό μέλος της ΕΕ τον Ιανουάριο, όταν το Facebook και άλλα κοινωνικά μέσα εξέδωσαν την πρώτη τους έκθεση σύμφωνα με τον εθελοντικό κώδικα πρακτικής κατά της παραπληροφόρησης που συμφωνήθηκε με τους ρυθμιστικούς φορείς της ΕΕ.

Οι εκθέσεις υποτίθεται ότι περιγράφουν λεπτομερώς τη συμμόρφωση των πλατφορμών με τον κώδικα πρακτικής της Κομισιόν, ένα εθελοντικό πλαίσιο που στοχεύει στην εξάλειψη της διάδοσης ψευδών ειδήσεων στο διαδίκτυο.

Η ΕΕ δημοσίευσε την πρώτη έκθεση συμμόρφωσης στον κώδικα την Τρίτη 29 Ιανουαρίου. Οι υπογράφοντες το σύνολο μέτρων περιλαμβάνουν το Facebook, τη Google και το Twitter. Εκείνη την εποχή, ο αρμόδιος Επίτροπος για θέματα Ασφαλείας Κίνγκ περιέγραψε τις πρώτες αναφορές ως «αποσπασματικές, αδιαφανείς και αυτοεπιλεγόμενες».

Facebook

Η δήλωση που έκανε την Πέμπτη η Κομισιόν κυμάνθηκε σε αντίστοιχο τόνο, με το Facebook να κατηγορείται ότι δεν ανέφερε «σχετικά με τα αποτελέσματα των δραστηριοτήτων που αναλήφθηκαν τον Ιανουάριο όσον αφορά τον έλεγχο των τοποθετήσεων διαφήμισης», καθώς και την αποτυχία του να αποκαλύψει «τον αριθμό των ψεύτικων λογαριασμών που καταργήθηκαν λόγω κακόβουλων δραστηριοτήτων που στοχεύουν συγκεκριμένα στην Ευρωπαϊκή Ένωση».

Σε απάντηση, η στάση του Facebook ήταν αμυντική.

«Είμαστε στη διαδικασία ανάπτυξης δεικτών επιδόσεων γύρω από την πολιτική διαφήμιση αλλά αυτές θα είναι διαθέσιμες μόνο όταν το αρχείο των διαφημίσεων ξεκινήσει εκτός ΗΠΑ», δήλωσε ένας εκπρόσωπος του Facebook στο EURACTIV μέσω email.

«Όσον αφορά τον αριθμό των ψεύτικων λογαριασμών που καταργούμε από το Facebook, παρέχουμε ενημερώσεις σχετικά με αυτό στην εξαμηνιαία Έκθεση Διαφάνειας. Παραμένουμε δεσμευμένοι να υποβάλουμε εκθέσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να επισημάνουμε την πρόοδο που σημειώνουμε σε κάθε τομέα που περιγράφεται στον κώδικα».

Τον Ιανουάριο, ο επικεφαλής των παγκόσμιων υποθέσεων στο Facebook, Νίκ Κλέγκ, αποκάλυψε ότι οι πληρωμένες πολιτικές διαφημίσεις θα πρέπει να συμμορφώνονται με μια σειρά νέων κανόνων στην πορεία προς τις Ευρωεκλογές. Τα νέα μέτρα προβλέπεται να κυκλοφορήσουν από το Facebook τον Μάρτιο.

Twitter

Εν τω μεταξύ, το Twitter βρέθηκε αντιμέτωπο με πυρά για έλλειψη δεδομένων που να αποδεικνύουν τη δέσμευσή του να βελτιώσει τον έλεγχο της τοποθέτησης διαφημίσεων, επιπλέον από την αναβολή της ενημέρωσης για τις προσπάθειες να υπάρξει μεγαλύτερη διαφάνεια στις πολιτικές διαφημίσεις.

Το δίκτυο κοινωνικών μέσων τοποθετήθηκε σε πιο συμβιβαστικό τόνο την Πέμπτη.

«Οι εκθέσεις μας θα συνεχίσουν να υπογραμμίζουν τις προσπάθειές μας να διασφαλίσουμε την ασφάλεια, την ακεραιότητα και τη διαφάνεια στην προετοιμασία για τις εκλογές της ΕΕ τον Μάιο», δήλωσε εκπρόσωπος του Twitter στο EURACTIV.

«Προσβλέπουμε να αναλύσουμε στην επόμενη έκθεσή μας νέους κανόνες σχετικά με τη διαφάνεια των διαφημίσεων των πολιτικών εκστρατειών για τις εκλογές».

Οι μετρήσεις που υποβλήθηκαν στην Κομισιόν από την Google «δεν είναι αρκετά συγκεκριμένες και δεν διευκρινίζουν το βαθμό στον οποίο λήφθηκαν  ενέργειες για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης». Μέχρι και την ώρα που γραφόταν αυτό το κείμενο, η Google δεν είχε απαντήσει στα ερωτήματα του EURACTIV.

Να ρυθμίσουμε ή όχι;


Μετά από δύο μη ικανοποιητικές αποδόσεις της έκθεσης συμμόρφωσης, υπάρχουν ορισμένοι που τώρα αρχίζουν να μιλούν πιο ειλικρινά για τη δυνατότητα ρύθμισης.

Επίσης, την Πέμπτη, η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία για την Ασφάλεια στον κυβερνοχώρο (ENISA) δημοσίευσε έγγραφο γνωμοδότησης για την εκλογική κυβερνοασφάλεια σε επίπεδο ΕΕ.

Στο έγγραφο, ο ENISA συνιστά στα κράτη μέλη της ΕΕ να εξετάσουν «την εισαγωγή εθνικής νομοθεσίας για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που σχετίζονται με την διαδικτυακή παραπληροφόρηση». Σε συνδυασμό με τις προσπάθειες της ΕΕ για τη ρύθμιση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης και των ηλεκτρονικών πλατφορμών, αυτό θα «εξασφάλιζε μια εναρμονισμένη προσέγγιση σε ολόκληρη την ΕΕ για την αντιμετώπιση της διαδικτυακής παραπληροφόρησης που έχει στόχο την υπονόμευση της δημοκρατικής διαδικασίας», ανέφερε η υπηρεσία.

Ο Udo Helmbrecht, εκτελεστικός διευθυντής του ENISA, μίλησε για τα κίνητρα πίσω από όσους προσπαθούν να διαταράξουν τη δημοκρατική διαδικασία λέγοντας ότι «μπορούν να είναι πολλαπλά, για παράδειγμα, για οικονομικό κέρδος, φήμη ή για να προκαλέσουν χάος και αναρχία, προσπαθώντας να υπονομεύσουν τη δημοκρατία και να ανατρέψουν την πολιτική αντιπολίτευση».

Και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όμως, δεν είναι λίγοι οι νομοθέτες που πιέζουν για ρύθμιση στον τομέα των ψεύτικων ειδήσεων.

Μετά τη δήλωση της Κομισιόν την Πέμπτη, ο πρόεδρος της φιλελεύθερης ομάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Guy Verhofstadt, εκφράστηκε σε έντονους τόνους.

«Η ακεραιότητα των επερχόμενων ευρωπαϊκών εκλογών και των δημοκρατιών μας κινδυνεύει», έγραψε στο Twitter. «Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι. Η ανάγκη για ρύθμιση είναι πασιφανής».

Στο περιθώριο μιας πρόσφατης διάσκεψης για την κυβερνοασφάλεια που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες, η EURACTIV μίλησε στον αρμόδιο Επίτροπο Aσφαλείας Τζούλιαν Κίνγκ.

Όπως είπε η ρύθμιση θα είναι χωρίς αμφιβολία στο τραπέζι σε περίπτωση που οι πλατφόρμες αποτύχουν να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης.

Ωστόσο, όταν πιέστηκε να δώσει λεπτομέρειες για το εάν η μελλοντική ρύθμιση θα είναι «αναπόφευκτη», ο Κίνγκ είπε ότι «θέλει να δώσει στις πλατφόρμες την ευκαιρία να αποδείξουν τι μπορούν να κάνουν».

Πηγή: Euractiv.gr