Ρούχα και εικαστικά αντικείμενα διακοσμημένα με βακτήρια

Η Βρετανίδα εικαστική καλλιτέχνης 'Ανα Ντουμιτρίου (Anna Dumitiu) συνεχίζει να καινοτομεί πάνω στον άξονα που έχει χαράξει εδώ και μερικά χρόνια: το «πάντρεμα» της τέχνης με την επιστήμη και την τεχνολογία.

Από το στούντιό της στο Μπράιτον, δημιουργεί πρωτοποριακά «υβριδικά» έργα ΒιοΤέχνης (BioArt), τα οποία, μεταξύ άλλων, συνδυάζουν την τέχνη με την μικροβιολογία (αλληλουχίες DNA, βακτήρια, αντιβιοτικά κ.α.).

Οι τελευταίες δημιουργίες της περιλαμβάνουν ρούχα, υφάσματα και άλλα αντικείμενα διακοσμημένα με υπερ-βακτήρια ανθεκτικά στα αντιβιοτικά, με στόχο να αναδείξει την επίπτωση που έχουν οι λοιμώδεις νόσοι στην κοινωνία μας και τους κινδύνους που κρύβει η αυξανόμενη αντίσταση των μικροοργανισμών στα αντιβιοτικά. Η καλλιτέχνης έχει αναπτύξει στενούς δεσμούς με επιστήμονες σε διάφορα μέρη του κόσμου, ιδιαίτερα με μικροβιολόγους.

Η Ντουμιτρίου χρησιμοποιεί σε ένα έργο της "Makde Do and Mend") μετάξι που έχει ενσωματωμένα βακτήρια E.coli, γενετικά τροποποιημένα με τη νέα ισχυρή τεχνική CRISPR, προκειμένου να αφαιρεθεί ένα γονίδιο που τους χαρίζει αντίσταση στα αντιβιοτικά, έτσι ώστε κατά κάποιο τρόπο τα βακτήρια να επανέλθουν στην πιο αντιβιοτικών εποχή.

Ένα άλλο έργο της, το κάλυμμα "MRSA Quilt", εστιάζει στον υπερ-ανθεκτικό χρυσίζοντα σταφυλόκοκκο (MRSA), που κάνει θραύση στα νοσοκομεία όλου του κόσμου. Το ύφασμα περιέχει τόσο τα συγκεκριμένα βακτήρια, όσο και μια βαφή που τα αναγκάζει να γίνονται μπλε.

Ένα άλλο ρούχο της περιέχει DNA από το νεκρό μυκοβακτήριο της φυματίωσης, ενώ μια άλλη δημιουργία της ("Sequence Dress") είναι η προβολή πάνω σε ένα φόρεμα ενός ψηφιακού χάρτη με την αλληλουχία του πλήρους γονιδιώματος του βακτηρίου του χρυσίζοντος σταφυλόκκοκου, με βάση ένα μικροοργανισμό που ελήφθη από το σώμα της ίδιας της Ντουμιτρίου. Το ίδιο το ρούχο περιέχει αποστειρωμένα βακτήρια MRSA και VRSA, ανθεκτικά στα πιο ισχυρά αντιβιοτικά που υπάρχουν σήμερα.

Η έκθεση της Ντουμιτρίου με τίτλο «ΒιοΤέχνη και Βακτήρια» (BioArt and Bacteria) παρουσιάζεται από το τέλος Σεπτεμβρίου έως τον Μάρτιο 2018 στο Μουσείο Ιστορίας της Επιστήμης του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Πηγή: skai.gr