Μοντέλο που μπλοκάρει την παρακολούθηση στο διαδίκτυο σχεδιάζει η Mozilla

Η μη κερδοσκοπική οργάνωση Mozilla, δημιουργός του δημοφιλούς προγράμματος περιήγησης (browser) Firefox, είναι αποφασισμένη να υλοποιήσει σχέδια που θα επιτρέπουν στους χρήστες να μπλοκάρουν τις πιο διαδεδομένες μορφές παρακολούθησης (tracking) των συνηθειών τους στο διαδίκτυο, όπως δήλωσαν στελέχη της εταιρείας.

Η απόφαση της Mozilla έρχεται παρά την έντονη αντίδραση διαφημιστικών εταιρειών, οι οποίες αντιτείνουν ότι η παρακολούθηση των συνηθειών ενός χρήστη είναι απαραίτητη για την εμφάνιση προσωπικά στοχευμένων διαφημίσεων, που αποφέρουν περισσότερα κέρδη και αποτελούν βασική πηγή εισοδήματος για δεκάδες υπηρεσίες του διαδικτύου.

Κύριος στόχος της Mozilla είναι η αντιμετώπιση των αποκαλούμενων cookies, μικροσκοπικών κομματιών κώδικα που τοποθετούνται στους υπολογιστές των χρηστών και συλλέγουν πληροφορίες για τα σάιτ που αυτοί επισκέπτονται σε βάθος εβδομάδων ή και μηνών.

Η έκδοση του Firefox που θα περιέχει τις επίμαχες αλλαγές απέχει ακόμα αρκετούς μήνες από την αγορά, και η εταιρεία δεν έχει προσδιορίσει κάποια ημερομηνία δημοσίευσης. Ωστόσο, στελέχη της Mozilla μίλησαν με μεγάλη αυτοπεποίθηση για τα εργαλεία που αναπτύσσουν προκειμένου να παρεμποδίζουν την τοποθέτηση των cookies στους υπολογιστές των χρηστών.

«Προσπαθούμε να αλλάξουμε την δυναμική, ώστε αυτοί που παρακολουθούν (trackers) να συμπεριφέρονται καλύτερα», δήλωσε χαρακτηριστικά στην Washington Post ο Μπρένταν Έιχ, επικεφαλής του τεχνολογικού τμήματος της Mozilla.

Το μοντέλο μπλοκαρίσματος των cookies εφαρμόζεται επί χρόνια από την Apple στο πρόγραμμα περιήγησης Safari, ωστόσο, η Mozilla υπογραμμίζει πως το δικό της σύστημα επιτρέπει μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων.

Για παράδειγμα, τα cookies θα επιτρέπονται εάν ο εκάστοτε χρήστης δώσει σε μία συγκεκριμένη ιστοσελίδα την άδειά του να εγκαθιστά τέτοια αρχεία στον υπολογιστή του, ή εάν ένας χρήστης επισκέπτεται ορισμένες σελίδες πολύ συχνά (όπως συνηθίζεται με σάιτ κοινωνικής δικτύωσης, αγορών ή ειδήσεων).

Παρά ταύτα, ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις η Mozilla επιθυμεί να προσθέσει όρια. Συνεπώς, όταν για παράδειγμα φεύγουμε από σάιτ που χρησιμοποιούμε και εμπιστευόμαστε (πχ Facebook ή Twitter) και κινούμαστε σε άλλες ιστοσελίδες, τότε η παρακολούθηση θα σταματά.

Η απόφαση της Mozilla έχει αποσπάσει επαίνους από οργανώσεις προστασίας καταναλωτών, ενώ στέλεχος του χώρου ηλεκτρονικής διαφήμισης την αποκάλεσε «πρώτο πυρηνικό πλήγμα».
Πηγή: Newsdesk ΣΚΑΪ