Κλείσιμο

Η ρητή συγκατάθεση των χρηστών «ενοχλεί» την online βιομηχανία

Οι προθέσεις της Επιτροπής να αναγκάσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να ζητούν τη συγκατάθεση των χρηστών κάθε φορά που συνδέονται σε ιστοσελίδες θα καταστρέψουν το διαδικτυακό επιχειρείν και θα «αφήσει πίσω» την ευρωπαϊκή στρατηγική ψηφιακής καινοτομίας, τονίζει η μεγαλύτερη κοινοπραξία on-line βιομηχανίας στην Ευρώπη.

Την περασμένη εβδομάδα η Επίτροπος για τη Δικαιοσύνη και Θεμελιώδη Δικαιώματα Viviane Reding  μίλησε δημόσια αναφορικά με τα διαδικτυακά προσωπικά δεδομένα.  Η Reding είπε ξεκάθαρα ότι θα ζητήσει από όλες τις ιστοσελίδες, συμπεριλαμβανομένων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook, να ζητούν τη ρητή συγκατάθεση των ευρωπαίων χρηστών τους πριν διατηρήσουν τις ΙΡ διευθύνσεις τους.

Μιλώντας την προηγούμενη εβδομάδα (28 Νοεμβρίου) σε συνέδριο για την προστασία δεδομένων που πραγματοποιήθηκε από το αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, η Reding περιέγραψε λεπτομερώς τον τύπο μεταρρυθμίσεων που θα επιδιώξει σε μια γενική αναθεώρηση της οδηγίας του 1995 για την προστασία δεδομένων, που θα κοινοποιήσει στις αρχές του επόμενου έτους.

Η «κατακερματισμένη» προσέγγιση κοστίζει 2.3δις ευρώ ετησίως στην ΕΕ
Η επίτροπος είπε ότι οι μεταρρυθμίσεις θα επιδιώξουν να ενοποιήσουν τα καθεστώτα προστασίας δεδομένων σε όλη την ΕΕ καθώς σήμερα, κάθε κράτος μέλος εφαρμόζει διαφορετικούς κανόνες. Η κατακερματισμένη προσέγγιση κοστίζει στην ΕΕ 2.3δις ευρώ σε χαμένες επιχειρήσεις, ισχυρίστηκε.

«Τα άτομα θα πρέπει να είναι καλά ενήμερα για τις πολιτικές προστασίας δεδομένων και η συγκατάθεσή τους θα πρέπει να είναι συγκεκριμένη και ρητή», υπογράμμισε.

Η βιομηχανία χαιρετίζει την προσπάθεια δημιουργίας ενός ενοποιημένου καθεστώτος προστασίας δεδομένων, αλλά δυσανασχετεί για την επιδίωξη της ρητής συγκατάθεσης από τους χρήστες του διαδικτύου.

Η Reding θα ακολουθήσει το δρόμο του Κοινοβουλίου

Η Επιτροπή βρίσκεται υπό πίεση από το Κοινοβούλιο να προτείνει αυστηρά κριτήρια συγκατάθεσης από τους χρήστες του διαδικτύου. Τον Ιούλιο, το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα εξέδωσε μια έκθεση που έλεγε: «Οι πληροφορίες που παρέχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στους χρήστες αναφορικά με τους σκοπούς και τους διάφορους τρόπους  με τους οποίους γίνεται επεξεργασία των προσωπικών τους δεδομένων θα πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμες, ορατές και κατανοητές για την χρήστη».

«Τα περισσότερα μέλη μας είναι πολύ, πολύ ανήσυχα για αυτή την υπερβολική επέκταση ενός ισορροπημένου καθεστώτος», είπε ο Kimon Zorbas στην EurActiv, αντιπρόεδρος της ΙΑΒ.

Τόνισε ότι μια τέτοια ρήτρα «ρητής συγκατάθεσης» θα παγώσει την ευρωπαϊκή ψηφιακή αγορά.

Oρόσημα
Τέλη Ιανουαρίου 2012: Η Επιτροπή θα δημοσιεύσει την Οδηγία για την Προστασία Δεδομένων

Ιστορικό
Οι υπάρχοντες κανόνες της ΕΕ για την προστασία δεδομένων υιοθετήθηκαν το 1995, όταν ακόμη η δυναμική του διαδικτύου δεν είχε συνειδητοποιηθεί. Σύμφωνα με την ΕΕ, το 1993 το Διαδίκτυο μετέφερε μόλις το 1% όλων των ηλεκτρονικών πληροφοριών, ενώ το 2007 το ποσοστό ήταν περισσότερο από το 97%.

Ενώ ο αυξανόμενος αριθμός προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρει το διαδίκτυο αύξησε τα οφέλη για τους καταναλωτές, βασίζεται επίσης κατά πολύ στη χρήση προσωπικών δεδομένων.

Οι προσωπικές πληροφορίες μπορεί να είναι από οικονομικά στοιχεία, όπως αριθμοί πιστωτικών καρτών ή λεπτομέρειες κατάθεσης σε τραπεζικούς λογαριασμούς, μέχρι και ευαίσθητες πληροφορίες αναφορικά με συνθήκες υγείας ή σεξουαλικές και πολιτικές προτιμήσεις.  

Οι πιθανότητες κατάχρησης τω πληροφοριών είναι απεριόριστες. Η Επιτροπή έχει ήδη καταθέσει διάφορες ιδέες για την βελτίωση της προστασίας των δεδομένων.
Πηγή: EurActiv.gr