Αλαλούμ για αναθεώρηση: Ποια άρθρα κρίθηκαν αναθεωρητέα - ποια απορρίφθηκαν

Nαντίν Χαρδαλιά - skai.gr 

Άνευ προηγουμένου ήταν η σύγχυση που προκλήθηκε στη Βουλή κατά την πρώτη ψηφοφορία για την Αναθεώρηση του Συντάγματος, καθώς η απόφαση των κυβερνητικών βουλευτών να μην ψηφίσουν όλες τις προτάσεις του κόμματός τους οδήγησε στο να βρεθούν σε ισχύ αντιφατικές μεταξύ τους διατάξεις σχετικά με το ίδιο ζήτημα όπως αυτές σχετικά με την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, ενώ το μενού περιλάμβανε και «θρίλερ» με την εμβληματική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για τη θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους.  

«Χάος» με τις διατάξεις για την εκλογή ΠτΔ

Με συντριπτική πλειοψηφία (221 «ΝΑΙ») κρίθηκε αναθεωρητέα η κομβικής σημασίας πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 32 παρ. 4 σχετικά με την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας με απευθείας εκλογή από το λαό στην περίπτωση αποτυχίας εκλογής από τη Βουλή κατόπιν διαδοχικών ψηφοφοριών επί 6 μήνες, ενώ την ίδια απορριπτόταν με μόλις 148 «ΝΑΙ»  η αναθεώρηση τουάρθρου 30 παρ. 1  για εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από το εκλογικό σώμα.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το υφιστάμενο άρθρο 30 που ορίζει ότι η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας γίνεται μόνο από τη Βουλή διατηρείται σε ισχύ κι ως εκ τούτου «καίει» την παράμετρο της κατεύθυνσης του άρθρου 32 για εκλογή από το λαό. Μέχρι να το αντιληφθεί, ωστόσο, αυτό ο οποιοσδήποτε χωρίς εξειδικευμένες γνώσεις συνταγματολόγου στο Κοινοβούλιο επικράτησε το απόλυτο χάος.

ΝΔ: Άτακτη υποχώρηση με «υστεροβουλία»

Η απόρριψη του άρθρου 30 μάλιστα από τους ίδιους τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (συγκέντρωσε 148 ΝΑΙ), οι οποίοι το είχαν προτείνει, προκάλεσε την μήνη της ΝΔ, η οποία καταλόγισε στην κυβέρνηση «άτακτη υποχώρηση με υστεροβουλία», ώστε όπως εκτιμά με «άλλοθι» αυτή να αποσύρουν στην επόμενη κρίσιμη ψηφοφορία του Μαρτίου και την πρόταση για το βασικό άρθρο 32 αναφορικά με την αποσύνδεση της διάλυσης της Βουλής και την προκήρυξη πρόωρων εκλογών από την αποτυχία εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας, «εργαλειοποιώντας» για άλλη μία φορά το ζήτημα για μελλοντικά μικροκομματικά οφέλη.

ΚΚΕ: Όχι σε θεσμικές ακροβασίες
 
Αντίδραση για την εξέλιξη αυτή υπήρξε και από το ΚΚΕ, το οποίο έσπευσε να διαμηνύσει πως οποιαδήποτε άλλη  ερμηνεία πέραν του «πάγου» στην απευθείας εκλογή από το λαό «θα συνιστά πρωτοφανή θεσμική ακροβασία». 
 
Το «θρίλερ» με το άρθρο 3 και τη διπλή καταμέτρηση
 
Με οριακή πλειοψηφία 151 βουλευτών κρίθηκε τελικά αναθεωρητέα και η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 3 παρ. 1 στην κατεύθυνση της θρησκευτικής ουδετερότητας της ελληνικής πολιτείας, όπως προέκυψε από την επίσημη ανακοίνωση του αποτελέσματος παρά το «θρίλερ» που είχε προηγηθεί νωρίτερα λόγω πληροφοριών ότι απορρίφθηκε καθώς συγκέντρωσε μόλις 150 θετικές ψήφους και είχαν προκαλέσει σχόλια περί πολιτικής ήττας της κυβέρνησης.
 
Οι ίδιες πληροφορίες, πάντως, αναφέρουν ότι στην πρώτη καταμέτρηση επί των ψηφοδελτίων να αθροίστηκαν 150 ψήφοι, αλλά κατόπιν επανελέγχου η δεύτερη καταμέτρηση έδειξε 151.
 
Η διαφοροποίηση Κασιμάτη (ΣΥΡΙΖΑ) - οργή της ίδιας
 
Στις γνωστές έως τώρα εκπλήξεις της ψηφοφορίας καταγράφεται αυτή της βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίνας Κασιμάτη, η οποία διαφοροποιήθηκε από την επίσημη γραμμή του κόμματος, καταψηφίζοντας μεταξύ άλλων τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας και δήλωσε «ΠΑΡΩΝ» σε εκείνη για τη θρησκευτική ουδετερότητα.
 
Η εν λόγω διαρροή για το κυβερνών κόμμα αποκαλύφθηκε μέσω του ψηφοδελτίου της, το οποίο είδε το φως της δημοσιότητας, προκαλώντας σύμφωνα με πληροφορίες την οργή της ίδιας.
 
Πού συνέκλιναν ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ
 
Στα ενδιαφέροντα της ψηφοφορίας καταγράφονται 7 άρθρα στα οποία υπήρξε σύγκληση ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ και κρίθηκαν αναθεωρητέα με συντριπτική πλειοψηφία.
 
Η κυβέρνηση στήριξε τις προτάσεις της ΝΔ για το δικαίωμα των βουλευτικών μειοψηφιών να συγκροτούν 2 εξεταστικές επιτροπές ανά κοινοβουλευτική περίοδο (άρθρο 68 παρ. 2), η οποία κρίθηκε αναθεωρητέα με 234 ψήφους, καθώς και εκείνη για την εξομοίωση των στρατιωτικών δικαστών με τους τακτικούς δικαστές (άρθρο 96 παρ. 5) που συγκέντρωσε 233 ψήφους.
 
Αντιστοίχως, η ΝΔ εκτός από τις διατάξεις του άρθρου 32 για την αποσύνδεση της διάλυσης της Βουλής από την αποτυχία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας, στήριξε δια της ψήφου των βουλευτών της και την αναθεώρηση των άρθρων για:

- την ποινική ευθύνη υπουργών (συγκέντρωσε 253 ΝΑΙ)
-τη βουλευτική ασυλία (συγκέντρωσε 237 ΝΑΙ)
-το διορισμό μελών Ανεξάρτητων Αρχών (συγκέντρωσε 231 ΝΑΙ)
 
Συνολικά από τις 36 προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ κρίθηκαν αναθεωρητέες οι 32 και απορρίφθηκαν 4, ενώ από εκείνες της ΝΔ κρίθηκαν αναθεωρητέες 11 μεταξύ των οποίων διάφορες για κατάργηση μεταβατικών διατάξεων.
 
Συνεπώς, στην επόμενη δεύτερη και πιο κρίσιμη ψηφοφορία που θα διεξαχθεί στην Ολομέλεια σε 1 μήνα θα προωθηθούν προς ψήφιση πλέον 43 προτάσεις που κρίθηκαν αναθεωρητέες και τότε θα αποφασιστεί οριστικά πόσες και ποιες εξ αυτών θα παραπεμφθούν τελικά προς αναθεώρηση στην επόμενη Βουλή.
 
Το ενδιαφέρον πλέον στρέφεται στην ανάλυση των ψηφοδελτίων απ’ όπου θα διαπιστωθούν οι ακριβείς «διαρροές» και οι πολιτικοί συσχετισμοί.  
 
Συγκεκριμένα

H εθνική αντιπροσωπεία στις προτάσεις της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ για τις αναθεωρητέες διατάξεις τοποθετήθηκε ως εξής:

- άρθρο 3 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους): 151 "ΝΑΙ", 101 "ΟΧΙ", 19 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 3 παρ.2 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους): 151 "ΝΑΙ", 102 "ΟΧΙ", 19 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 3 παρ. 3 (κατάργηση παραγράφου): 167 "ΝΑΙ", 101 "ΟΧΙ", 4 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 3 (εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης) (προσθήκη ερμηνευτικής δήλωσης προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους): 153 "ΝΑΙ", 115 "ΟΧΙ", 4 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 13 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου): 151 "ΝΑΙ", 101 "ΟΧΙ" , 20 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 21 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση αναγνώρισης κρατικής εγγύησης ενός αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης για όλους μέσα από καθολικές κοινωνικές υπηρεσίες και εισοδηματικές ενισχύσεις): 157 "ΝΑΙ", 99 "ΟΧΙ" , 2 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 21 παρ. 3 (προς την κατεύθυνση αναγνώρισης κοινωνικού δικαιώματος στην υγεία και υποχρέωσης του κράτους να παρέχει καθολική πρόσβαση σε αποτελεσματικές παροχές υγείας μέσω του Εθνικού Συστήματος Υγείας): 157 "ΝΑΙ", 113 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 21 (προσθήκη παραγράφου 7) (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του δημόσιου ελέγχου των βασικών κοινωνικών αγαθών, όπως το νερό και η ηλεκτρική ενέργεια, ώστε τα δίκτυα διανομής τους να υπόκεινται σε καθεστώς δημόσιας υπηρεσίας και να τελούν σε δημόσιο έλεγχο και προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης των κοινών αγαθών): 154 "ΝΑΙ", 115 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 22 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση αναγνώρισης ίσης αμοιβής και ίσης αξίας ανεξάρτητα από την ηλικία): 172 "ΝΑΙ", 96 "ΟΧΙ", 5 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 22 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση συνταγματικής κατοχύρωσης των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό του ελάχιστου μισθού και του δικαιώματος μονομερούς προσφυγής των κοινωνικών εταίρων στη διαιτησία): 115 "ΝΑΙ", 112 "ΟΧΙ", 5 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 22 παρ. 4 (προς την κατεύθυνση της αναγνώρισης ότι η επίταξη υπηρεσιών απαγορεύεται ως μέτρο αντιμετώπισης των συνεπειών απεργίας): 163 "ΝΑΙ", 101 "ΟΧΙ", 6 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 22 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση αναγνώρισης του δικαιώματος στην κοινωνική ασφάλιση υπό την έννοια ότι το κράτος υποχρεώνεται να εξασφαλίζει αποτελεσματική προστασία έναντι όλων των ασφαλιστικών κινδύνων μέσω ενός ενιαίου συστήματος καθολικής κάλυψης, στο πλαίσιο δημόσιου αναδιανεμητικού συστήματος, που λειτουργεί βάσει των αρχών της αλληλεγγύης και της ανταποδοτικότητας): 155 "ΝΑΙ", 112 "ΟΧΙ", 4 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 28 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση της υποχρέωσης κύρωσης με δημοψήφισμα διεθνών συνθηκών που προβλέπουν μεταβίβαση κυριαρχικών αρμοδιοτήτων του κράτους): 154 "ΝΑΙ", 117 "ΟΧΙ", 1 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 30 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 148 "ΝΑΙ", 120 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 32 παρ. 4 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 221 "ΝΑΙ", 46 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 32 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 220 "ΝΑΙ", 47 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 33 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου): 168 "ΝΑΙ", 98 "ΟΧΙ", 5 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 34 παρ. 1 εδ. Β΄ (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 147 "ΝΑΙ", 121 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 35 παρ.2 περίπτ. γ΄(προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 150 "ΝΑΙ", 118 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 37 παρ.2 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης υποχρεωτικής βουλευτικής ιδιότητας για τον πρωθυπουργό) : 153 "ΝΑΙ", 101 "ΟΧΙ", 16 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 38 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης της εποικοδομητικής ψήφου δυσπιστίας): 155 "ΝΑΙ", 115 "ΟΧΙ", "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 41 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 150 "ΝΑΙ", 118 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 44 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης δημοψηφισμάτων με λαϊκή πρωτοβουλία): 152 "ΝΑΙ", 102 "ΟΧΙ", 15 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 54 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης αναλογικού εκλογικού συστήματος): 155 "ΝΑΙ" , 100"ΟΧΙ", 15 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 54 παρ. 4 (προς την κατεύθυνση της δυνατότητας ορισμού από ενιαίο ψηφοδέλτιο έως πέντε (5) βουλευτών απόδημου Ελληνισμού): 158 "ΝΑΙ", 97 "ΟΧΙ", 16 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 54 (εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης) (προς την κατεύθυνση διευκρίνισης ότι πάγιο αναλογικό εκλογικό σύστημα είναι αυτό το οποίο η αναλογία εδρών δεν αποκλίνει περισσότερο από 10% από την αναλογία ψήφων): 153 "ΝΑΙ", 114 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 56 (προσθήκη παραγράφου 5) (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης προσωρινού κωλύματος εκλογιμότητας μετά από τρεις (3) βουλευτικές περιόδους): 158 "ΝΑΙ", 111 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 59 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου): 167 "ΝΑΙ", 97 "ΟΧΙ", 4 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 59 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου): 168 "ΝΑΙ", 97 "ΟΧΙ" , 4 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 62 (προς την κατεύθυνση περιορισμού της βουλευτικής ασυλίας αποκλειστικά στα αδικήματα που σχετίζονται με τη βουλευτική ιδιότητα εντός ή εκτός Βουλής): 237 "ΝΑΙ", 33 "ΟΧΙ", 1 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 73 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας): 168 "ΝΑΙ", 97 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 84 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης της εποικοδομητικής ψήφου δυσπιστίας): 155 "ΝΑΙ", 115 "ΟΧΙ", "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 86 παρ. 3 (προς την κατεύθυνση περιορισμού των προνομιακών ρυθμίσεων περί ποινικής ευθύνης υπουργών, ιδίως μέσω της κατάργησης της αποσβεστικής προθεσμίας και της κατάργησης της δυνατότητας αναστολής της δίωξης της προδικασίας ή της κύριας διαδικασίας): 253 "ΝΑΙ", 17 "ΟΧΙ", "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 86 (εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης) (προς την κατεύθυνση διευκρίνισης ότι το πεδίο ισχύος του άρθρου αναφέρεται αποκλειστικά στα αδικήματα που τελέστηκαν κατά την άσκηση και όχι επ’ ευκαιρία της άσκησης των υπουργικών καθηκόντων): 179 "ΝΑΙ", 92 "ΟΧΙ", "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 101 Α (προς την κατεύθυνση περιορισμού της δυνατότητας ίδρυσης ανεξάρτητων αρχών, της διευκόλυνσης του τρόπου επιλογής των μελών τους και της ενίσχυσης του κοινοβουλευτικού ελέγχου τους): 231 "ΝΑΙ", 34 "ΟΧΙ", "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 102 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης αναλογικού εκλογικού συστήματος στις εκλογές για τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και θέσπισης τοπικών λαϊκών συνελεύσεων, δημοψηφισμάτων και λαϊκών πρωτοβουλιών και αναγνώρισης δυνατότητας απονομής εκλογικού δικαιώματος σε αλλοδαπούς με μόνιμη εγκατάσταση στη χώρα): 168 "ΝΑΙ", 101 "ΟΧΙ", 1 "ΠΑΡΩΝ".

Σύμφωνα με το αποτέλεσμα, δεν πάει σε 2η ψηφοφορία η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για:

- το άρθρο 30 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας), γιατί έλαβε 148 "ΝΑΙ", 120 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ".

- το άρθρο 34 παρ. 1 εδάφιο Β (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας), γιατί έλαβε 147 "ΝΑΙ", 121 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ".

- το άρθρο 35 παρ. 2 περιπτ, γ΄(προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας) γιατί έλαβε 150 ΝΑΙ, 118 ΟΧΙ και 2 ΠΑΡΩΝ.

- το άρθρο 41 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας), γιατί έλαβε 150 "ΝΑΙ", 118 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ"

Συνολικά ψήφισαν 274 βουλευτές. Από την ψηφοφορία απείχαν οι βουλευτές της ΔΗΣΥ, σύμφωνα με την εκπεφρασμένη στάση τους, και μετείχε μόνο ο εισηγητής Ανδρέας Λοβέρδος. Απείχε και η ΚΟ της Ένωσης Κεντρώων, που επίσης είχε προαναγγείλει ότι δεν θα πάρει μέρος στην ψηφοφορία, με εξαίρεση τον Ιωάννη Σαρίδη που ψήφισε. Απουσίαζαν επίσης ο Γ. Κασαπίδης (ΝΔ) και οι Πάνος Καμμένος και Αριστείδης Φωκάς από τους Ανεξάρτητους Έλληνες, και απουσίαζε επίσης ο Στάθης Παναγούλης.

Σε ένα μήνα από σήμερα θα γίνει η 2η ψηφοφορία στην οποία θα μπει προς ψήφιση το σύνολο των άρθρων και των διατάξεων των άρθρων τα οποία έχουν συγκεντρώσει από 151 ψήφους και άνω.