Κλείσιμο

Αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης προανήγγειλε ο Φίλης

Τα βασικά σημεία στόχευσης για την βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα περιλαμβάνουν έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για την κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρυμάτων, περιορισμό αποσπάσεων εκπαιδευτικών εκτός σχολείων και νέα στρατηγικά πλαίσια σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, με αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου προσχολικής αγωγής, αναβάθμιση του λυκείου ως αυτόνομη εκπαιδευτική βαθμίδα και της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης,

Ο υπουργός τόνισε ότι θα συνεχιστεί το έργο της προηγούμενης κυβέρνησης, χωρίς να γίνουν βήματα προς τα πίσω από τις τομές που έχει ανάγκη η εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες. «Το νομοσχέδιο που έχει δημοσιοποιηθεί, θα αποτελέσει μέρος του κοινωνικού διαλόγου για την Παιδεία», είπε ο κ. Φίλης, κάνοντας λόγο για «άμεσες», αλλά και «μακροπρόθεσμες» παρεμβάσεις.

Ο υπουργός σημείωσε: «Αναλαμβάνουμε να ανοίξουμε επιτέλους έναν συντεταγμένο διάλογο, με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα, για τη διαμόρφωση ενός μεταρρυθμιστικού οράματος για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης». Στη συνέχεια πρόσθεσε ότι «χωρίς να πετάμε τα "καλά" που έχουν γίνει», θα αξιοποιηθούν οι εμπειρίες και πρακτικές εντός και εκτός της χώρας, ούτως ώστε «να επανασχεδιαστεί το σχολείο που θέλουμε, αναζητώντας τις πιο πλατιές κοινωνικές και πολιτικές συγκλίσεις».

Υπογράμμισε ότι «ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία πρέπει να γίνει υπόθεση πολλών κοινωνικών ομάδων, με καθοριστική τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, με αίσθηση ευρύτερης κοινωνικής ευθύνης, χωρίς συντεχνιασμούς και αναδιπλώσεις».

Για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Ο κ. Φίλης τόνισε πως στόχος της ηγεσίας του υπουργείου είναι ένα σχολείο που θα αμβλύνει και δεν θα οξύνει τις κοινωνικές ανισότητες, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Θέλουμε, με άλλα λόγια, ένα καλό σχολείο για όλους».

Ο υπουργός Παιδείας προανήγγειλε την καθιέρωση ενός σύγχρονου συστήματος ειδικής αγωγής και παροχής εκπαιδευτικής υποστήριξης για όλα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. «Αυτό σημαίνει ότι προωθούμε στην πράξη εκπαίδευση ίσων ευκαιριών για όλους και όλες». Όπως είπε, το υπουργείο σχεδιάζει την ίδρυση και λειτουργία ενός τουλάχιστον ειδικού σχολείου ανά διεύθυνση εκπαίδευσης.

«Έμπρακτη απόδειξη του ενδιαφέροντός μας για την ειδική αγωγή είναι η κυβερνητική απόφαση να προσληφθεί φέτος επιπλέον προσωπικό περίπου 1.000 άτομα, για την ειδική εκπαίδευση», σημείωσε. Παράλληλα θα προωθηθεί άμεσα ένα νέο και πολυδιάστατο θεσμικό πλαίσιο αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, με στόχο την άμβλυνση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων. «Αυτό σημαίνει ότι προχωρούμε στην επαναφορά, και μάλιστα ποιοτικά αναβαθμισμένης, της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης, που είχαν ουσιαστικά καταργηθεί, καθώς και στην εφαρμογή προγραμμάτων παράλληλης στήριξης των παιδιών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες», είπε.

Γνωρίζοντας – όπως είπε- τα προβλήματα στον χώρο της εκπαίδευσης, δεσμεύτηκε για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών, καθώς επίσης και για τη συνεχή επιμόρφωσή τους, με προτεραιότητα την ανάπτυξη ενός συστήματος αποτίμησης, αλλά και ανάδειξης του έργου των σχολείων και των εκπαιδευτικών.

Το υπουργείο προγραμματίζει σειρά παρεμβάσεων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ώστε να αντιμετωπιστούν δυσλειτουργίες και παθογένειες και να ανοίξει ο δρόμος για τις μεγάλες τομές που έχει ανάγκη το εκπαιδευτικό σύστημα. Η ηγεσία του υπουργείου θα διερευνήσει τη δυνατότητα ενός αριθμού μόνιμων διορισμών μέσα στο 2016, ούτως ώστε να περιοριστεί το πρόβλημα των κενών στα σχολεία. Παράλληλα, σχεδιάζεται, σε συνεννόηση με τα αρμόδια όργανα, η «δραστική μείωση» του αριθμού των αποσπάσεων εκπαιδευτικών, για το σχολικό έτος 2016-17, αρχής γενομένης από τα κόμματα, την αυτοδιοίκηση, την εκκλησιαστική διοίκηση, καθώς και άλλους φορείς κρατικής διοίκησης. Στόχος του υπουργείου, κάθε χρόνο, μέχρι τον Ιούνιο, ξεκινώντας από τον Ιούνιο του 2016, να έχουν, στο μεγαλύτερο βαθμό, οριστικοποιηθεί οι μεταθέσεις, οι αποσπάσεις και οι πίνακες προσλήψεων, ούτως ώστε τα σχολεία να λειτουργούν από την πρώτη μέρα χωρίς τα κενά των τελευταίων χρόνων. Σημειώνεται, επίσης, ότι όσον αφορά τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, περνά και πάλι η σχετική αρμοδιότητα από το υπουργείο Εργασίας στο υπουργείου Παιδείας.

Ο κ. Φίλης χαρακτήρισε «αναγκαία» την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της προσχολικής αγωγής, όσον αφορά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς επίσης και τη συνολική αναδιάρθρωση του σχολικού προγράμματος και των βιβλίων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. «Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε ανοικτά για τον τεράστιο όγκο της διδακτέας ύλης, που οι μεν δάσκαλοι και καθηγητές αδυνατούν να διδάξουν, τα δε παιδιά αδυνατούν να αφομοιώσουν», τόνισε ο υπουργός.

Για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προανήγγειλε την αναβάθμιση του λυκείου ως αυτόνομης εκπαιδευτικής βαθμίδας, καθώς επίσης και τη θεσμοθέτηση νέων τρόπων αποτίμησης της γνώσης με μείωση του χρόνου των εξετάσεων στα Γυμνάσια προς όφελος του διδακτικού χρόνου.
Δεσμεύτηκε να τεθεί άμεσα σε κοινωνική διαβούλευση ένα νέο στρατηγικό πλαίσιο πολιτικής για την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, ενώ προανήγγειλε τη θεσμοθέτηση τέταρτου σχολικού έτους στα ΕΠΑΛ, προαιρετικό και επιδοτούμενο, για όσες και όσους αποφοίτους επιθυμούν να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία.

Προανήγγειλε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, για την θεσμοθέτηση ενός Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου για τις μορφές μάθησης που βασίζονται στην εργασία. Ο κ. Φίλης ανέφερε ότι θα αναληφθούν εκπαιδευτικές δράσεις για την αντιμετώπιση τόσο του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού και της βίας όσο και φαινόμενα διακρίσεων, προκαταλήψεων, ξενοφοβίας και ρατσισμού στο προαύλιο και την αίθουσα. Παράλληλα, σε συνεργασία με τους δήμους, την εκκλησία και ομάδες αλληλεγγύης, θα συσταθεί Παρατηρητήριο κατά της παιδικής φτώχειας, ώστε να αναληφθούν άμεσα πρωτοβουλίες, όπως τα σχολικά συσσίτια.

Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση

Ο υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι ο στόχος του υπουργείου κινείται σε δύο άξονες, σχετικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση: Την αποκατάσταση του «τραυματισμένου» κύρους των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ και την «ακαδημαϊκή και δημοκρατική επανεκκίνηση των Ιδρυμάτων».

Ανακοίνωσε την έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, με την οποία θα καταργηθεί η αρμοδιότητά τους, να επιλέγουν ή να αποκλείουν υποψήφιους πρυτάνεις και κοσμήτορες. «Καταργούμε αυτή την αρμοδιότητα, που αντιβαίνει στα στοιχειώδη δημοκρατικά δικαιώματα των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας», είπε.

Πρόσθεσε πως θα διατηρηθεί το ποσό που διατίθεται για τη φοιτητική μέριμνα, ενώ θα γίνουν ενέργειες για τη διαμόρφωση δομών αλληλεγγύης, για την ανάπτυξη αυτοδιαχειριζόμενων δραστηριοτήτων από τα ιδρύματα, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η σίτιση και η στέγαση για όλους τους οικονομικά αδύναμους φοιτητές.

Αναφορικά με τη «μετανάστευση των νέων επιστημόνων», ο υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε ότι βρίσκεται εκ της κορυφής των προτεραιοτήτων της ηγεσίας του υπουργείου η δρομολόγηση λύσεων για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν νέοι επιστήμονες. 

Πηγή: skai.gr