ΠΟΛΙΤΙΚΗ


Σκαραμαγκάς: Από το Νιάρχο στους Άραβες με εγγυητή το Δημόσιο

Όταν στα μέσα της δεκαετίας του '50 ο Νιάρχος και ο Ωνάσης ανταγωνίζονταν για το ποιος θα πείσει την κυβέρνηση να ιδρύσει ένα σύγχρονο ελληνικό ναυπηγείο, πιθανόν να μην είχαν προβλέψει τη σημερινή φθίνουσα πορεία της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας.

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

 
Όταν στα μέσα της δεκαετίας του '50 ο Νιάρχος και ο Ωνάσης ανταγωνίζονταν για το ποιος θα πείσει την κυβέρνηση να ιδρύσει ένα σύγχρονο ελληνικό ναυπηγείο, πιθανόν να μην είχαν προβλέψει τη σημερινή φθίνουσα πορεία της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας, παρότι η Ελλάδα εξακολουθεί να λογίζεται ως μεγάλη ναυτική δύναμη παγκοσμίως.

Τα Ελληνικά Ναυπηγεία στον Σκαραμαγκά από τις αρχές της δεκαετίας του '80 άρχισαν να αντιμετωπίζουν ζωτικά προβλήματα. Η διεθνής ναυπηγική κρίση οδήγησε πολλούς ιδιοκτήτες ναυπηγείων στη μείωση του προσωπικού προκειμένου να εξυγιανθούν οι επιχειρήσεις τους. Την 1η Απριλίου 1985 μετά από 25 χρόνια ιδιοκτησίας Σταύρου Νιάρχου τα ναυπηγεία έκλεισαν και οι αποζημιώσεις των 5.600 εργαζομένων κατατέθηκαν στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Οι αντιδράσεις των εργαζομένων ήταν σφοδρότατες. Έπειτα από διαβουλεύσεις και αφού οι εργαζόμενοι μειώθηκαν στις 4500, ο Σκαραμαγκάς πέρασε μέσω της ΕΤΒΑ στο έλεγχο του ελληνικού δημοσίου. Η επιλογή αυτή θεωρήθηκε ως η μόνη που θα διασφάλιζε τις θέσεις εργασίας.

Οι εξελίξεις στον παγκόσμιο ναυπηγικό τομέα και η πρωτοκαθεδρία που απέκτησαν, λόγω του χαμηλού εργατικού κόστους, οι ναυπηγικές μονάδες στην Άπω Ανατολή και τη Μαύρη Θάλασσα, επιδείνωσε την οικονομική κατάσταση των ελληνικών ναυπηγείων. Ο Σκαραμαγκάς συνέχιζε να λειτουργεί με τα δάνεια που εξασφάλιζε με εγγυητή το ελληνικό δημόσιο. Το 1992 τα ναυπηγεία τέθηκαν σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ανήμπορη να καλύψει τις λειτουργικές δαπάνες του Σκαραμαγκά επιχείρησε την περίοδο 1990-1993 να πουλήσει τρεις φορές τα ναυπηγεία, αλλά οι διαγωνισμοί που προκηρύχθηκαν απέβησαν άκαρποι. Τελικώς επί κυβερνήσεως Ανδρέα Παπανδρέου προκρίθηκε, πάντα στο όνομα της βιωσιμότητας, η λύση της συνύπαρξης ΕΤΒΑ και εργαζομένων στην ιδιοκτησία των ναυπηγείων. 51% η ΕΤΒΑ, 49% οι εργαζόμενοι.

Τα ναυπηγεία επί εκσυγχρονισμού

Η ανάληψη της πρωθυπουργίας από τον Κώστα Σημίτη και ο αυτοσκοπός της ένταξης της χώρας στην ΟΝΕ ανέπτυξε στενές διπλωματικές σχέσεις με τη Γερμανία, την ατμομηχανή της ευρωπαϊκής οικονομίας. Μετά το 1997 τα Ελληνικά Ναυπηγεία αποτέλεσαν το βασικό εργαλείο για την σύναψη κρατικών συμβολαίων δισεκατομμυρίων ευρώ με ανάδοχο τα ναυπηγεία και κύριο κατασκευαστή γερμανικές εταιρίες κολοσσούς. Η HDW, η Blohm And Voss και η Ferrostaal στους εξοπλισμούς το Πολεμικού Ναυτικού , η Siemens στην κατασκευή τροχαίου υλικού για τον ΟΣΕ. Η βιωσιμότητα των Ελληνικών Ναυπηγείων διατηρήθηκε και χάρη στις κρατικές επιδοτήσεις, που χαρακτηρίστηκαν παράνομες από τη Κομισιόν μετά τις καταγγελίες του ομίλου Ταβουλάρη, ανταγωνιστή του Σκαραμαγκά, που κατέχει τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου.

O «ελληνογερμανικός επιχειρηματικός έρωτας» ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2002 με την εξαγορά των Ελληνικών Ναυπηγείων από τη γερμανική HDW έναντι πινακίου φακής (6 εκατομμύρια ευρώ),αλλά με «προίκα» τις συμβάσεις του εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων κλάσης 209 και της ναυπήγησης του τέταρτου υποβρυχίου κλάσης 214.

Η υπογραφή των συμβολαίων έγινε την ίδια μέρα με την πώληση των ναυπηγείων, ενώ το συνολικό ύψος των συμβάσεων για τα υποβρύχια ξεπέρασε τα 2,8 δισ. ευρώ. Τα 2 δισ. ευρώ έχουν ήδη εισπραχθεί από του Γερμανούς, αλλά κανένα καινούργιο υποβρύχιο δεν έχει παραληφθεί ακόμα από το Πολεμικό Ναυτικό, που αποτελεί το κύριο τροφοδότη των ναυπηγείων. Η γερμανική διοίκηση των ναυπηγείων παρά τις αρχικές υποσχέσεις για αναθέσεις έργων από άλλες χώρες, όλα αυτά τα χρόνια δεν κατάφερε να εξασφαλίσει κανένα συμβόλαιο πλην του ελληνικού δημοσίου. Σήμερα το ζήτημα της επιβίωσης επανατίθεται στο τραπέζι, όπως συνέβη και στις δεκαετίες του 90 και του 80. Ως λύση για τη λειτουργία των ναυπηγείων δρομολογείται η μεταβίβαση του 75% των μετοχών του Ελληνικών ναυπηγείων από το γερμανικό όμιλο ThyssenKrupp Marine Systems που εξαγόρασε το 2005 τη HDW , στην αραβικών συμφερόντων εταιρία Abu Dhabi Mar.

Τον αραβικό όμιλο κατέχει κατά 70% η πριγκιπική οικογένεια του Abu Dhabi και κατά 30% η εταιρία Privinvest συμφερόντων του Λιβανέζου, χριστιανού Μαρωνίτη, Iskandar Safa. Η Abu Dhabi Mar αναλαμβάνει τη μισθοδοσία των 1300 εργαζομένων και η ελληνική κυβέρνηση πιστή στην παράδοση αναλαμβάνει την εξασφάλιση πιστώσεων τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ από τους εξοπλισμούς του πολεμικού ναυτικού. Το αποτέλεσμα; Το ελληνικό δημόσιο να πληρώνει, παράταση εργασίας για τους 1300, οι ιδιοκτήτες η αλλιώς επενδυτές να εισπράττουν και η τρέλα συνεχίζεται. Παγκόσμια πρωτοτυπία : Το κράτος πληρώνει για να λειτουργεί ένα ιδιωτικό ναυπηγείο που πορεύεται αποκλειστικά από το ίδιο το κράτος.

 
Γαβρόγλου: Θέμα χρόνου η ίδρυση μουσουλμανικού νεκροταφείου στην Αττική
Εν αναμονή της δικαστικής απόφασης για την απελευθέρωση της έκτασης που εκχώρησε στο Σχιστό η Ιερά Σύνοδος...
24.05.2017, 18:28
Τσιόδρας : Αδιανόητο να δεσμεύει τη χώρα για τα επόμενα 40 χρόνια ο κ. Τσίπρας
«Το να σχολιάζει κανείς τις συνεχείς αλλαγές θέσεων του κ. Τσίπρα δεν έχει νόημα. Όπως δεν έχει νόημα να...
24.05.2017, 18:00
Μητσοτάκης: «Άλλη μια απάτη ή άλλη μια αυταπάτη;»
Μιλώντας στην ετήσια Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος ο πρόεδρος της ΝΔ επισήμανε...
24.05.2017, 16:55
Τσίπρας: Θα πετύχουμε έξοδο στις αγορές είτε με τη λύση Σόιμπλε είτε αλλιώς
Η τοποθέτηση του Αλέξη Τσίπρα ήλθε στον απόηχο πληροφοριών που θέλουν τον γερμανό υπουργό Οικονομικών να...
24.05.2017, 14:01
Χατζηδάκης: Η δήλωση για τη γραβάτα δηλώνει άγνοια ή θέληση εξαπάτησης
Σχολιάζοντας τη δήλωση Τσίπρα πως δεν θα εφαρμοστούν τα μετρά αν δεν βρεθεί λύση για το χρέος o κ Χατζηδάκης...
24.05.2017, 13:09
Μητσοτάκης: Να εξασφαλιστεί η ολοκλήρωση των εργασιών στην Αμφίπολη
Ο κ Μητσοτάκης μίλησε για «ένα πολύ σπάνιο, ένα μοναδικό μνημείο, παγκόσμιας πολιτιστικής σημασίας» ενώ...
24.05.2017, 12:38
Μητσοτάκης: Δεν θα τάξουμε ούτε απάτες, ούτε αυταπάτες
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπενθύμισε τη δέσμευση της παράταξής του να οδηγήσει τη χώρα στην έξοδο από την κρίση...
24.05.2017, 08:52
Ευ. Βενιζέλος: Μας οδηγούν στο διαρκές μνημόνιο 5
Το βιβλίο του Ευάγγελου Βενιζέλου «Μύθοι και Αλήθειες για το Δημόσιο Χρέος. 2012 - 2017» (εκδόσεις...
24.05.2017, 04:45
Τζανακόπουλος στον ΣΚΑΪ: Η απόφαση θα έρθει στις 15 Ιουνίου - Δεν θα έρθουν πρόσθετα μέτρα
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος μιλώντας σήμερα στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ...
23.05.2017, 20:53
Κακλαμάνης: Πουλήθηκαν κόκκινα δάνεια της Τράπεζας Αττικής σε ξένο fund;
Καλεί τον Ευκλείδη Τσακαλώτο να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία η Τράπεζα...
23.05.2017, 17:57

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... | 146  Επόμενη

Σχόλια Αναγνωστών
Αποστολή Παραπόνων
Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι παράνομο ή προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.
 

Άρθρα για:

περισσότερα »

Κίνηση στην Αθήναmyroute.gr

Μποτιλιάρισμα

ΑΓΙΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΜΕ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ, ΑΠΟ ΤΗ ΣΟΛΩΜΟΥ ΕΩΣ ΤΗ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ (καμία μεταβολή)