«Πόλεμο» στη ζάχαρη κήρυξαν τα γερμανικά σούπερ-μάρκετ

Οι Γερμανοί καταναλωτές παχαίνουν ολοένα περισσότερο. «Έχουμε σοβαρό πρόβλημα παχυσαρκίας στη χώρα», λέει χαρακτηριστικά ο Γκέριτ Χάινεμαν, ειδικός σε θέματα εμπορίου από την Τεχνική Σχολή της Κάτω Ρηνανίας (Niederrhein). Είναι γεγονός ότι στη Γερμανία απαντώνται πολύ συχνά ασθένειες όπως η παχυσαρκία και ο διαβήτης, ενώ η σύνδεσή τους με τις διατροφικές συνήθειες είναι πλέον γνωστή.

Σύμφωνα με τον ειδικό, μεγάλο μερίδιο ευθύνης ως προς αυτό έχει η βιομηχανία τροφίμων. Κι όμως, τελευταία παρατηρείται μια τάση ευαισθητοποίησης των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ στη Γερμανία αναφορικά με το θέμα της ζάχαρης. Έτσι πολλές εξ αυτών προσπαθούν να μειώσουν τις δοσολογίες ζάχαρης (αλλά και αλατιού) στις σειρές τροφίμων που οι ίδιες επιμελούνται. Τι σημαίνει όμως αυτό στην πράξη;

Ξεκινώντας από τα δημητριακά

H αλυσίδα Lidl έχει ήδη εκπονήσει ένα συγκεκριμένο στρατηγικό πλάνο. Μέχρι το 2025 επιδιώκει να μειώσει στη δική της σειρά προϊόντων τα ποσοστά ζάχαρης, όπως και του αλατιού, κατά 20%. Μάλιστα το όλο εγχείρημα ξεκίνησε ήδη σε γνωστή σειρά δημητριακών του Lidl, όπου η περιεκτικότητα σε σάκχαρα έχει ήδη πέσει στα 23,9/100 γραμμάρια. «Η εταιρεία Lild μπαίνει δυναμικά στην όλη δημόσια συζήτηση» αναφέρει ο Όλιβερ Χουιτσίνγκα από τη MKO Foodwatch.

«Οι άλλες μεγάλες αλυσίδες δυσκολεύονται προς το παρόν να θέσουν έναν τόσο συγκεκριμένο στόχο», συμπληρώνει ο ίδιος. Η μείωση της ζάχαρης και του αλατιού σε συσκευασμένα τρόφιμα κατά 20% είναι σε κάθε περίπτωση ένας φιλόδοξος στόχος.

Από την πλευρά του και το Aldi Nord θέτει ως προτεραιότητα την ισορροπημένη διατροφή των καταναλωτών, όπως ανέφερε σε πρόσφατη ανακοίνωσή του. Και το Aldi Sud επιθυμεί να κρατήσει τα ποσοστά ζάχαρης στα δικά του προϊόντα σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα, ενώ σε ορισμένα προϊόντα όπως ψωμί, μούσλι ή κρέμες ήδη ακολουθούνται βελτιωμένες συνταγές με λιγότερη ζάχαρη. Η αλυσίδα Real επιθυμεί μέχρι το 2017 να «προβεί σε ελέγχους και βελτιώσεις» των προϊόντων που ίδια λανσάρει.

Όσο για την αλυσίδα Rewe, και εκεί επιχειρούνται αντίστοιχες βελτιωτικές παρεμβάσεις στις δικές της σειρές τροφίμων. Προτεραιότητα βέβαια είναι να μην αλλοιωθεί η γεύση, την οποία τα έχουν συνηθίσει οι καταναλωτές σε συγκεκριμένα προϊόντα της αλυσίδας. Βέβαια η εταιρεία Rewe ακόμη εμφανίζεται πιο διστακτική και δεν προβαίνει σε συγκεκριμένες ανακοινώσεις ποσοστών μείωσης της ζάχαρης όπως τα σουπερμάρκετ Lidl.

Η προστασία της υγείας των καταναλωτών σε πρώτο πλάνο

Με τη στρατηγική της μείωσης της ζάχαρης σε πολλά προϊόντα τους οι γερμανικές αλυσίδες, λίγο-πολύ, επιθυμούν να εναρμονιστούν με τις σχετικές συστάσεις που εξέδωσε το γερμανικό υπουργείο Διατροφής και Γεωργίας με στόχο την προάσπιση της δημόσιας υγείας και ειδικότερα την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας και του διαβήτη.

Ωστόσο μέχρι στιγμής τα ποσοστά της μείωσης της ζάχαρης δεν ορίζονται ρητά με νόμο, αλλά ο καθορισμός τους εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια κάθε εταιρείας. Πάντως σύμφωνα με τη Foodwatch αυτός είναι «ο λάθος δρόμος».

Όπως εκτιμά ο Όλιβερ Χουιτσίνγκα τόσο σοβαρά θέματα δημόσιας υγείας δεν μπορούν να αφήνονται στην ελεύθερη εκτίμηση των εταιρειών. Ένα μέτρο που θα μπορούσε να επιφέρει θετικά αποτελέσματα είναι π.χ. η επιβολή πρόσθετου φόρου ζάχαρης για ειδικές κατηγορίες προϊόντων όπως τα αναψυκτικά.

Σε κάθε περίπτωση σημαντικό ρόλο παίζει και η ενημέρωση των ίδιων των καταναλωτών αλλά και η σταδιακή αλλαγή της τοποθέτησης προϊόντων στα ράφια των σουπερμάρκετ, τα οποία θα πρέπει να προτάσσουν τα υγιεινά προϊόντα. Η τάση αλλαγής που καταγράφεται σε πολλές γερμανικές αλυσίδες είναι ένα καλό πρώτο δείγμα, ωστόσο υπάρχει ακόμη μεγάλος δρόμος.
Πηγή: skai.gr