Κλείσιμο

Άρχισε η κατασκευή του αγωγού που θέλει να ανταγωνιστεί την Ρωσία

Άρχισαν σήμερα οι εργασίες κατασκευής του κάθετου αγωγού φυσικού αέριού που θα συνδέει την Ελλάδα με την Βουλγαρία, ο οποίος αναμένεται να συμβάλει στον περιορισμό της εξάρτησης της ανατολικής Ευρώπης από ρωσικές ενεργειακές εξαγωγές.

Ο δισυνδετήριος αγωγός, γνωστός ως IGB, θα έχει μήκος 182 χιλιόμετρα και θα συνδέει την περιοχή της Κομοτηνής με την Στάρα Ζαγόρα. Σε πρώτη φάση θα μπορεί να μεταφέρει έως 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ανά έτος, όμως η χωρητικότητά του μπορεί να αυξηθεί στα 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.

Στην τελετή εγκαινίων των έργων παρέστησαν οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Βουλγαρίας, Αλέξης Τσίπρας και Μπόικο Μπορίσοφ. «Με τον κάθετο διάδρομο, πρώτο τμήμα του οποίου είναι ο αγωγός IGB, αρχίζει και διαμορφώνεται ένα δίκτυο μεταφοράς ενέργειας που καθιστά τα Βαλκάνια ενεργειακό κόμβο», δήλωσε ο κ. Τσίπρας.

Ο IGB αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2020. Θα μπορεί να λάβει φορτία τόσο από τον αγωγό TAP, ο οποίος την ίδια χρονιά θα αρχίσει να τροφοδοτεί την Ευρώπη με φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, όσο και από τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που σχεδιάζεται ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες θεωρούν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης «κλειδί» για την εισροή αμερικανικού φυσικού αερίου στα Βαλκάνια και στην ανατολική Ευρώπη, όπου η Ουάσιγκτον ευελπιστεί πως θα περιορίσει την κυριαρχία και επιρροή του ρωσικού κολοσσού Gazprom.

Σε μία ένδειξη της ικανοποίησης της Ουάσιγκτον, η αμερικανική πρεσβεία στην Αθήνα ανήρτησε στο Twitter τις δηλώσεις που είχε κάνει ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ κατά την συνάντηση με τον κ. Τσίπρα στην Ουάσιγκτον, το 2017, όταν εξέφρασε την εκτίμηση των ΗΠΑ για την στήριξη της Αθήνας σε έργα όπως ο TAP και ο IGB.

Ανάλογοι διασυνδετήριοι αγωγοί, που θα ενοποιήσουν σε έναν βαθμό την αγορά των Βαλκανίων, σχεδιάζονται μεταξύ Βουλγαρίας - Ρουμανίας και Ρουμανίας - Ουγγαρίας.

Το συνολικό κόστος υπολογίζεται περίπου στα 240 εκατομμύρια ευρώ, με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία στηρίζει το έργο.

Ο αγωγός θα ελέγχεται από σχήμα που περιλαμβάνει την Ελλάδα (ΔΕΠΑ), την Βουλγαρία και την ιταλική εταιρεία Edison.
Πηγή: skai.gr