Ποιος ήταν ο «Έλληνας Βασιλιάς των αιθέρων» Θεόδωρος Βασιλάκης

Την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 78 ετών, άφησε την Πέμπτη (17/5) ο ιδρυτής και πρόεδρος της Aegean, Θεόδωρος Βασιλάκης. Η απώλεια του βύθισε σε θλίψη τον ακαδημαϊκό, επιχειρηματικό κόσμο και πολιτικό κόσμο.

Ο ιδρυτής και πρόεδρος της Aegean ήταν ένας από τους ισχυρότερους επιχειρηματίες στην Ελλάδα. O ορισμός του αυτοδημιούργητου επιχειρηματία. Τα στοιχεία που τον διέκριναν ήταν η εργατικότητα, το πείσμα ενάντια στις δυσκολίες, η δικαιοσύνη, το ήθος, η προσφορά, οι χαμηλοί τόνοι, η ακεραιότητα και η αγάπη και ο σεβασμός στον άνθρωπο.

Χτυπημένος από τον καρκίνο έδωσε την μεγάλη μάχη, αλλά δεν τα κατάφερε. Αφήνει όμως μια σπουδαία παρακαταθήκη με μια σημαντική οικογένεια και προσφορά στις επιχειρήσεις και τη χώρα.


Από μικρός εργάτης

Ο αποδεκτός σε όλους Θόδωρος Βασιλάκης, γεννήθηκε το 1940 στο Ηράκλειο Κρήτης.

Από μικρός ήταν πολύ εργατικός και φιλομαθής ενώ δεν έχανε ευκαιρία να δραστηριοποιηθεί ακόμη και μετά το σχολείο. Έτσι, πολλά ήταν τα μεσημέρια εκείνα που μετά το σχολείο πήγαινε στα αμπέλια για να βοηθήσει, να δει και να μάθει. Μεγαλώνοντας, φεύγει από την χώρα και πηγαίνει στις ΗΠΑ για σπουδές το 1958 και επιστρέφει στη γενέτειρα Κρήτη για να εργαστεί στις διανομές των καυσίμων της εταιρίας «Ρέστης» στο νομό Ηρακλείου.

Εκεί, αποκτά την απαραίτητη εμπειρία και όταν αργότερα η πολυεθνική Texaco εξαγοράζει την εταιρία «Ρέστης», ο Βασιλάκης αναλαμβάνει το δικαίωμα διανομής καυσίμων σε όλη την Κρήτη, δημιουργώντας, παράλληλα, ιδιόκτητο δίκτυο πρατηρίων.



Το μέλλον κρύβεται στον τουρισμό

Ωστόσο, άνθρωπος ανήσυχος και εργατικός, αντιλαμβάνεται νωρίς την πραγματική πηγή πλούτου της Ελλάδας, που δεν είναι άλλη από τον τουρισμό. Οι τουρίστες κατακλύζουν κάθε καλοκαίρι την Κρήτη και ο Βασιλάκης διαπιστώνει, πως αναζητούν να νοικιάσουν αυτοκίνητα για να γυρίσουν το νησί. Έτσι, αποφασίζει να δραστηριοποιηθεί και σε αυτό τον κλάδο, συνάπτοντας συμβόλαιο αντιπροσώπευσης στην Κρήτη της εταιρίας ενοικιάσεων αυτοκινήτου Hertz Ιnternational.

Τα χρόνια περνούν, ο τουρισμός ανεβαίνει και μαζί του και τα κέρδη. Ο Βασιλάκης, 12 χρόνια αργότερα, αγοράζει από τους Αμερικανούς την Hertz Hellas και τη μετονομάζει σε Autohellas. Μια κίνηση που ούτε καν την περίμενε, όταν ξεκίνησε την εταιρία με 6 Volkswagen Beetle και την έκανε μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου.

Κάτω από την επιχειρηματική «ομπρέλα» του Βασιλάκη βρίσκονται οι ΒΑΚΑΡ ΑΒΕΕ και ΤΕΧΝΟΚΑΡ ΑΒΕΕ, αποκλειστικοί αντιπρόσωποι των αυτοκινήτων Saab και Seat αντίστοιχα, η ΒΕΛΜΑΡ ΑΒΕΕ, επίσημος διανομέας των αυτοκινήτων Ford, Volvo, Seat και Opel, η Autotechnica S.A., αντιπροσωπεία των εταιριών Hertz, Audi και Seat στη Βουλγαρία, και φυσικά η εταιρία ενοικίασης αυτοκινήτων Hertz Autohellas ΑΤΕΕM, η οποία αποτελεί και το μεγαλύτερο εθνικό franchise του ομίλου παγκοσμίως. Μάλιστα, ο δαιμόνιος επιχειρηματίας συμμετέχει μετοχικά σε 11 ακόμα εταιρίες, όπως η Πειραιώς Best Leasing ΑΤΕΕ και η Multifin Α.Ε.εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτου στην Ελλάδα.



Το όνειρο των αιθέρων

Η οικογένεια Βασιλάκη πιστεύει πως ο τουρισμός είναι το μέλλον της χώρας. Έτσι, κοιτάζει ψηλά και στρέφεται στις αεροπορικές γραμμές θέλοντας να δημιουργήσει μια αεροπορική εταιρία με υψηλό επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών και έμφαση στην ασφάλεια των πτήσεων.

Αυτός είναι και ο λόγος που εξετάζουν την αγορά μιας ιδιωτικής αεροπορικής εταιρίας, της Aegean Aviation, που είχε δημιουργηθεί το 1987 από τα αδέρφια Αντώνιος και Νικόλαος Σιμιγδαλάς. Η εταιρία, που είχε λάβει άδεια πτήσης από την ΥΠΑ το 1992, εξαγοράστηκε από τον Όμιλο Βασιλάκη (που πλέον είχε στην κατοχή του τα εμπορικά σήματα Autohellas, Technocar, VACAR και μετατρέπεται σε ιδιωτική αεροπορική εταιρία που εκτελεί πτήσεις VIP σε όλο τον κόσμο.

Τον Μάρτιο του 1999, ιδρύεται η Aegean Airlines και λίγο αργότερα, τον Μάιο, η εταιρία ξεκινά πτήσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο. Την ίδια χρονιά, δρομολογούνται και πτήσεις σε Ρόδο, Χανιά, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Κέρκυρα με την παραλαβή του τρίτου αεροσκάφους της εταιρίας. Όμως η οικογένεια Βασιλάκη, δεν σταματά εδώ.

Το Δεκέμβριο του 1999, η Aegean εξαγοράζει την Air Greece και αυξάνει τον στόλο της στα 7 αεροσκάφη. Το 2000, εγκαινιάζει τις γραμμές Μυτιλήνη και Σαντορίνη ενώ προσθέτει δύο ακόμη αεροσκάφη, φθάνοντας τα 9 συνολικά. Το 2001, η Aegean υπογράφει συνεργασία με την Cronus Airlines, που προβλέπει πτήσεις κοινών κωδικών, με την Aegean να ρίχνει βάρος στις πτήσεις εσωτερικού και την Cronus στις πτήσεις εξωτερικού και τις ναυλωμένες πτήσεις (τσάρτερ). Στις 28 Οκτωβρίου 2001, η Cronus ενσωματώθηκε πλήρες στην Aegean και τα δρομολόγια εκτελούνταν πλέον με την κοινή (μεταβατική) ονομασία AEGEANCronus Airlines.

Η Aegean Airlines, δεν σταματά να καινοτομεί. Το 2003, εγκαινιάζει στην ελληνική αγορά το ηλεκτρονικό εισιτήριο και την κράτηση θέσης μέσω Internet. Το 2005 προχωρά στην αγορά αεροσκαφών Airbus Α320 και Α321 και παραλαμβάνει 3 από αυτά το 2007. Ταυτόχρονα, ήδη από το 2005,συνεργάζεται με την γερμανική Lufthansa και έτσι πολλές πτήσεις της A3 και της LH εκτελούνται με κοινούς κωδικούς, όπως και με την TAP Portugal και την Brussels Airlines.

H εξαγορά της Ολυμπιακής και οι αντιδράσεις

Τον Μάρτιο του 2009 υπέβαλε πρόταση για εξαγορά του πτητικού έργου της Ολυμπιακής, της τεχνικής βάσης, αλλά και της εταιρείας Πάνθεον, ύψους 90, 20 και 60 εκατομμυρίων ευρώ αντίστοιχα. Η πρόταση εξαγοράς τελικά δεν έγινε δεκτή, με την Ολυμπιακή να καταλήγει στον όμιλο MIG. Η Aegean ανακοίνωσε στις 26 Μαΐου 2009 την υπογραφή συμφωνίας για την είσοδό της στην διεθνή αεροπορική συμμαχία Star Alliance. Οι διαδικασίες ένταξης ολοκληρώθηκαν στις 30 Ιουνίου 2010 και έκτοτε η Aegean είναι πλήρες μέλος της συμμαχίας.

Και ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε απορρίψει την απορρόφηση της Ολυμπιακής από την Aegean με το σκεπτικό πως θα δημιουργούνταν μια μονοπωλιακή κατάσταση στην αγορά, η κακή οικονομία της χώρας αλλά και η στασιμότητα στην πώληση της Ολυμπιακής, ώθησαν την Επιτροπή το 2013, να αναθεωρήσει την απόφασή της και να ανακοινώσει την έγκρισή της σχετικά με την απορρόφηση της αεροπορικής εταιρείας Olympic Air από την Aegean, δημιουργώντας έτσι την μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ελλάδας.

Όπως ανέφερε η ανακοίνωση που εξέδωσαν οι εταιρίες μετά την εξαγορά, το τίμημα του 100% της Olympic Air έχει οριστεί σε 72 εκατ. ευρώ με τμηματική καταβολή μετρητών από την Aegean προς την ΜIG. Η συγκεκριμένη συμφωνία προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων εντός της χώρας καθώς δεν ήταν λίγοι εκείνοι που αντέδρασαν τόσο στο χαμηλό τίμημα της πώλησης όσο και στον μονοπωλιακό χαρακτήρα του νέου αερομεταφορέα.

Ωστόσο, η οικογένεια Βασιλάκη, συνέχισε να κάνει αυτό που πάντα κάνει καλά: αφήνει τα αποτελέσματα της δουλειάς της να μιλήσουν για εκείνη. Μπορεί για τους Έλληνες η Ολυμπιακή να ήταν μια «πολύφερνη» νύφη με την οποία ήταν συναισθηματικά δεμένοι, όμως στην πραγματικότητα, αποτελούσε μια υπερχρεωμένη εταιρία με πλήθος προβλημάτων.

Τη 1η Φεβρουαρίου 2014, η Aegean Airlines ανέλαβε όλες τις άγονες γραμμές που χειριζόταν η Olympic Air. Από τις 3 Ιουλίου 2014 η εταιρεία άνηκε στον Θεόδωρο Βασιλάκη (34,17% - 23,6% μέσω της Evertrans Α.Ε. και 9,46% μέσω της Autohellas Α.Ε.), την Alnesco Enterprises Company Limited (9.48%), τη Siana Enterprises Company Limited (9.48%) και τον Κωνσταντακόπουλο Αχιλλέα (6.39%). Ο στόλος, αποτελείται από 50 σύγχρονα αεροσκάφη που θα μεταφέρουν συνολικά πάνω από 9,5 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση.

Τον Μάρτιο του 2018 η AEGEAN υπέγραψε μια συμφωνία για τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα, αξίας 5 δις. δολλαρίων. Μια παραγγελία που αφορά έως 42 αεροπλάνα της οικογένειας Airbus A320neo.

Σήμερα, η Aegean, αποτελεί μια εταιρία-πρότυπο με σύγχρονα αεροσκάφη, ευρύ δίκτυο πτήσεων που αναβαθμίζεται διαρκώς και ιδιαίτερη έμφαση στην ασφάλεια.


Ο ιδρυτής και ψυχή της Aegean, σε μια εκ βαθέων συνέντευξή του,στο Protagon το 2017 εξηγεί πώς πέτυχε να δημιουργήσει μια αεροπορική εταιρεία-υπόδειγμα, πόσο δύσκολη κάνει την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα η υπεφορολόγηση

Η αγάπη του για το γκολφ και τον τουρισμό


Μέχρι σήμερα συνέχιζε τις προσπάθειές του στη θεμελίωση και στήριξη τομέων της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας σε νέες δραστηριότητες, που αφορούν κυρίως στο γκολφ και στην παράταση της τουριστικής περιόδου της χώρας μας. O Θεόδωρος Βασιλάκης ήταν κύριος εμπνευστής του διεθνούς τουρνουά γκολφ Aegean Airlines Pro-Am που στόχο έχει να αναδείξει το τουριστικό προϊόν της χώρας μας και να τοποθετήσει την Ελλάδα στο διεθνή χάρτη για τους λάτρεις του γκολφ.

Ο Θεόδωρος Βασιλάκης ήταν ιδρυτικό μέλος του ΣΕΤΕ (ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ). Επί σειρά ετών διετέλεσε Πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεων Αυτοκινήτων Ελλάδος. Έχει διατελέσει Αντιπρόεδρος του ΣΕΑΑ(ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΕΩΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ), καθώς και Αντιπρόεδρος του ΕΟΤ (1992-1993).

Το 2015 τιμήθηκε από την Προεδρία της Ελληνικής Δημοκρατίας για την επιχειρηματική του δραστηριότητα, με την τιμητική διάκριση του «Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος».

Την ίδια χρονιά έλαβε τη μέγιστη τιμητική διάκριση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), που απονέμεται κάθε δύο χρόνια σε ένα πρόσωπο το οποίο -με τη συνολική του δράση-έχει προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες στην ελληνική οικονομία.

Τον Μάρτιο του 2016 αναγορεύτηκε Επίτιμος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Τον Μάρτιο του 2017 τιμήθηκε με τo 4o Business unusual Award από το ALBA Graduate Business School at The American College of Greece.

Πρότυπο οικογενειάρχη


Το πιο σημαντικό κομμάτι της ζωής του, όμως, ήταν πάντα η οικογένειά του. Η σύζυγός του και πολύτιμη συνεργάτης του Εμμανουέλλα, τα παιδιά του, Ευτύχιος και Γιώργος και τα 6 εγγόνια του.

Η εξόδιος ακολουθία θα τελεστεί το Σάββατο, 19 Μαΐου 2018 στις 12:30, στον Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως Σωτήρος, στην Κηφισιά."

Η οικογένεια αντί στεφάνων παρακαλεί να γίνουν δωρεές για το Παιδικό Χωριό SOS Κρήτης
Πηγή: skai.gr