Το skai.gr στα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης

Με εντατικούς ρυθμούς προχωρούν οι εργασίες κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, ώστε τον Νοέμβριο του 2020 να δοθεί στην χρήση των κατοίκων της συμπρωτεύουσας, εξυπηρετώντας 150.000 επιβάτες, ημερησίως. Έναν χρόνο αργότερα αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά.

Πρόκειται για έργο που αποτελεί διακαή πόθο των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, αφού θα επιλύσει σημαντικά κυκλοφοριακά προβλήματα της πόλης και αναβαθμίζοντας γενικότερα την ποιότητα ζωής τους.

Η κατασκευάστρια εταιρεία ΑΚΤΩΡ άνοιξε τις πύλες του αμαξοστασίου στην Πυλαία, όπου βρέθηκε και το skai.gr, με ξεναγό τον διευθυντή του έργου, πολιτικό μηχανικό Τάκη Κορακίτη, σύμφωνα με τον οποίο σε λιγότερο από έναν χρόνο, τον Μάρτιο του 2019, αναμένεται να πραγματοποιηθούν οι πρώτες δοκιμές λειτουργίας.

Ο «χάρτης» του Μετρό

Το Μετρό Θεσσαλονίκης, σε αυτή τη φάση, αποτελείται από δύο «κορμούς»: Την Βασική Γραμμή, που έχει ολοκληρωθεί σε βαθμό 65% και θα έχει μήκος 9,6 χιλιόμετρα με 13 σύγχρονούς σταθμούς, και την Γραμμή προς Καλαμαριά, μήκους 4,78 χιλιομέτρων με πέντε σταθμούς.

Η Βασική Γραμμή έχει προϋπολογισμό 1,012 δισεκατομμύρια ευρώ και η επέκταση 350 εκατομμύρια.

Το αμαξοστάσιο στην Πυλαία αποτελεί την «καρδιά» και τον «εγκέφαλο» του Μετρό, αφού εκεί όχι μόνον θα αποσύρονται για συντήρηση οι 18 συρμοί, αλλά θα στεγάζεται και το master control, το σύνολο, δηλαδή, των συστημάτων ελέγχου της λειτουργίας του έργου.

Το αμαξοστάσιο, που απέχει 1,2 χλμ. από τον σταθμό Νέα Ελβετία (τον τελευταίο της Βασικής Γραμμής), «ξεδιπλώνεται» σε έκταση 50.000 τετραγωνικών μέτρων και θα απασχολούνται εκεί 580 άτομα από την Αττικό Μετρό.

Το χρονοδιάγραμμα

Αυτή την στιγμή έχουν «στρωθεί» οι ράγες κι όπως έγινε γνωστό από τον διευθυντή του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, Τάκη Κορακίτη, τέλη του έτους θα μπει στο αμαξοστάσιο για τις αναγκαίες δοκιμές ο πρώτος συρμός. Το τραίνο θα φτάσει με πλοίο στο λιμάνι της συμπρωτεύουσας και με πλατφόρμες θα μεταφερθεί στο αμαξοστάσιο.

Τρείς μήνες αργότερα (Μάρτιο του 2019) θα γίνει η ηλεκτροδότηση και θα αρχίσουν οι προβλεπόμενες δοκιμές, οι οποίες τον Ιούνιο του ίδιου έτους θα επεκταθούν στο σύνολο των σταθμών.

Έναν χρόνιο αργότερα, τον Νοέμβριο του 2020, θα δοθούν σε χρήση των κατοίκων της συμπρωτεύουσας οι πρώτοι εννέα σταθμοί: Σιντριβάνι / Έκθεση (Εγνατίας και Αγγελάκη), Πανεπιστήμιο (Εγνατίας και 3ης Σεπτεμβρίου), Παπάφη (Πάπάφη και Κων. Καραμανλή), Ευκλείδη (Κωνσταντινουπόλεως & Κατσιμήδου), Φλέμιγκ (Δελφών & Φλέμινγκ), Αναλήψεως (Δελφών & Αναλήψεως), Πατρικίου (Σόλωνος & 25ης Μαρτίου), Βούλγαρη (Βούλγαρη & Καθ. Παπαδάκη) και Νέα Ελβετία.

Αργότερα θα δοθούν σε χρήση του επιβατικού κοινού οι τέσσερις υπολειπόμενοι Σταθμοί: Αγία Σοφία, Βενιζέλου, Δημοκρατία και Σιδηροδρομικός Σταθμός.



Στο μεταξύ θα προχωρούν οι εργασίες και στο τμήμα Επέκτασης προς Καλαμαριά, προκειμένου το 2021 να δοθούν σε χρήση οι πέντε Σταθμοί: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη. Μίκρα.

Αυτή την στιγμή στα εργοτάξια απασχολούνται 1.200 εργαζόμενοι κι όπως έκανε γνωστό ο διευθυντής του έργου, Τάκης Κορακίτης, επιλογή της εταιρίας είναι, τα άτομα που απασχολούνται στο έργο να είναι κάτοικοι Θεσσαλονίκης και των γύρω περιοχών.

Ίδια πολιτική ακολουθείται και σε ότι αφορά τους υπεργολάβους και τους προμηθευτές, ώστε να ενισχυθεί η τοπική οικονομία. Για αυτό κι ένα μεγάλο μέρος των χρησιμοποιούμενων υλικών (αλουμίνια, μάρμαρα κλπ) προμηθεύονται από αμιγώς ελληνικές εταιρείες.

Ένας ακόμη Σταθμός που επισκεφθήκαμε ήταν η Νέα Κρήνη, που κατασκευαστικά είναι ο πλέον προχωρημένος, με ολοκληρωμένα σε ποσοστό 80% τα έργα πολιτικού μηχανικού και αρχιτέκτονα.

Η μακρά διαδρομή ως το σήμερα

Όπως προαναφέρθηκε, το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, «πέρασε από σαράντα κύματα» έως ότου φτάσει στην σημερινή του μορφή, μπαίνοντας στην τελική ευθεία ολοκλήρωσης.

Η σύμβαση κατασκευής υπεγράφη το 2006.

Το 2014, όμως, η τότε ανάδοχος κοινοπραξία δήλωσε αδυναμία να συνεχίσει το έργο (μέχρι τότε είχε κατασκευαστεί το 35% του έργου) και για δύο χρόνια τα εργοτάξια ήταν «κλειστά».
Δύο χρόνια αργότερα (1/1/2016) το έργο «ξαναμπήκε στις ράγες» με ανάδοχο την κατασκευαστική εταιρεία ΑΚΤΩΡ, που έχει υλοποιήσει μέχρι αυτή την στιγμή το 65% του έργου.

Σε ότι αφορά την χρηματοδότηση του έργου, είναι εξασφαλισμένη η κοινοτική του χρηματοδότηση και καλύπτει το 80% του προϋπολογισμού του, ύψους 1,4 δισεκ. ευρώ (περίπου 1 δισεκ. ευρώ για την κύρια γραμμή και 400 εκατ. ευρώ για την επέκταση προς Καλαμαριά).
Πηγή: skai.gr - Δημήτρης Λάππας