ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ


Επιτροπή Ανταγωνισμού: Πρόστιμα ρεκόρ σε ελληνικές κατασκευαστικές

Στο απυρόβλητο ακόμα οι ξένες εταιρείες

 
Πρόστιμα ρεκόρ, ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ, καλούνται να πληρώσουν οι τέσσερις μεγάλες κατασκευαστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, μετά από έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την ύπαρξη καρτέλ στον κατασκευαστικό κλάδο.

Η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την ύπαρξη εναρμονισμένων πρακτικών σε μεγάλα έργα, ξεκίνησε αυτεπάγγελτα τον Φεβρουάριο του 2013. Τον Μάιο του 2016, η Επιτροπή ανακοίνωσε την αρχική της εισήγηση, σύμφωνα με την οποία, 63 κατασκευαστικές εταιρείες, ελληνικές και διεθνείς, επιδόθηκαν στη χειραγώγηση διαγωνισμών δημοσίων έργων, από το 1989 έως το 2012.

Το περασμένο καλοκαίρι, 13 ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες, αποδέχθηκαν την ενοχή τους και αποφάσισαν να μπουν σε διαδικασία διευθέτησης με την επιτροπή ανταγωνισμού, όπως προέβλεπε νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης.

Το νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει πως επιχειρήσεις που θα παραιτηθούν από ένδικα μέσα, τυγχάνουν ηπιότερης αντιμετώπισης, με έκπτωση 15% επί των προστίμων που επιβάλλονται αλλά και με κλείσιμο του ποινικού σκέλους των υποθέσεων υπό εξέταση.

Ωστόσο, ενώ οι ελληνικές κατασκευαστικές επιχειρήσεις που ελέγχθησαν – τουλάχιστον όσες εξ αυτών δεν έβαλαν λουκέτο με την κρίση – έσπευσαν να κάνουν χρήση της διαδικασίας διευθέτησης και να πληρώσουν τα πρόστιμα που τους επιβλήθηκαν, δεν συνέβη το ίδιο και με τις ξένες εταιρείες. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες καταγγελίες αφορούσαν έργα στα οποία επικεφαλής ήταν ξένες εταιρείες κι όχι ελληνικές.

Στελέχη ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών κάνουν λόγο για άνιση μεταχείριση των εγχώριων εταιρειών σε σχέση με εκείνες του εξωτερικού, οι οποίες και δεν αποδέχονται τα αποτελέσματα της έρευνας της Επιτροπής. Τονίζουν δε, ότι όταν ξεκίνησε αυτεπάγγελτα η έρευνα της Επιτροπής, ουδέποτε πραγματοποιήθηκε έφοδος στις εγκαταστάσεις ξένων κατασκευαστικών εταιρειών, όπως συνέβη στις ελληνικές.

Στις 7 Απριλίου, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να ξεκινήσει εκ νέου, με μεγάλη καθυστέρηση, η ακροαματική διαδικασία για τις ξένες κατασκευαστικές εταιρείες. Πηγές με άριστη γνώση της υπόθεσης, μιλώντας στο ΣΚΑΪ, υποστήριξαν πως οι ξένες κατασκευαστικές εταιρείες αρνήθηκαν να ενταχθούν στη διαδικασία διευθέτησης, καθώς θεωρούν πως αποκλειστικά υπεύθυνες για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημοσίων έργων είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το ενδεχόμενο επιβολής προστίμων αλλά και άσκησης ποινικών διώξεων για τις εταιρείες του εξωτερικού είναι ανοιχτό, όταν θα ολοκληρωθεί η ακροαματική διαδικασία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κάτι που αναμένεται να γίνει έως τον Ιούνιο.

Το νομικό πλαίσιο για την ύπαρξη καρτέλ προβλέπει πρόστιμα που ανέρχονται στο 10% του ετήσιου κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων που εμπλέκονται το τελευταίο έτος της παράβασης, αλλά και την άσκηση ποινικών διώξεων, για εταιρείες που αποφασίζουν να μην κάνουν χρήση της διαδικασίας διευθέτησης.

Η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού ελήφθη σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη συγκυρία για τον εγχώριο κατασκευαστικό κλάδο, ο οποίος έχει υποστεί τεράστιες ζημιές από την έναρξη της οικονομικής κρίσης. Είναι ενδεικτικό πως από τις 63 εταιρείες που σύμφωνα με την Επιτροπή ενεπλάκησαν στη χειραγώγηση της αγοράς, οι περισσότερες έχουν διακόψει τη δραστηριότητά τους λόγω της δεινής οικονομικής κατάστασης της χώρας και της καθίζησης του κλάδου.

Τα πρόστιμα, ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ, που επιβλήθηκαν στις ελληνικές κατασκευαστικές επιχειρήσεις, κυρίως στις τέσσερις μεγάλες, δηλαδή τον όμιλο Ελλάκτωρ, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την J&P Άβαξ και την Ιντρακάτ, είναι τα υψηλότερα που έχουν επιβληθεί ποτέ σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Στην Ολλανδία για παράδειγμα, αντίστοιχη έρευνα οδήγησε στην επιβολή προστίμων ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ σε 642 κατασκευαστικές εταιρείες, δηλαδή 124 χιλιάδες ευρώ ανά επιχείρηση.

Στη Μεγάλη Βρετανία, όταν το 2008 διαπιστώθηκε η ύπαρξη καρτέλ στον κατασκευαστικό κλάδο το μέσο πρόστιμο ανήλθε σε 1,25 εκατομμύρια λίρες για 103 εταιρείες.

Τα υψηλότερα πρόστιμα, συνολικού ύψους 74 εκατομμυρίων ευρω, επιβλήθηκαν το 2010 στη Σλοβακία και αφορούν και σε εταιρείες του εξωτερικού που είχαν τις τελευταίες δύο δεκαετίες έντονη δραστηριότητα στην Ελλάδα, όπως ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος Vinci. Η μέση ποινή στη Σλοβακία ανήλθε σε 10.6 εκατομμύρια ευρώ, σχεδόν τρεις φορές χαμηλότερη από εκείνες που επιβλήθηκαν στις ελληνικές κατασκευαστικές.

Οι ελληνικές εταιρείες πιστεύουν πως η στάση της Επιτροπής Ανταγωνισμού έναντι των ξένων εταιρειών θα κρίνει τις συνολικές επιπτώσεις που θα έχει η υπόθεση των καρτέλ στον κλάδο των κατασκευών.

Υποστηρίζουν δε πως εαν δεν τιμωρηθούν και στην Ελλάδα οι πολυεθνικές εταιρείες, τότε η νομοθεσία περί ανταγωνισμού θα χρησιμοποιηθεί τελικά για να ενισχυθεί η θέση των ξένων εταιρειών στην ελληνική αγορά σε βάρος των ελληνικών, κάτι που θα οδηγήσει στην απώλεια της τεχνογνωσίας που συσσώρευσε τα τελευταία 15 έτη ο εγχώριος κατασκευαστικός κλάδος.

Κύκλοι της Επιτροπής Ανταγωνισμού επισημαίνουν ότι η αντιμετώπιση των ελληνικών εταιρειών ήταν ήπια, ενώ τονίζουν πως τα πρόστιμα θα μπορούσαν να είναι πολύ πιο αυστηρά. Οι ίδιες πληροφορίες υποστήριζαν ότι θα δοθεί η δυνατότητα στις ελληνικές εταιρείες να εξοφλήσουν τα πρόστιμα που τους έχει επιβάλει η επιτροπή με δόσεις, εντός του έτους.

 
Τσακαλώτος: Έξοδος από την κρίση με μία προοδευτική ατζέντα
O Έλληνας υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, παραχώρησε συνέντευξη στο Πορτογαλικό Πρακτορείο...
20.09.2017, 17:30
ΟΟΣΑ: Αναθεώρησε στο 2,1% τις προβλέψεις του για Ευρωζώνη
Οι προβλέψεις αυτές του Οργανισμού είναι ελαφρά βελτιωμένες σε σχέση με την έκθεση του Ιουνίου. Για την...
20.09.2017, 16:25
Σε αναζήτηση επενδυτών στο Λονδίνο εταιρείες και υπουργοί
Ο Γιώργος Χουλιαράκης ανέφερε ότι ο επόμενος γύρος της αξιολόγησης του τρίτου προγράμματος διάσωσης...
20.09.2017, 15:43
Βίζερ: Η Ελλάδα θα παραμείνει για πολλά χρόνια στο «μικροσκόπιο» των δανειστών
O πρόεδρος του Eurogroup Working Group Τόμας Βίζερ τόνισε ότι είναι απαραίτητο να ολοκληρωθεί εγκαίρως η...
20.09.2017, 09:31
Στο 18,63% ανέρχεται η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία
Στο 18,63% ανέρχεται η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία σύμφωνα με έρευνα της Grant Thornton...
19.09.2017, 17:31
Κλείνει τις φορολογικές υποθέσεις έως και το 2005 η ΑΑΔΕ
Σταματάει τους ελέγχους, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων σε υποθέσεις που αφορούν χρήσεις έως και το 2005...
19.09.2017, 10:13
Μοσκοβισί: Η Ελλάδα θα ολοκληρώσει εγκαίρως το τρέχον πρόγραμμα
Αισιόδοξος εμφανίσθηκε αργά χθες στην Ουάσιγκτον ο Επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων Πιερ...
19.09.2017, 07:07
Μοσκοβισί: Αισιοδοξία για την πορεία της Ελλάδας
O Ευρωπαίος επίτροπος αρμόδιος για τις Οικονομικές και Δημοσιονομικές Υποθέσεις Πιερ Μοσκοβισί μιλώντας τη...
19.09.2017, 00:46
Νομοθετική ρύθμιση για τις συντάξεις χηρείας ανακοίνωσε η Αχτσιόγλου
Η υπουργός Εργασίας, Έφη Αχτσιόγλου, έκανε λόγο για συνεχή διαπραγμάτευση με τους εταίρους για το...
18.09.2017, 23:51
Ντομπρόβσκις: Πρώιμη η συζήτηση για clean exit
Δείτε την αποκλειστική συνέντευξη του Βάλντις Ντομπρόβσκις στην Ελένη Βαρβιτσιώτη
18.09.2017, 20:52

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... | 71  Επόμενη

Σχόλια Αναγνωστών
Αποστολή Παραπόνων
Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι παράνομο ή προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.
 

Κίνηση στην Αθήναmyroute.gr

Μποτιλιάρισμα

ΑΓΙΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΜΕ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ, ΑΠΟ ΤΗ ΣΟΛΩΜΟΥ ΕΩΣ ΤΗ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ (καμία μεταβολή)