Αντιμέτωπος με την κρίση ο κλάδος της ένδυσης, λόγω χαμηλής κατανάλωσης

Την αρνητική εξέλιξη των μεγεθών του κλάδου ένδυσης - κλωστοϋφαντουργίας στην Ελλάδα, κατά το έτος 2010, επιβεβαιώνουν και τα συγκεντρωτικά στοιχεία του Συνδέσμου Κατασκευαστών Ετοίμων Ενδυμάτων (ΣΚΕΕ), όπου ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο κύκλος εργασιών κατέγραψε μείωση κατά 16%.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το περιορισμένο εισόδημα και η αρνητική ψυχολογία των καταναλωτών συντελούν στην κατιούσα πορεία, που ακολουθεί, το τελευταίο διάστημα, ο κλάδος. Αυτό το γεγονός, σε συνδυασμό με την υπερκατανάλωση των προηγούμενων ετών και την υπερπροσφορά σημείων πώλησης, σε σχέση με αυτά που άντεχε η αγορά, δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας και σκιαγραφούν μία δύσκολα αναστρέψιμη κατάσταση.

Η κατανάλωση στην ένδυση, όπως αναφέρουν εκπρόσωποι επιχειρήσεων του κλάδου, επηρεάστηκε σημαντικά από την κρίση, γεγονός που οδήγησε αλυσιδωτά σε μείωση παραγγελιών και πωλήσεων, καθώς και σε επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των υποχρεώσεων των πελατών, αλλά και σε εκτίναξη των ακάλυπτων επιταγών.

Την ίδια ώρα, για πολλές επιχειρήσεις είναι ορατός ο κίνδυνος του λουκέτου, λόγω της δραματικής μείωσης του δανεισμού από το τραπεζικό σύστημα, αλλά και της αύξησης του κόστους του δανεισμού.

Δεδομένης της αρνητικής συγκυρίας για την κατανάλωση, κλαδικές Οργανώσεις έχουν προχωρήσει σε προτάσεις προς την Πολιτεία για την άμεση λήψη μέτρων, με στόχο την ανάπτυξη των εξαγωγών και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.

Ύφεση

Η διεθνής οικονομική κρίση επηρέασε σοβαρά τον κλάδο, σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία του ΣΚΕΕ, που δείχνουν ότι οι παραγγελίες έχουν μειωθεί και η εγχώρια παραγωγή έχει συρρικνωθεί σημαντικά.

Ειδικότερα, το 2010, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σημειώθηκε μικρή αύξηση της παραγωγής κατά 0,9%, ενώ καταγράφηκε μείωση των νέων παραγγελιών κατά 2% και της απασχόλησης σε ποσοστό του 9,5%.
Οι εξαγωγές στο σύνολο της ένδυσης - κλωστοϋφαντουργίας αυξήθηκαν κατά 6,2%, ενώ άνοδο παρουσίασαν και οι εισαγωγές κατά 7,6%.

Η μικρή ανάκαμψη, ιδίως του β΄ εξαμήνου, οδήγησε σε αύξηση των λιανικών πωλήσεων κατά 3,6%.

Όσον αφορά την ελληνική βιομηχανία ένδυσης, το 2010 εξελίχθηκε σε έτος σοβαρής κρίσης, ακόμη πιο προβληματικό, συγκρινόμενο με το 2005.

Η παραγωγή εμφάνισε πτώση κατά 21,4%, ενώ μείωση 17% σημείωσαν οι νέες παραγγελίες. Επίσης, οι εξαγωγές κατέγραψαν πτώση κατά 5,8% και οι εισαγωγές κατά 11,9%.

Η οικονομική κρίση φαίνεται ότι το 2010 έπληξε περισσότερο τις επιχειρήσεις που απευθύνονται στην εσωτερική αγορά, ενώ τόσο ο κύκλος εργασιών όσο και οι νέες παραγγελίες στις εξαγωγικές επιχειρήσεις παρουσίασαν πτώση κατά 5,8%.

Απαισιόδοξα είναι τα μηνύματα και από την Παγκόσμια Έρευνα της Nielsen για την Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, το Α΄ τρίμηνο του 2011, όπου αποτυπώνεται η αλλαγή στις αγοραστικές συνήθειες, εξαιτίας της κρίσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι καταναλωτές αναγκάζονται να πάρουν δραστικά μέτρα περικοπής των εξόδων τους, με το 73% να έχει μειώσει τα χρήματα, που δαπανά, για την αγορά καινούριων ρούχων.

«Η μείωση της κατανάλωσης στον κλάδο της ένδυσης είναι αρκετά μεγάλη και αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι το ρούχο είναι μία παρορμητική αγορά και όχι μία αγορά πρώτης ανάγκης», δηλώνει ο Βασίλης Μασσέλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδας (ΣΕΠΕΕ). «Ακόμα, και η προσφορά πολλών ειδών σε αρκετά δελεαστικές τιμές δεν στάθηκε ικανή να ανακόψει την πρωτόγνωρη βύθιση της κατανάλωσης», αναφέρει ο κ. Μασσέλος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ενώ εκτιμά ότι ο κλάδος θα ανακάμψει, μόνο αν αντιμετωπιστούν οι επιχειρήσεις από την πολιτεία ως μονάδες παραγωγής πλούτου.

Παρόλες τις αρνητικές επιπτώσεις, ο κλάδος ένδυσης - κλωστοϋφαντουργίας εξακολουθεί να αποτελεί έναν πολύ σημαντικό μεταποιητικό κλάδο, με 60.000 εργαζόμενους (12% της μεταποίησης) και εξαγωγές, ύψους 1,65 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 27% των εξαγωγών της μεταποίησης, που τον κατατάσσουν μεταξύ των 3 σημαντικότερων εξαγωγικών κλάδων της χώρας μας.

Συντονισμένες δράσεις

Σε εποχές κρίσης, λοιπόν, όπως αυτή που διανύουμε, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι δυνατόν να αποτελέσουν το «όχημα» για τη διαφυγή από το οικονομικό αδιέξοδο, εφόσον υιοθετηθεί το κατάλληλο πλαίσιο στήριξής τους, σύμφωνα με την κοινή εκτίμηση παραγόντων της αγοράς.

Επισημαίνεται ο ΣΚΕΕ, σε συνεργασία με άλλες κλαδικές Οργανώσεις, έχουν κινητοποιηθεί και έχουν προτείνει στην Πολιτεία μέτρα για την ενίσχυση της ρευστότητας και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων του κλάδου.

«Ο άμεσος σχεδιασμός και η εφαρμογή ολοκληρωμένου προγράμματος ανάπτυξης των ελληνικών εξαγωγών πρέπει να αναδειχθεί ως κύρια προτεραιότητα της πολιτικής αντιμετώπισης των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στην ελληνική οικονομία», υπογραμμίζει ο Νίκος Γιαννέτος, πρόεδρος του ΣΚΕΕ, τονίζοντας ότι προς αυτή την κατεύθυνση, σημαντικό είναι το πρόγραμμα ανάπτυξης εξαγωγών εξαγωγικών επιχειρήσεων κλάδων ΜΜΕ, μία πρόταση που υλοποιείται επιτυχώς, μέσω της προκήρυξης του προγράμματος Εξωστρέφεια.

Στα μέτρα στήριξης των εξαγωγών, όπως σημειώνει, συμπεριλαμβάνονται τόσο η χρηματοδότηση επιχειρήσεων για στήριξη εξαγωγικών δραστηριοτήτων (ανάπτυξη νέων χρηματοοικονομικών μέσων στήριξης των εξαγωγών) όσο και η υποστήριξη εξαγωγικών κλάδων, μέσω στήριξης και ανάπτυξης οριζοντίων υποδομών (παράδειγμα πιλοτικών παρεμβάσεων σχετικά με τους κλάδους ένδυσης - υπόδησης).

Στην εισήγησή του στη γενική συνέλευση του ΣΚΕΕ, ο κ. Γιαννέτος ανέφερε ότι η στήριξη των τραπεζών από τον κρατικό προϋπολογισμό δεν ισοδυναμεί με αντίστοιχη μετακύλιση των ποσών αυτών προς τις ΜΜΕ. «Γι΄ αυτό το λόγο, ο ΣΚΕΕ, στις προτάσεις προς το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, προκειμένου να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, πρότεινε την υιοθέτηση θεσμού διαμεσολαβητή πιστώσεων, στον οποίο οι ΜΜΕ θα μπορούσαν να προσφύγουν, μέσω διαδικτύου, για άμεση παροχή διαμεσολάβησης σε προβλήματα χρηματοδότησής τους από τις τράπεζες», διευκρίνισε ο κ. Γιαννέτος.

Επίσης, προτάθηκε να ζητηθεί από τις τράπεζες, να δημοσιοποιούν τα δικά τους κριτήρια υπαγωγής των ΜΜΕ στη χρηματοδότηση, ώστε να υπάρξει διαφάνεια και ανταγωνισμός υπέρ των χρηματοδοτουμένων.

Αναφορικά με τα μέτρα στήριξης της απασχόλησης, ο κ. Γιαννέτος δήλωσε ότι προτάθηκε, με σχετική επιστολή προς το υπουργείο Απασχόλησης, η κάλυψη, για ορισμένο χρονικό διάστημα (2009 - 2011), των εργοδοτικών εισφορών σε επιχειρήσεις του κλάδου, οι οποίες θα δεσμευθούν να διατηρήσουν τις υφιστάμενες θέσεις εργασίας, για όλη την περίοδο εφαρμογής του μέτρου. Στο πλαίσιο της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας, αναγκαία κρίνεται και η ανάπτυξη κλαδικού προγράμματος και των αντίστοιχων υποδομών για την εκπαίδευση, αλλά και την επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού, προκειμένου να επανδρωθούν οι επιχειρήσεις του κλάδου από καταρτισμένα στελέχη, που θα αντέξουν τόσο στον ευρωπαϊκό όσο και στο διεθνή ανταγωνισμό.

Μία άλλη παράμετρος, κατά τον ίδιο, για την απλοποίηση των διαδικασιών, τη μείωση του χρόνου και του κόστους, καθώς και για την εξασφάλιση της διαφάνειας, είναι και η αλλαγή του θεσμικού περιβάλλοντος, μέσα στο οποίο λειτουργούν οι επιχειρήσεις, με επεμβάσεις αναδιάρθρωσης και εκσυγχρονισμού.

Πηγή: skai.gr